P&G, Spar: IT-hatások az üzleti folyamatokra

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 05. 30. 08:00

A gyorsaság nem ellensége a minőségnek – állapította meg a Procter & Gamble svájci vállalatának igazgatója, amikor a P&G és a Gillette integrációját ismertette. Helyszín a „CIES – The Food Business Forum” IT-konferenciája Monte-Carlóban. Itt 23 ország 134 informatikai szakértője tekintette át a technológiai fejlődés hatásait az FMCG-kereskedelemre, idén márciusban.Azzal, hogy a P&G felvásárolta a Gillette-et tavalyelőtt októberben, a szinergiák 1 milliárd USA-dollár megtakarítást eredményeztek, és 1 százalékkal megnövelték az eladásokat. Ennek ellenére a Gillette beillesztése a Procter & Gamble-be nem bizonyult egyszerűnek, és eltért az akvizíciók szokásos menetétől. Így vezette be előadását Caroline Basyn, a svájci P&G ellátási láncért és piacfejlesztő szervezetért felelős igazgatója.

Átalakították a disztribúciót
A siker fő okát abban látja, hogy előre megtervezték a szolgáltatások, eszközök és irányító rendszerek globális megosztását.
Az egyesülés első napján rendelkezésre álltak az intranetoldalak, és informálták a Gillette munkatársait a P&G-ről, illetve a beilleszkedés módjairól. Ezáltal mindenki láthatta helyét és feladatát a jövőben.
A költségek és szolgáltatások átláthatósága lehetővé tette a P&G számára, hogy összehasonlítsa a két cég rendszereit; eldönthette, a Gillette-nél működő rendszerek közül melyiket vegye át.
Eredetileg a P&G disztribúciós rendszere nagyobb térfogatú termékek mozgatására alakult ki, míg a Gillette portfóliója révén előtérbe kerültek a kisebb méretű egységeket képviselő árucikkek.
Ehhez alkalmazkodtak, s átalakították a disztribúciós rendszert; megfelezték a raktárközpontok számát, és lehetővé tették, hogy a Gillette a korábbi heti ritmus helyett naponta képes legyen szállítani, a Procter & Gamble márkáival együtt. Ugyanakkor átszervezték az ügyfélszolgálati tevékenységet is.

Belistázás, kilistázás
A magyar piacon érintett cégek közül a Spar Austria üzletfejlesztési igazgatója,
Thomas Thalhammer egy elemzési modellt ismertetett. Hat munkatársával együtt az a feladata, hogy támogassa az értékesítési folyamatokat.
Elemzik többek között a választékot: meghatározzák, hogy mely termékeket érdemes tartani, és melyeket inkább nem.
– Egy-egy cikkelem bolti szereplésének elemzése lehetővé teszi a Spar számára, hogy a kategórián belül optimalizálja a cikkelemek számát és a polcképet is – jelentette ki Thomas Thalhammer.
Kiemelte, hogy a korábbi értékesítési adatok alapján jobban lehet tervezni a promóciókat. Ugyanakkor a promóciós eladásokkal szinte szinkronban elemezhetők azok adatai, s ezáltal rögtön mérhető a promóció sikere. A szárnyaló termékek új vevőket hoznak, a megfeleltek viszont tartják meglévő vásárlóikat.
Az egész üzlet teljesítményének minősítését szolgálja, hogy mérik az egy négyzetméterre jutó, továbbá az egy vevőre jutó értékesítést is. A számokat össze lehet vetni más boltok mutatóival és a saját üzleti tervekkel. Az elemzéssel megállapítható, mennyire gazdaságosan működik az üzlet, és javítható a munkaerő tervezése, illetve foglalkoztatásának hatékonysága is.
Thomas Thalhammer előadása végén megjegyezte:
– Az osztrák Sparnál kifejlesztett modell más országokban is használható, együtt a vállalat nemzetközi terjeszkedésével.
B.

Kapcsolódó cikkeink