Otthonfőzés – vígasz a bezártság idején
A Mastercard 19 európai országban kétezer embert kérdezett arról, hogy milyen változásokat tapasztaltak az otthoni gasztronómia területén. A kutatás szerint egy átlagos magyar felnőtt jelenleg 40 százalékkal több időt, heti 20 órát tölt el a konyhában.
Virágkorát éli az otthoni főzés, mint az egyik legfontosabb hozadéka az Európában jellemző korlátozásoknak. A Mastercard kutatása szerint a megnövekedett főzési kedv együtt jár azzal is, hogy szeretünk új dolgokat tanulni és alkalmazni a főzés során. A magyarok döntő többsége (60%) állítja, hogy sokat tanult a konyhai fortélyokról az elmúlt egy évben, és kifejezetten nyitott új receptek kipróbálására. Közel ugyanennyien (55%) állítják, hogy az utóbbi időszakban nagyobb figyelmet fordítanak az egészséges táplálkozásra.
Talán a szakácskönyvek ideje lejárt? A válaszadók 54%-a arról számol be, hogy elsősorban televíziós főzőműsorok, internetes blogok, közösségi média, valamint különböző streaming szolgáltatások segítségével fejlesztette főzőtudását. Bár nagy a nyitottság az új receptek és ételek felé, a legnépszerűbb hazai étel mégis a régi kedvencnek számító gulyás– palacsinta kombó – mutatta ki a Mastercard kutatása.
Másik fontos változás, hogy a lezárások következtében többször eszik együtt a család. A megkérdezett magyarok többsége (60%) szerint ezek a közös étkezések újra összehozták a családot. Nem csoda, hogy a többség (82%) szívesen megtartaná a rendszeres közös étkezés szokását.
„Gyertek át, főzünk valamit!” – ez a mondat egyre kevesebbszer hangzott el az elmúlt évtizedben, ahogy a személyes meghívások száma egész Európában csökkent. Azonban úgy tűnik, hogy az elmúlt egy évben itt is változás van – derül ki a kutatásból. Amikor ezt a szabályok engedték, a felmérésben résztvevők fele (46%) meghívta családját, barátait vendégségbe, és sokan (17%) virtuális vacsorát rendeztek. Hasonlóan a szűk családi közös étkezésekhez, honfitársaink bő kétharmada (74%) szeretné megtartani a vacsorameghívást, mint közösségi élményt a korlátozások feloldása után is.
Talán nem meglepő, hogy változás van az élelmiszervásárlási szokásokban is. Magyarországon kicsit kevésbé népszerű az online bevásárlás, mint az EU többi országában – talán a lazább nyitvatartási szabályok miatt. Honfitársaink negyede (26%) próbálta ki az online bevásárlást a lezárások alatt, míg az EU átlag ennél valamivel magasabb volt (30%) a Mastercard kutatása szerint.
TOP kényelmi ételek Európában:
Egyesült Királyság és Írország – Roast dinner – Hagyományos brit főétel, amit készítenek malacból, marhából, bárányból és akár idény szerinti szárnyasokból is, köretként zöldségek, sült burgonya és Yorkshire Pudding kerül mellé.
Franciaország – Crêpes
Olaszország – Spaghetti alla Carbonara
Németország – Rindsrouladen – Szalonna, hagyma és gyakran savanyúság köré tekert marhahús. vörös káposztával
Spanyolország – Tortilla
Lengyelország – Naleśniki – Lengyel palacsintaféle, készítik vékony és vastag tésztájú változatát is.
Oroszország – Kotleti – Sült húspástétom.
Ukrajna – Borscs
Törökország – Köfte
Magyarország – Palacsinta
Románia – Mămăligă – Puliszka.
Hollandia – Stamppot – Tört burgonya, amit valamilyen más, főtt zöldséggel vagy savanyú káposztával kevernek össze.
Portugália – Bacalhau a bras – Sós szárított tőkehal vékonyra vágott, tojásos sült krumplival.
Svédország – Húsgolyó
Belgium – Frieten – Sültkrumpli, amit Belgiumban először alacsonyabb, majd magasabb hőmérsékletű olajban sütnek ki, sokszor a két sütéskor eltérő típusú olajat használva.
Csehország – Guláš – A magyar gulyás cseh megfelelője, többféle fűszerezéssel és körettel, a leggyakrabban marha lábszárból készítik.
Ausztria – Bécsi szelet
Szlovákia – Kapustnica – Káposztaleves
Kapcsolódó cikkeink
A kártyás fizetés ma már alapelvárás a kereskedőktől
„A kártyaelfogadás ma már olyan, mint egy közműszolgáltatás: alapelvárás. Aki…
Tovább olvasom >Élményekkel teli csizma: Az európai Z generáció kedvenc ajándékai
Bár a legújabb AirPodsra vagy egy dizájner táskára sem mondanak…
Tovább olvasom >Élmény és mobilitás találkozott a MOL és a Mastercard közös promóciójában
December elsején zárult le a MOL és a Mastercard újabb közös nyereményjátéka, amelyben…
Tovább olvasom >További cikkeink
NGM: szárnyal a turizmus, novemberben 17 százalékkal bővült a vendégforgalom
Újabb csúcsokat döntött a hazai turizmus 2024 novemberében: a vendégek…
Tovább olvasom >Szallas.hu: szilveszterkor Eger, Szeged és Pécs a legkeresettebb a belföldi utazók körében
Szilveszterkor a belföldi utazók körében Eger, Szeged és Pécs a…
Tovább olvasom >A Samsung AI Hybrid Cooling technológiával rendelkező hűtőszekrényeket mutat be a CES 2025 kiállításon
A Samsung a CES® 2025 kiállításon mutatja be legújabb, AI…
Tovább olvasom >