Kikövezik az utat az FMCG online növekedése előtt
A napi fogyasztási cikkek (FMCG) forgalmának növekedési üteme globálisan már most meghaladja a hagyományos bolti eladásokét, derül ki a Nielsen piackutató legújabb riportjából.
A Nielsen „What’s Next in E-commerce” összefoglalója kiemeli a legújabb online fogyasztói vásárlási trendeket az FMCG-szektorban, egyben rámutat az online vásárlás iránti fogékonyságra és a költésekre világszerte. A kereskedők és gyártók sorra hárítják el az e-kereskedelem előtti akadályokat, úgymint a kiskereskedelmi infrastruktúra és a szállítás, a környezeti és a kulturális tényezők (pl. hitelkártyacsalás) és logisztika. Mindezen lépések kövezik ki az utat az FMCG e-kereskedelem exponenciális növekedése előtt. A fentiek kiegészülnek a fogyasztók „bárhol és bármit”-vásárlást illető kényelmi igényével.
Míg a teljes FMCG-szektor kiskereskedelmi eladásának növekedése jelenleg évi 4 százalék körül mozog, addig az e-kereskedelem éves növekedését 20 százalékra becsülik – más szóval 2020-ig 2,1 billió dolláros többletbevételt várnak tőle.
– Globálisan az FMCG-szektor az utóbbi időben lassú növekedést produkált vagy éppen stagnált. Ugyanakkor most egy erősödő tendenciát és prémiumizációs folyamatot látunk az eladásokban, amely mögött sok esetben az e-kereskedelem áll – mondta Prashant Singh, a Nielsen növekvő piacok e-kereskedelemért felelős igazgatója. – Ahogy az FMCG-szektor forgalomnövekedése mindinkább az online csatornák felé tolódik, úgy lesz egyre elengedhetetlenebb a kereskedők és gyártók számára az alapvető mozgatórugók és befolyásoló tényezők megértése. Csak ezáltal lesznek képesek egy átfogó és sikeres digitális stratégia kialakítására.
Négy fő tényező
Singh szerint négy fő tényező befolyásolja az e-kereskedelem növekedési trendjeit globálisan:
1. Az e-kereskedelem gyors ütemben növekszik, ám e mögött különböző tényezők húzódnak. A kedvező áron elérhető adatok, az internetre kapcsolódás, valamint az okostelefonok egyre szélesebb körben való elterjedése kulcsfontosságú a fogyasztói magatartás alakulásában, egyben az e-kereskedelem növekedési indikátoraként szolgál. Ugyanakkor a netkapcsolat terjedése önmagában nem elég az online kereskedelem penetrációjának növeléséhez. Különféle kulturális tényezők és a piacok árnyalatnyi különbségei is befolyásolhatják a fogyasztók hozzáállását az online vásárláshoz.
2. A mozgatórugók és a gátló tényezők hasonlóak, egy kivétellel. Szinte minden országban a kényelem az első számú motivációs tényező az online vásárlást tekintve: Ez alól az Egyesült Államok a kivétel, ahol az embereket a jó ajánlatok, akciók ösztönzik leginkább. Ezzel szemben az online vásárlást három fő akadály hátráltatja. Először is a fogyasztói igény, hogy a vásárlás előtt saját kézbe vehessük a terméket, legyen ez akár élelmiszer, akár ruhanemű. Másodszor sokan kételkednek az árucikk frissességében. Harmadszor pedig erős az aggály, hogy az online vásárolt termék minősége nem olyan, mint a boltban kaphatóké. A kereskedőknek meg kell cáfolniuk és tompítaniuk kell mindezeket a percepciókat, amennyiben e-kereskedelmi részesedésüket növelni kívánják.
3. Az online kiskereskedők számára a siker kulcsa a fogyasztói kosár megnyerése. Az élelmiszerkosár, annak ismétlődő vásárlói mintája miatt a kereskedők „Szent Grálja”, azonban az élelmiszerek egyelőre kis szeletet hasítanak ki az online eladásokból. Az online FMCG-szektor számára tehát az egyik legkritikusabb pont az élelmiszerkosarak meghódítása.
4. A többcsatornás fogyasztók megnyerése. Amikor az online kiskereskedelemről beszélünk, a kényelem, az ár-érték arány, a választék és a vásárlói élmény a legfontosabbnak értékelt tényezők, amelyek befolyásolják a fogyasztók online vásárlási döntéseit. Annak érdekében, hogy egy igazán sikeres e-kereskedelmi stratégiát tudjanak kialakítani a kereskedők, gondoskodniuk kell arról, hogy ennek a négy tényezőnek mindegyikében kiemelkedően teljesítsenek az online piactéren. //
Kapcsolódó cikkeink
Karácsonyi roham: duplájára nő a csomagforgalom az ünnepek alatt
Az év végi ünnepi időszakban az online rendelésekkel kapcsolatos csomagforgalom…
Tovább olvasom >Az online vásárlók többségének elege van a kiszámíthatatlanul érkező csomagokból
A DODO megbízásából készített friss Ipsos-kutatás alapján minden második megrendelővel…
Tovább olvasom >1500 milliárd forintos piac új szereplőkkel: civilek az e-kereskedelemben
Egy egyszerű és biztonságos applikáció letöltésével online vásárlásai során bárki…
Tovább olvasom >További cikkeink
ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >Áttörést ért el a DairyX a tejmentes kazein előállításával
Jelentős előrelépést tett az izraeli DairyX Foods start-up a tejmentes…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával küzd a brit Co-op 40 millió fontnyi vesztesége ellen
A brit Co-op szupermarketlánc mesterséges intelligenciát (AI) alkalmaz a tolvajok…
Tovább olvasom >