Palackba zárt egészség
A COVID-19 járvány számlájára írható, hogy kedvezőtlenül alakult a smoothie kategória számára a tavalyi év. Jellegzetes on-the-go termékként a horeca szektor bezárása nagymértékű kereslet-visszaesést eredményezett, amelyet az erősödő online értékesítés, valamint a hiperek és diszkontok tudtak valamelyest kompenzálni.
A Sió-Eckes Kft. szakemberei a koronavírus-járvány tavalyi első és második hulláma alatt a korlátozások hatására megváltozott fogyasztói magatartás következtében átmeneti visszaesést érzékeltek az on-the-go és a snack termékek – mint például a smoothie – esetében.
– Az eladási számok 2020-ban stagnáltak, majd 2021 elején növekedésnek indultak – tájékoztat Pusztai Anita, a vállalat marketingigazgatója.
Csatornák tekintetében arra hívja fel a figyelmet, hogy az on-the-go területek mellett a hipermarketek, illetve diszkont áruházak is jelen vannak az értékesítésnél, ahol jelentős a saját márkás termékek aránya. A járvány felgyorsította az e-commerce csatorna eddig is jelentős mértékű növekedését.
Spielmann Laura, az Eisberg Hungary Kft. kiemeltügyfél- és marketingmenedzsere a rendelkezésre álló adatokból azt látja: az előző években közel 10%-kal nőtt a kategória, majd a koronavírus hatására 8%-kal csökkent az eladás a kereskedelmi egységekben, a vendéglátóiparban pedig szinte lenullázódott.
– Az árfekvések nagy mértékben nem változtak, a vásárlók preferenciái között pedig egyaránt megtalálhatóak a nagyobb és kisebb kiszerelések is. Az előbbi a gazdaságosság miatt kerülhet előtérbe, az utóbbi pedig azt a tendenciát erősíti, hogy egy-egy bevásárlás alkalmával a vásárlók hosszabb időre igyekeznek raktározni az otthoni készleteket – ismerteti Spielmann Laura.
A Real Nature Kft. tapasztalatai azt mutatják, hogy a nyugat-európai piacon megjelenő trendek kis késleltetéssel, de az itthoni piacokon is megjelennek.
– A hazai fogyasztók igényeinek kielégítésében magunk is jelentős szerepet vállaltunk. Korábban oly módon, hogy osztrák terméket juttattunk el az asztalukra, ma viszont már öko lábnyomunkat csökkentve, de még magasabb minőségbiztosítási követelményeknek eleget téve Yomi joghurtkultúrás smoothie termékeinket kínáljuk számukra – adja hírül Strasser-Kátai Bernadett, tulajdonos-ügyvezető igazgató.
A vírus megjelenése nagyban nehezítette a Dor-Fru Kft. Ricely termékének értékesítését is. A cég számára jelentős visszaesést hozott a 2020-as év, hiszen partnereik túlnyomó része a horeca szektorban található. Ennek következtében más megoldást kellett találniuk, ami egyrészt az online térben történő értékesítést, illetve az exportpiac megtalálását adta lehetőségül.
– A kiszerelések tekintetében mindenféleképpen a praktikus, kis helyet foglaló, környezettudatos csomagolás került előtérbe. Mivel a termék nagy részét gyümölcs képezi, melynek mennyisége és minősége nagyban függ az időjárástól, így az árának alakulása igen hektikus. De elmondható, hogy a smoothie-k továbbra is a magasabb árkategóriába tartoznak – mutat rá Valentinyi Fruzsina, ügyvezető.
Természetes összetevők, környezetbarát csomagolásban
– A fogyasztók az egészséget leghatékonyabban támogató gyümölcsöket, zöldségeket részesítik előnyben a smoothie-k területén is, úgymint a banán, a répa, az alma, valamint a piros gyümölcsök. Igyekeztünk összeállításainkban az ízharmónia mellett törekedni arra is, hogy a zöldség- és gyümölcsfélék természetes, jótékony hatásait erősítsük. Például az uborka hatásait erősítve a zöld tea jótékony élettani hatásai által, vagy a tápláló banánt az A-vitaminban gazdag répa vegyítésével, kurkumával fűszerezve, de említhetjük kedvencünk, az eper kiegészítését is a jótékony hatású céklával és gyömbérrel. A természetes zöldségek és gyümölcsök mellett termékeink hozzáadott vitaminokkal gazdagítják a fogyasztók étrendjét – részletezi de Gereczné Rudnai Éva, a Real Nature Kft. beszerzési vezetője.
Spielmann Laura azt vallja, egyre nagyobb hangsúlyt kell fektetni a természetes összetevőkre, a különböző tartósítószerek és adalékanyagok elhagyására egy megfizethető polci ár mellett.
– A hazai fogyasztók körében népszerű trópusi ízvilágú smoothie-kon kívül forgalmazunk friss zöldség- és gyümölcsleveket is. A Veggie Juice színét a cékla határozza meg, ami mellett alma, sárgarépa, gránátalma, citrom és gyömbér került a palackba. A Green Juice termékünk pedig almát, ananászt, uborkát, spenótot, citromot és zellert rejt, aminek az eredménye egy szemnek kellemes, élénkzöld szín – informálja lapunkat az Eisberg Hungary Kft. kiemeltügyfél- és marketingmenedzsere.
Valentinyi Fruzsina úgy érzékeli, a fogyasztók egyre inkább keresik ezeket a termékeket, de még mindig nem tudják, mire is jók valójában. Ezért tartja kiemelten fontosnak az edukációt a termék értékesítése során.
– Ricely termékünk ebben a kategóriában kiemelkedik a többi közül, hiszen rizses alapra helyeztük a gyümölcsöket, hogy az ital még táplálóbb legyen és ellensúlyozza a gyümölcsök savtartalmát – jegyzi meg a Dor-Fru Kft. ügyvezetője.
Pusztai Anita azt tartja fontosnak kiemelni, hogy igen népszerűek a vegyes ízek, illetve a fogyasztók nyitottabbak a különleges összetevőkre, mint például a fahéj, kurkuma, melyek izgalmassá teszik a terméket. Emellett elvárás az is, hogy egy egészséges, csak természetes összetevőket tartalmazó, finom italt találjon a palackban. Csomagolás tekintetében előtérbe kerültek a környezetkímélő és kevesebb szemetet termelő megoldások.
Cél a minél magasabb gyümölcstartalom
– A tavalyi nehéz év ellenére a Sió Smoothie termékcsalád egy új ízzel bővült, ami a Frissítő Zöld Kiwi Smoothie, azóta a 3. legkedveltebb íz lett. Nemsokára egy igazán különleges és izgalmas innovációval találkozhatnak a vásárlók. Innovációink során törekszünk a magasabb gyümölcstartalmú, természetesebb, magasabb tápértékű termékek kifejlesztésére. Emellett azonban elengedhetetlen szempont az íz, hiszen ez továbbra is elsődleges elvárása a fogyasztóknak a kategóriával szemben – világít rá Pusztai Anita.
Az Eisberg Hungary Kft. szakemberei is folyamatosan keresik az újdonságokat, a fenntartható megoldásokat, és igyekeznek olyan területeken is megmutatkozni a jövőben, ami túlmutat a csomagolt saláták piacán, mégis tükrözi a „simply fresh” mottójukat.
– A smoothie&Juice termékcsaládunkat a nyár folyamán „A Nagy Brand Casting” pályázaton elnyert reklámfilmmel fogjuk népszerűsíteni, ami 30 másodpercben adja át a termékre jellemző természetességet, frissességet és ízélményt – tudjuk meg Spielmann Laurától.
A Real Nature Kft. tavalyi újdonsága a Yomi smoothie termékcsalád bevezetése volt a magyar piacra. A termékfejlesztést hosszas piackutatás előzte meg, különös figyelemmel a hazai fogyasztók ízlésvilágára, igényeire.
– Termékeinket folyamatos online és trade marketing kommunikációval támogatjuk, és nagyon várjuk már, hogy személyes fogyasztói kóstoltatásokra is újra sor kerülhessen – mondja Strasser-Kátai Bernadett.
A Dor-Fru Kft. több termékkel tervez megjelenni a 2021-es évben.
– A Ricely esetében új ízkombináció megjelenésében gondolkodunk, valamint más, magasabb hozzáadott értékű tápanyagokkal is tervezzük dúsítani smoothie-inkat – jelzi Valentinyi Fruzsina. //
Kapcsolódó cikkeink
Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >Nagy István: a rendszeres mézfogyasztás az élhetőbb jövőért tett lépés
A rendszeres mézfogyasztás az élhetőbb jövőért tett fontos lépés –…
Tovább olvasom >A magyar élelmiszeripar jövője: fenntartható innováció
A mai fogyasztó egyre tudatosabb, egészség- és környezettudatossággal közelít az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >