Magazin: Parlamenti számvetés
A friss újság a legjobb újság. A tegnapi hír már csak a közelmúlt történelme, esetleg gyorsértékelés, az „e-világon” blog. A Business Days napjainkban már „A” seregszemle, a jó gazda elfogultsága nélkül mondhatom: a hazai FMCG-ipar „Prime Event Brand”-je. Lassan már nem marad tényező, ami miatt ezt kétségbe lehetne vonni.
Ez a pozíció felelősséggel is jár: képessé kell tennie mind a Trade magazint, mind a Lánchíd Klubot házigazdaként a folyamatos önreflexióra, a folyamatos önfejlesztés kíméletlen igényére. Ezek szem előtt tartásával a sorok írója célszerűnek látja egy „elmúlttízéves” mérleg megvonását.
2009-ben egy válságból kifelé botorkáló, az alagút végén pislákoló fényt látó élelmiszer-vertikum ült össze Tapolcán, és próbálta kitalálni, hogy milyen élet jön a remélt fellendüléssel és az akkor már 1:1-ben fogadható kormányváltással. Néhányan éppen nekilendültek a többországos exportszerződéseknek, felismerve a tényt, hogy a nemzetközi FMCG-kereskedelem óriásaival nem harcolni kell, hanem együttműködni és az ebben rejlő szinergiákat kihasználni.
Röviden annyit mondhatnék, hogy akkori „kihívásaink” lokálisak voltak, és a fizikai üzleti térben zajlottak le.
Röpke egy évtizeddel később, miközben a részvétel létszámban (nagy köszönet érte) megduplázódott, a konferencia hossza pedig másfélszeresére nőtt (bármely kereskedelmi igazgató elfogadná ezt forgalomban és disztribúcióban), a nemzetközi mércével végül is kicsiny magyar FMCG-szakma kihívásai globálisak lettek, mert nemcsak a fizikai térben, hanem a cybertérben is lejátszódnak.
Az idő kegyetlensége széjjeltépte a hagyományos értékteremtő és értéket akaró stakeholderek szövetét: jelentősen változtak a fogyasztói szokások, a vásárlói viselkedések és a fogyasztóhoz való eljutás útjai. Azóta lettek influenszereink, bloggerjeink, lett streetfood, a diszkont már nem az a hely, ahol a cipőnket sem töröljük le belépés előtt.
Kb. másfél milliárdnyival többen lakunk, eszünk, közlekedünk és szállítunk ezen a kék planétán, amely mellesleg azóta úgy ötvenévente 1 Celsius fokkal melegebb. A következmények napi szalagcímek tárgyai ilyen vagy olyan tárgyalásban.
Ezekre a kérdésekre együtt kerestük a választ egy „játékparlamentben”, de ez legalább parlament… Felelős döntéshozók keresték a felszólalásokban a mostani növekedési ciklus fenntarthatóságát, és lázasan fürkészték a gazdasági látóhatárt: van-e már csúnya fekete stratocumulus a játékos napsugarat átengedő cirrusok mögött.
Szűkebb hazánkban a belső makrogazdaságot meghatározó törvényhozó törekvések mintha befagyni látszanának. A szerző elég tapasztalt ahhoz, hogy 1980-as déjà vu érzése legyen… Jelezném: ettől az évszámtól a sorsfordító 1989 pont olyan messze van, mint a most vizsgált időszak…
A csendes, látszólag zöld mező alatt a „tektonikus lemezek” soha nem látott erővel feszülnek egymásnak: a mezőgazdaságnak és az élelmiszer-feldolgozásnak a fenntarthatóságot, minőség és a brandélmény nyújtásával, valóban ugyanolyan szintű prioritássá kell tennie: nem csak prezentálni erről, mert az „polkorrekt”. Nem: ez élet vagy halál.
Kisker oldalon az „e” forradalom dübörgése mellett csendes morajlás csupán, de azért pusztító földrengést is jelezhet a Metro Food tulajdonosi szerkezetének átalakulása és a Tesco agóniája Lengyelországban. Ha az dől, könnyen napirendre kerülhet a magyar kiskereskedelem radikális átalakulása. Ennek az ipar minimum ambivalens érzelmekkel néz elébe.
Végül, de nem utolsósorban megengedtük magunknak azt az érzelmi luxust ebben a kegyelmi pillanatban, hogy életműdíjunkat annak a hálózatnak a (közelmúltig) első számú vezetőjének adtuk, amely hálózat életben maradása ebben a leírt 10 évben kisebb csoda. Vagy REALitás? A következő 10 év ezt eldönti, és e sorok írója reméli, hogy ennek az összetartó, okos szakmai közönségnek 10 év múlva ugyanígy megírhatja.
AMEN – tessék olvasni a következő lapszámokban a részleteket!
(A Trade magazin és a Lánchíd klub közös Business Days konferenciájáról következő két lapszámunkban olvashatnak részletes tudósítást – a szerk.)
Kapcsolódó cikkeink
Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >Aprópénztől csörgő zsebek
A tavalyi évhez képest, amikor az életünk a feje tetejére…
Tovább olvasom >További cikkeink
A magyar élelmiszeripar jövője: fenntartható innováció
A mai fogyasztó egyre tudatosabb, egészség- és környezettudatossággal közelít az…
Tovább olvasom >Lánchíd Klub októberi exkluzív: Magas vásárlóerő mellett is vannak kihívások: a belga piac, közelről
Szautner Péter, a FrieslandCampina nemzetközi vezérigazgatója a Lánchíd Klub októberi találkozóján a…
Tovább olvasom >A vártakon túl
A cikk a Trade magazin 2024/11. lapszámában olvasható. Minden évben…
Tovább olvasom >