Magazin: Parlamenti számvetés
A friss újság a legjobb újság. A tegnapi hír már csak a közelmúlt történelme, esetleg gyorsértékelés, az „e-világon” blog. A Business Days napjainkban már „A” seregszemle, a jó gazda elfogultsága nélkül mondhatom: a hazai FMCG-ipar „Prime Event Brand”-je. Lassan már nem marad tényező, ami miatt ezt kétségbe lehetne vonni.
Ez a pozíció felelősséggel is jár: képessé kell tennie mind a Trade magazint, mind a Lánchíd Klubot házigazdaként a folyamatos önreflexióra, a folyamatos önfejlesztés kíméletlen igényére. Ezek szem előtt tartásával a sorok írója célszerűnek látja egy „elmúlttízéves” mérleg megvonását.
2009-ben egy válságból kifelé botorkáló, az alagút végén pislákoló fényt látó élelmiszer-vertikum ült össze Tapolcán, és próbálta kitalálni, hogy milyen élet jön a remélt fellendüléssel és az akkor már 1:1-ben fogadható kormányváltással. Néhányan éppen nekilendültek a többországos exportszerződéseknek, felismerve a tényt, hogy a nemzetközi FMCG-kereskedelem óriásaival nem harcolni kell, hanem együttműködni és az ebben rejlő szinergiákat kihasználni.
Röviden annyit mondhatnék, hogy akkori „kihívásaink” lokálisak voltak, és a fizikai üzleti térben zajlottak le.
Röpke egy évtizeddel később, miközben a részvétel létszámban (nagy köszönet érte) megduplázódott, a konferencia hossza pedig másfélszeresére nőtt (bármely kereskedelmi igazgató elfogadná ezt forgalomban és disztribúcióban), a nemzetközi mércével végül is kicsiny magyar FMCG-szakma kihívásai globálisak lettek, mert nemcsak a fizikai térben, hanem a cybertérben is lejátszódnak.
Az idő kegyetlensége széjjeltépte a hagyományos értékteremtő és értéket akaró stakeholderek szövetét: jelentősen változtak a fogyasztói szokások, a vásárlói viselkedések és a fogyasztóhoz való eljutás útjai. Azóta lettek influenszereink, bloggerjeink, lett streetfood, a diszkont már nem az a hely, ahol a cipőnket sem töröljük le belépés előtt.
Kb. másfél milliárdnyival többen lakunk, eszünk, közlekedünk és szállítunk ezen a kék planétán, amely mellesleg azóta úgy ötvenévente 1 Celsius fokkal melegebb. A következmények napi szalagcímek tárgyai ilyen vagy olyan tárgyalásban.
Ezekre a kérdésekre együtt kerestük a választ egy „játékparlamentben”, de ez legalább parlament… Felelős döntéshozók keresték a felszólalásokban a mostani növekedési ciklus fenntarthatóságát, és lázasan fürkészték a gazdasági látóhatárt: van-e már csúnya fekete stratocumulus a játékos napsugarat átengedő cirrusok mögött.
Szűkebb hazánkban a belső makrogazdaságot meghatározó törvényhozó törekvések mintha befagyni látszanának. A szerző elég tapasztalt ahhoz, hogy 1980-as déjà vu érzése legyen… Jelezném: ettől az évszámtól a sorsfordító 1989 pont olyan messze van, mint a most vizsgált időszak…
A csendes, látszólag zöld mező alatt a „tektonikus lemezek” soha nem látott erővel feszülnek egymásnak: a mezőgazdaságnak és az élelmiszer-feldolgozásnak a fenntarthatóságot, minőség és a brandélmény nyújtásával, valóban ugyanolyan szintű prioritássá kell tennie: nem csak prezentálni erről, mert az „polkorrekt”. Nem: ez élet vagy halál.
Kisker oldalon az „e” forradalom dübörgése mellett csendes morajlás csupán, de azért pusztító földrengést is jelezhet a Metro Food tulajdonosi szerkezetének átalakulása és a Tesco agóniája Lengyelországban. Ha az dől, könnyen napirendre kerülhet a magyar kiskereskedelem radikális átalakulása. Ennek az ipar minimum ambivalens érzelmekkel néz elébe.
Végül, de nem utolsósorban megengedtük magunknak azt az érzelmi luxust ebben a kegyelmi pillanatban, hogy életműdíjunkat annak a hálózatnak a (közelmúltig) első számú vezetőjének adtuk, amely hálózat életben maradása ebben a leírt 10 évben kisebb csoda. Vagy REALitás? A következő 10 év ezt eldönti, és e sorok írója reméli, hogy ennek az összetartó, okos szakmai közönségnek 10 év múlva ugyanígy megírhatja.
AMEN – tessék olvasni a következő lapszámokban a részleteket!
(A Trade magazin és a Lánchíd klub közös Business Days konferenciájáról következő két lapszámunkban olvashatnak részletes tudósítást – a szerk.)
Kapcsolódó cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >8 millió palack szeszesital és 225 visszaváltó automata várja a vásárlókat
8 millió palack, illetve doboz alkoholos itallal készült a Tesco…
Tovább olvasom >Átadták a Tesco új 100 ezer négyzetméteres magyarországi logisztikai központját
November 27-én ünnepélyes keretek között adta át a CTP Magyarország…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fókuszban a zöldség-gyümölcs
2025 tavasza nem csak azért fontos a zöldség-gyümölcs ágazatban, mert…
Tovább olvasom >A magyar élelmiszeripar jövője: fenntartható innováció
A mai fogyasztó egyre tudatosabb, egészség- és környezettudatossággal közelít az…
Tovább olvasom >