A kis kiszerelésű termékek forgalma visszaesett

Szerző: Budai Klára Dátum: 2021. 04. 20. 10:36

A szénsavas üdítőitalok piacán a vendéglátóhelyek bezárásának, valamint az otthon töltött idő megszaporodásának eredményeként a kis kiszerelésű termékek forgalma visszaesett, míg a nagyobb űrtartalmú üdítőitalok iránt megnőtt a kereslet. Az egészségtudatosság továbbra is kiemelten fontos a fogyasztók számára, egyre többen választják a csökkentett cukortartalmú vagy éppen zéró termékeket, de kedveltek a vitaminokkal dúsított változatok is.

Szerző: Budai Klára

Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketing-üzemeltetési vezetője arról számol be, hogy amint azt az életünk minden területén tapasztalhattuk, a világjárvány számos változást hozott az elmúlt közel egy évben, ez nincs másként az üdítőitalok piacán sem. Megváltoztak a vásárlási és fogyasztási szokások, így ez az időszak a szénsavas üdítőitalok mutatóira is kihatott.


Palkó András- Coca-Cola

Palkó András
marketingüzemeltetési vezető
Coca-Cola HBC
Magyarország

– A Nielsen adataiból láthatjuk, hogy a nehezített körülmények ellenére a kategória értékben 4%-kal tudott növekedni, amelyet egyrészt a kóla ízesítésű üdítők 5%-os értékbeni növekedése, másrészt a felnőtteknek szánt üdítőitalok 35%-os értékbeni növekedése eredményezett – tudjuk meg Palkó Andrástól.

Horváth Adrienn, a Márka Üdítőgyártó Kft. marketingigazgatója a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség közleményét idézi (ld. keretes írásunkat), amely szerint mintegy 8,2 százalékkal csökkent az ásványvizek, ízesített vizek, szénsavas üdítőitalok, gyümölcslevek és jegesteák eladott mennyisége tavaly az azt megelőző évhez képest, ezen belül az ízesített vizek és a szénsavas üdítők szegmense 5,9%-ot esett.

Horváth Adrienn - MárkaÜdítőgyártó

Horváth Adrienn
marketingigazgató
Márka Üdítőgyártó

– A Márka szénsavas üdítők az értékesítésünk nagyjából 70%-át adják a mai napig, keresletük még most sem torpant meg, sőt, csak ennek a kategóriának az eladása 35%-ot tudott növekedni 2020-ban. Jelenleg is sikerült piaci részesedésünket növelni, és első számú magyar tulajdonban lévő gyártói pozíciónkat erősíteni. Szám szerinti eredményeink mellett büszkék vagyunk arra is, hogy az előző évben nemcsak megtartani, hanem bővíteni is tudtuk a munkahelyek számát, és mára több mint 100 főt foglalkoztató középvállalattá váltunk. Be tudtuk fejezni beruházásunk második fázisát, majd megkezdeni a harmadikat, amelyek által raktárkapacitás-bővítést, technológiai fejlesztéseket és egy újabb gépsor telepítését valósítjuk meg még az idei évben, ezzel további munkahelyeket teremtve – avat be Horváth Adrienn.

Vecsei Márton, Hell

Vecsei Márton
XIXO márkavezető
Hell Energy Magyarország

A Hell Energy Magyarország Kft. szakemberei a piacon összességében csökkenő trendeket figyeltek meg 2020-ban az alkoholmentes kategóriákban.

– Ebben megítélésünk szerint nagy szerepet játszottak többek között a járványügyi korlátozások, lezárások és a vendéglátást érintő intenzív átalakulások is. Mindezen piaci hatások mellett figyelemre méltó az a tény, hogy a XIXO márka sikeres évet zárt 2020-ban, és jelentősen tudta növelni értékesítését, elsősorban az akár 100%-ban és végtelenszer újrahasznosítható alumíniumdobozos, 250 ml-es kiszereléseinek köszönhetően – tájékoztat Vecsei Márton, a Hell Energy Magyarország Kft. XIXO márkavezetője.

Kaszás Attila, a Viwa product Europa Kft. ügyvezetője is megerősíti, hogy az elmúlt időszakban a legerősebb befolyásoló tényező a COVID alatti fogyasztói vásárlási szokások megváltozása volt, úgymint a gyorsabb vásárlás, a kisebb kosárérték, valamint az antiimpulzivitás.

– Új belépőként speciális marketingstratégiával tudtuk megvalósítani a gyors sikert – jelzi Kaszás Attila.

 

Az ízen túl

A Hell Energy Magyarország Kft. a megváltozott körülményekre reagálva csökkentette portfóliójában a másfél literes PET-palackos termékei részárnyát, míg a modern fogyasztói igényeket kielégítő, 250 ml-es alumíniumdobozos kiszerelésük súlya növekedett.

– Úgy látjuk, hogy a fogyasztók továbbra is a megszokott, jól ismert ízeket – kóla, narancs, citrom, gyömbér – preferálják, de nagy érdeklődés mutatkozik az egzotikusabb ízesítésű vagy szezonális termékek iránt is. Ennek az elvárásnak megfelel a XIXO termékkínálata is, amelyben a legismertebb ízek mellé csatlakozott egy új Mojito termékpáros is: Mojito és Mojito-Mango. Új ízeink rövid idő alatt nagy rajongótáborra tettek szert, és valóban egyedi, kategóriaformáló szereppel bírnak – hangsúlyozza Vecsei Márton.

Megállapításuk szerint az emberek egyre több figyelmet fordítanak a környezetükre, és emellett mindennapjaikban kiemelt szerepet kap az egészséges életvitelre való törekvés.

– Magyar márkaként első számú célunk, hogy tartsuk a lépést a vásárlói elvárásokkal, így termékeink készítésekor figyelünk arra, hogy gyümölcscukor és sztévia felhasználásával, aszpartám nélkül készítsük az üdítőinket. Tesszük ezt úgy, hogy közben törekszünk a tartósítószer-mentességre, és kiemelt figyelmet fordítunk környezetünk védelmére – adja hírül Vecsei Márton.

Kaszás Attila, Viwa Product

Kaszás Attila
ügyvezető
Viwa product Europa

Kaszás Attila is arra hívja fel a figyelmet, hogy a kis kiszerelések háttérbe szorultak, a gasztronómiai helyek forgalmát csak 20%-ban pótolják a hálózatok az otthon tartott vendéglátás formájában.

– Egyre fontosabb az íz mellett a beltartalom, a hozzáadott érték. A szénsavmentes kategóriából „átszivárog” az ott már megszokott funkcionalitás és egészségtudatosság a zero, illetve vitaminozott verziókkal, immunerősítő és egyéb kapcsolódó elemekkel – mutat rá a Viwa product Europa Kft. ügyvezetője.

 

Várják a fogyasztók az innovációkat

Palkó András is egyetért abban, hogy napjainkban a vásárlók kevesebbszer látogatják a boltokat, mint korábban, és a nagyobb kiszerelésű termékeket részesítik előnyben, amelyeket otthonuk kényelmében fogyasztanak el. A karantén hatására határozottan visszaesett az úgynevezett on-the-go, vagyis a menet közbeni fogyasztás, ezáltal a kis kiszerelésű termékek eladása. A Nielsen adatai alapján a legnagyobb növekedést továbbra is a diszkont csatornában látják.

– Magyarországon a fogyasztóink egyre egészségtudatosabbak, tovább erősödött a cukormentes italok szegmense. A zéró termékek mellett az innovációk tetszenek a legjobban az embereknek. A 2020-ban bevezetett fahéjas ízesítésű Coca-Cola rövid idő alatt nagyon szép eredményeket ért el. A Kinley márkán tavaly a kiskereskedelemben 3 különböző ízben mintegy 6 terméket vezettünk be, a horecában pedig 3 különböző ízű prémium terméket, amelyek mind hozzájárultak a nagymértékű növekedéshez – nyilatkozza Palkó András.

A tendenciákat vizsgálva azon a véleményen vannak, hogy továbbra is jelentős szerepe lesz az egészséges életmódnak, a környezettudatosságnak és a fenntarthatóságnak.

– Vállalatunk folyamatosan fejleszti a csomagolóanyagait, többek között annak érdekében, hogy minél kevesebb új műanyagot használjunk fel és minél több legyen palackjainkban az újrahasznosított PET aránya. Ezzel összhangban alkottuk meg a Hulladékmentes Világ globális stratégiánkat is, amellyel célunk, hogy 2030-ig minden PET-palackunkat felerészben újrahasznosított anyagokból állítsuk elő; ugyanannyi üdítős palackot vagy alumíniumdobozt gyűjtsünk vissza és hasznosítunk újra, mint amennyit értékesítünk; valamint minden (elsődleges) csomagolóanyagunk 100%-ban újrahasznosítható legyen – avat be Palkó András.

Itthon gyártott palackjaik jelenleg is 100%-ban újrahasznosíthatóak, így szelektíven gyűjtve visszakerülhetnek a körforgásba.

 

A fogyasztók egyre egészségtudatosabbak, tovább erősödött a cukormentes italok szegmense

 

A Márka Üdítőgyártó Kft.-t kevésbé érintette a kis kiszerelések forgalmának visszaesése, horeca kitettségük viszonylag alacsony. Kedvező volt számukra, hogy a nagyobb, gazdaságosabb kiszerelések iránti kereslet emelkedett.

– 2017 októbere óta vagyunk gyártók. Elhivatottságunknak, professzionális csapatunk hozzáállásának és munkájának köszönhetően 2019-ben kezdtük meg a Private Label gyártásunkat. 2020-ban mind ízek, mind termékkategóriák tekintetében ez az ágazatunk is tovább bővült, és még több nemzetközi partnerünk szavazott nekünk bizalmat üdítőik fejlesztésében és palackozásában – ismerteti Horváth Adrienn, a vállalat marketingigazgatója. Hozzáteszi: ebben a kategóriában is kedvezett a kereskedelmi láncok saját márkás termékeinek az elmúlt év és a megerősödött árérzékenység. Ugyan a kóla- és narancsízek továbbra is magasan a legnagyobb mennyiségben fogyasztott üdítők Magyarországon, azonban az újdonságok és újszerű megoldások továbbra is a termékfejlesztések mozgatórugói.

– Nem véletlen, hogy egyre különlegesebb gyümölcsök vagy azok keresztezései, mixelései kerülnek be a választékba. Évről évre fejlesztünk egyedi ízkombinációkat, amelyek mindegyike jelentős érdeklődést és keresletet vált ki, nemcsak az újdonság erejével szolgáló néhány vásárlás erejéig, hanem folyamatos növekedéssel – mint például a Körte-zsálya, vagy Málna-citromfű ízkombináció. Mindemellett vitathatatlan az első négy, mondhatni örök klasszikus ízünk fix rangsora: szőlő, meggy, narancs és málna. De azt is elmondhatjuk, hogy a szénsavas limonádék reneszánsza továbbra is nagyon erősen él. A Márka Limonádék még mindig két számjegyű fejlődést mutatnak, felzárkóztak a „nagyokhoz”, a bodza- és a szamócaízek ráadásul évről évre töretlenül hozzák a szinte már elvárt növekedést.

Az energiaszegény és -mentes üdítők iránti érdeklődés radikális növekedése töretlen, ugyanakkor még mindig van egy széles fogyasztói réteg, amely a „hagyományos cukros” üdítőket keresi és részesíti előnyben. Ebben a kategóriában is újra fontos szerepet játszik a természetesség és a gyümölcstartalom – részletezi a marketingigazgató.

Cukorral… vagy anélkül?

A Coca-Cola HBC Magyarország a fogyasztók kérése alapján még az első negyedévben visszahozta az eredeti receptúra szerinti, hozzáadott cukrot tartalmazó cseresznyés ízesítésű Coca-Colát. Az év hátralevő részét is nagyszabású innovációkkal tervezik színesíteni.

Cholnoky Anna-Maspex

Cholnoky Anna
brand manager
Maspex Olympos

A Maspex Olympos Kft. idén új ízzel bővíti a tavalyi évben sikeresen bevezetett szénsavas Topjoy termékvonalat. A kaktusz, mangó és görögdinnye mellett 2021 év elejétől már az eperíz is elérhető.

– A termékek mesterséges édesítőszer és tartósítószer hozzáadása nélkül készülnek. A Topjoy-tól már megszokott üzenetek a fémdobozos termékekről sem hiányozhatnak: az üzenetek a nyitófüle alatt találhatóak – mondja Cholnoky Anna brand manager.

Peres Patrícia, Maspex

Peres Patrícia
brand manager
Maspex Olympos

Peres Patrícia, a vállalat brand managere is az egyik legfontosabb trendként érzékeli a fogyasztók egészségtudatosabbá válását, amelynek következtében a cukormentes üdítőitalokat egyre többen részesítik előnyben. A Maspex Olympos Kft. light üdítői 0% hozzáadott cukorral készülnek azok számára, akik nem akarnak kompromisszumot kötni a kalóriák és a kellemes ízvilág között.

– Az Apenta Light portfólióját idén új ízzel bővítettük. A szőlőíz a magyar piacon hagyományosan közkedvelt, az Apenta portfólióján belül a klasszikus ízek között is előkelő helyen szerepel, ezért idén januárban bevezettük az Apenta Light szőlő szénsavas üdítőt – jelzi Peres Patrícia.

Az Apenta szénsavas üdítő termékcsalád címkéi idén új, látványosabb designt kaptak. A klasszikus és light termékek grafikája továbbra is jól megkülönböztethető a boltok polcain.

 

Csomagolóanyagok tekintetében ez a kategória is lassan elmozdul az aludoboz felé

 

Külső-belső megújulás

A Márka Üdítőgyártó Kft. fejlesztései során egyre erősödő exportaktivitásai miatt figyelembe veszi a magyar fogyasztói trendek mellett már a nemzetközi célpiacok igényeit is.

– Előző év végén jöttünk ki egy új termékcsaláddal, a Márka Juicy Sodával. A legkedveltebb bodza-, meggy- és málnaízek 20% gyümölcslétartalommal és szén-dioxiddal dúsítva, 250 ml-es alumíniumdobozba csomagolva kerültek a polcokra. Ezekkel a termékekkel kibővített célcsoportot kívánunk megszólítani. Egyrészt a beltartalmával, hiszen az emelt gyümölcslétartalommal új kategóriát hoztunk létre a szénsavas üdítők piacán. Az üdítők csökkentett energiatartalmúak és nem tartalmaznak tartósítószert, így a választáskor az egészségtudatos táplálkozás és frissítés szempontjának is tökéletesen megfelelnek. Másrészt a csomagolásával, ugyanis az alumíniumdobozra és a designra a fiatal korosztály rendkívül szenzitív. Szinte már hagyomány, hogy minden tavasszal a Limonádé családunkat is tovább színesítjük: 2021-ben Szederrel lepjük meg a fogyasztóinkat – sorolja újításaikat Horváth Adrienn.

A Hell Energy Magyarország Kft. a 2020-as év végén mutatta be Ginger Ale és Tonic termékeit, amelyekkel a klasszikus ízek rajongóinak kívántak kedvezni.

– Egy különleges együttműködés gyümölcse ez a két termék, hiszen már a termékfejlesztés kezdeti szakaszába bevontunk olyan vendéglátóipari véleményvezéreket, akik biztosították, hogy a lehető legjobb receptúrát dolgozzuk ki, függetlenül attól, hogy étel-ital párosításról vagy koktélkészítésről van szó. De legnagyobb eredményként egyértelműen arra tekintünk, hogy február 1-től a XIXO szénsavas italainkat kizárólag 100%-ban és végtelenszer újrahasznosítható aludobozba csomagoljuk, ami egyúttal azt jelenti, hogy ebben a termékcsoportban teljesen megszüntetjük a PET-palackos kiszerelést. Vállalatunk ezen lépése környezetvédelmi és fenntarthatósági szempontból is példamutató: ma hazánkban a szénsavas üdítők nagy része műanyag palackban kerül a boltok polcaira, és a csomagolás legnagyobb része szemétként végzi, ami köztudottan egyike a Földünket leginkább szennyező és veszélyeztető tevékenységnek – emeli ki Vecsei Márton.

Kaszás Attila a Viwa product Europa Kft. legújabb termékei között említi a Viwa vitaminwater + Herbs 0,25 CAN termékcsalád frissen megjelent tagjait. Az Immunity citrus ízben kapható és C-, valamint D-vitaminokkal, illetve Roiboss teával támogatja az immunrendszert. A Vitality vörösáfonya ízben elérhető, és koffein, vitaminok, plusz Maca gyökér hozzáadásával segíti elő a megfelelő vitalitást. A Magnemax pedig guava-narancs ízben szintén vitaminokkal dúsítva járul hozzá az optimális magnéziumszint eléréséhez. A termékek tartósítószer- és cukormentesek, csomagolásuk 100%-ban újrahasznosítható. //

 

Brutális visszaesés az alkoholmentes italok piacán

Bikfalvi Istvánné, MAGYÜSZ

Bikfalvi Istvánné
titkár
Magyar Ásványvíz,
Gyümölcslé és Üdítőital
Szövetség

Mintegy 8,2 százalékkal 2,361 milliárd literre csökkent az ásványvizek, ízesített vizek, szénsavas üdítőitalok, gyümölcslevek és jegesteák eladott mennyisége tavaly az azt megelőző évhez képest – jelezte a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség titkára.

Bikfalvi Istvánné ismertette, hogy tavaly az első negyedéves forgalom még az előző években kialakult trendeknek megfelelően alakult, azaz 2019. első negyedévéhez képest közel 10%-kal nőtt az ásványvizek, ízesített vizek, szénsavas üdítőitalok, gyümölcslevek és jegesteák eladott mennyisége. A koronavírus márciusi megjelenését követően azonban a második negyedévben drasztikusan visszaesett az ágazat értékesítése a kereskedelmi egységekben, illetve lényegében lenullázódott a vendéglátóiparban. A harmadik negyedévben – bár kisebb mértékben, mint a második negyedévben, de – szintén csökkent a forgalom. Átalakult az értékesítés szerkezete is: a kisebb kiszerelések forgalma jelentősen lecsökkent, a nagyobb, gazdaságosabb kiszerelések iránti kereslet pedig emelkedett.

A járvány okozta problémák következtében a negyedik negyedévben 10,2%-kal esett vissza az ágazat forgalma az előző év azonos időszakához képest. A természetes ásványvizek forgalma 13,3%-kal, az ízesített vizeké és szénsavas üdítőitaloké 5,9%-kal, a 100 százalékos gyümölcsleveké 10,9%-kal, a gyümölcsitaloké 7,6%-kal, a jegesteáké 13%-kal csökkent.

2019-hez viszonyítva a természetes ásványvizek forgalma 10,8%-kal, az ízesített vizeké és szénsavas üdítőitaloké 4,9%-kal, a 100 százalékos gyümölcsleveké 11,3%-kal, a gyümölcsitaloké 2,7%-kal, a jegesteáké pedig 12,3%-kal csökkent. //

Vitaminitallal erősít a Hell Energy

Új termékkategóriával bővíti kínálatát a Hell Energy Magyarország Kft. a magyar és a nemzetközi piacokon. A cég portfóliójába kerülnek a Swiss Laboratory Kft. DeLaVie és Fizzy szénsavmentes és szénsavas vitaminitalai.

HellEnergy_SWISS

A két cég együttműködési megállapodást kötött annak érdekében, hogy a termékcsaládokat a fogyasztók minél szélesebb köre ismerhesse meg.

Az elmúlt 6 évben a Swiss Laboratory termékei elsősorban Magyarországon voltak elérhetőek, azonban a Hell portfólió részeként több mint 10 országban lesznek kaphatóak.

A DeLaVie és a Fizzy italcsaládok kedvező árukkal, finom ízükkel és megbízható magas minőségükkel hódítanak a fogyasztók körében 2015 óta. A szénsavmentes és szénsavas vitaminitalok a 104 éves svájci Dixa natúrmanufaktúra gyógynövénykivonatát tartalmazzák, melyet a legnagyobb gondossággal, kizárólag a svájci Alpokból származó izsópfű-mályvalevél-bergamott-menta gyógynövényekből állítanak elő. A tartósítószer-mentes italok az eredeti svájci gyógynövénykivonat mellett vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaznak. //

 

Élen a gyártói márkák

A szénsavas üdítőitalok tavalyi (2020. január–december) értékbeli forgalma a 2019-eshez képest 4 százalékkal emelkedett, meghaladta a 90 milliárd forintot. Ebből az összegből több mint 5 millió hektoliter italt vásároltunk a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint, ami 2 százalékos növekedés a megelőző évhez viszonyítva. A kategóriaforgalomból értékben 69 százalékot tesznek ki a hagyományos, cukrot tartalmazó termékek.

nielsen logo

VörösmartyHorváth Zsófia - Nielsen-nielsen

Vörösmarty-Horváth Zsófia
client consultant
Nielsen Piackutató

Tovább gyarapodott a 401–2500 négyzetméteres üzletek részaránya, értékben már a kategória forgalmának 37 százalékát teszik ki. Az ennél nagyobb (2500+ nm) és az 51–200 négyzetméteres közel ugyanakkora részt hasítanak ki a szénsavas üdítőitalok értékbeli piacából, mindkét csatorna az egyötödös részarányt haladja meg.

A gyártói márkák erősek a kategóriában: 2020-ban tízből kilenc, szénsavas üdítőitalra fordított forintot ilyen termékekre költöttünk, de a mennyiségi eladásnak is háromnegyedét teszik ki. Értéket tekintve ez a szegmens 4, míg a saját márkák 5 százalékkal nőttek egyik évről a másikra.

Hasonló arányokat láthatunk a csomagolás szerinti felosztásban: a flakonok az értékbeli eladás több mint kilenctizedét teszik ki, a fennmaradó részt az aludobozok jelentik. Kiszerelést tekintve az 1–1,9 literes italok vezetnek, értékbeli részesedésük 43 százalékos. Ezt a 2 liternél nagyobb és az 1 liter alatti termékek követték.

Magasan a legnagyobb részesedésű szénsavas üdítőital a kóla, amely a kategória tavalyi értékbeli forgalmának csaknem háromötödét tette ki. Ezt a narancsos, majd a citromos italok követték. //

Kapcsolódó cikkeink