Parázs helyzet

Szerző: Budai Klára Dátum: 2025. 04. 28. 22:51

Az elmúlt évek inflációs hatása és az alapvető szükségletek drasztikus drágulása tudatosabbá tette a vásárlókat. Az ár-érték arány szerepe felértékelődött, és a megszokott márkák cseréje is egyre gyakoribb jelenség lett a sütőfóliák és sütőpapírok piacán.

A cikk a Trade magazin 2025/5. lapszámában olvasható.

György Péter
country manager
Alufix Hungary

György Péter, az Alufix Hungary Kft. country managere szerint a negatív makrogazdasági mutatók, a csökkenő kiskereskedelmi forgalom, az előző inflációs hullám hatásai, valamint a növekvő fix és változó költségek komoly kihívás elé állították a beszállítókat, a kiskereskedőket és a vásárlókat egyaránt.

– Az elmúlt évek tendenciáját követve a diszkontláncok további előretörése újabb akadályokat gördít a márkázott termékek gyártói és forgalmazói elé. Ebben a csatornában kizárólag a legnagyobb forgalmú termékek, az egyedi innovációk és a legismertebb márkák tudnak érvényesülni, mivel a diszkontőrök ezen a területen még nagyobb hangsúlyt fektetnek saját márkáikra – véli György Péter.

Kovács Krisztián, a Mazzini Kft. sales managere hozzáteszi: az átlagárak jellemzően csökkentek, annak ellenére, hogy a fent említett hatások mellett az EPR-díjak is többletköltséget jelentettek a gyártók és a forgalmazók számára. A kiélezett piaci verseny azonban nem tette lehetővé, hogy ezek a többletköltségek megjelenjenek az árakban.

Rugalmas felhasználás

György Péter elmondása szerint cégük az elmúlt időszakban a korábbi negatív híresztelések ellenére is két számjegyű növekedést ért el, amelynek legfőbb hajtóereje az új partnerek és a kibővült termékválaszték.

– Meglévő, lojális partnereinknek sokat köszönhetünk, és új üzleti kapcsolatokat is sikerült kialakítanunk olyan csatornákban, mint az e-kereskedelem vagy a diszkontláncok. A retail üzletág mellett kiemelt figyelmet fordítunk a HoReCa/Gasztró piacra is, ahol partnereink száma folyamatosan bővül – világít rá az Alufix Hungary Kft. country managere.

A végfelhasználók körében évek óta a legnépszerűbb termékeik közé tartozik a 30 méteres alufólia és a 20 íves sütőpapír, szezonban pedig 14 és 17 mikronos grill alufólia. A szemeteszsákok közül pedig az ultra erős és elasztikus Aluflexy a legkeresettebb mind a hagyományos, mind a nemzetközi láncokban.

A 2025-ös évre is több innovációval is készültek. Az egyik a 3in1 méretfüggetlen Airfryer sütőpapír, amely forrólevegős sütőhöz, multicookerhez és sütőformákhoz egyaránt alkalmazható.

Az első áras termékek az éllovasok, de egyre többen figyelnek az ár-érték arányra is

Előtérben a kényelem

Kovács Krisztián
sales manager
Mazzini

Kovács Krisztián szerint a döntéseknél továbbra is az ár a legfontosabb szempont.

– Az első áras termékek az éllovasok, de egyre többen figyelnek az ár-érték arányra is. A kategórián belüli váltás jól látható, sokan választanak hasonló, de jutányosabb árú opciót. Az elmúlt évek legnagyobb vesztesei a középkategóriás árucikkek voltak. A prémium szegmens eladásai viszont változatlanok, vagy csak kis mértékben módosultak. Ez azt mutatja, hogy van egy olyan fogyasztói réteg, amely ragaszkodik a bevált használati cikkekhez, és nem hajlandó azokat olcsóbbra cserélni – mondja a Mazzini Kft. sales managere.

Úgy véli, az elmúlt években a környezettudatos szemlélet kissé háttérbe szorult, ezért lényeges az állandó edukáció ennek erősítésére.

– A kényelmi funkciók és az ergonómia szintén meghatározóak. Például a sablonra vágott, íves sütőpapírok használata sokkal egyszerűbb és gyorsabb, mint a tekercses változat – fűzi hozzá György Péter.

Zsebbarát ajánlat

A Mazzini Kft. növekedését 2024-ben az új partnerek bevonása és a választék optimalizálása segítette.

– A belépő áras termékek mellett a magas minőségű, továbbá a fajlagosan kedvező árú termékeink működnek a legjobban. Grill alufóliánk kiemelkedően sikeres, ami az átlagosnál vastagabb anyagának köszönhetően valóban alkalmas a grillezéshez. A 100%-ban újrahasznosított húzófüles szemeteszsákjaink szintén kedveltek, ami mutatja a környezettudatos gondolkodásra fogékony vásárlók jelenlétét – fogalmazza meg Kovács Krisztián.

Az elmúlt években széles sütőpapír-palettájukat négy új, Air Fryerhez használható papírral bővítették. Ennek bevezetését és akciós kampányba való beillesztését 2025-ben kívánják a lehető legjobban kihasználni. //

Kapcsolódó cikkeink