Ősszel is zöldülnek

Szerző: Gyarmati Orsolya Dátum: 2021. 11. 29. 19:00

A csomagolóipar zászlaján annyi más címszót követően ma szép, nagy betűkkel az olvasható: fenntarthatóság. A cikkünkben megszólaló csomagolóipari cégek ezt a témát közelítik meg saját innovációikon, fejlesztéseiken keresztül.

Szerző: Gyarmati Orsolya

A tavalyi évben a pandémia okozta bizonytalanságok után idén a stabilitás visszaállítása volt a fő cél a BS Plastic életében. A kiszámíthatatlan időszak sok fejlődést is tartogatott számukra, hiszen a csomagolóipar éves szinten kb. 5-10%-kal növekszik, többek között azért is, mert a jelen kor egyik legnagyobb problémájára, az élelmiszer-pazarlásra és a higiénia megőrzésére igyekszik megoldásokat találni.

Az e-kereskedelem fejlődésével új teret kaptak a csomagolóanyagok

Büki-Kovács Kitti-BS Plastic

Büki-Kovács Kitti
marketingvezető
BS Plastic

– Egyre nagyobb hangsúlyt kap az élelmiszerek eltarthatósága, melynek nélkülözhetetlen eszköze a csomagolás. Az e-kereskedelem fejlődésével új teret kaptak a csomagolóanyagok, hiszen a termék védelme lett az első számú szempont. A mi szegmensünket inkább csak áttételesen érinti ez az újfajta igény, mivel a fő profilunkba tartozó termékek elsősorban nem ezt a területet szolgálják ki, de érezhetően megnőtt a kereslet az ezen a területen használt műanyag- és bioműanyag-csomagolások iránt. Úgy véljük, számunkra az élelmiszeripari fóliák fejlesztése és az ehhez tartozó infrastruktúra kiépítésében van még lehetőség, amelyek a középtávú terveink között szerepelnek – mondja Büki-Kovács Kitti, a BS Plastic marketingvezetője.

Körkörös haladás

Szabó Levente - DS Smith

Szabó Levente
értékesítési és
marketingigazgató
DS Smith

Az elmúlt év során a DS Smith globális szinten számos fejlesztést hajtott végre vagy indított el. A cég új K+F projektjei három területre: az új alapanyagokra, a hulladék csökkentésére és egy új fejlesztési központ létrehozására fókuszál. Innovációik másik fontos hajtómotorja a vállalat tavaly közzétett fenntarthatósági stratégiájának megvalósítása. Ennek egyik eredményeként kifejlesztették a Körforgásos Tervezési Alapelveket, melyek alkalmazása a hulladék mennyiségének csökkentését, újrahasznosíthatóságot, újrahasználhatóságot segíti elő. Továbbfejlesztették PackRight központjaik működését, azok fizikai és technológiai elemeit is. Termékfejlesztések terén újdonság az EcoBowl, a Touchguard, ami egy speciális, vírusölő bevonat a kartondobozok külsején, valamint a ParceLive csomagolásba építhető multiszenzoros nyomkövető.

– A DS Smithnél nagyon átfogó, többéves előkészítő munkát követően bevezetett innováció hatására néhány évvel ezelőtt Magyarországon is áttértünk a rendkívül pazarló és számos szempontból meghaladott tömegalapú termékspecifikációk használatáról a teljesítmény­alapú specifikációkra. Partnereink gyorsan felismerték, hogy ez számukra is számos szempontból kedvező lehetőséget kínál, többek között a fenntarthatósági és környezeti hatások csökkentését közvetlenül szolgálja. Nagy büszkeséggel tölt el, hogy a DS Smith csomagolóanyag-gyártó vállalatok között elsőként, az idei évben egy olyan kereskedelmi innovációt mutatott be, melynek segítségével nagyon közérthető módon tudjuk szemléltetni partnereinknek, hogy a csomagolásaik mennyire felelnek meg a fenntarthatósági elveknek, valamint azt is, hogy melyek azok a szempontok, amelyeket újragondolva még fenntarthatóbbá lehet tenni a csomagolást. Ez pedig a Circular Design Metrics (Körforgásos Tervezés Mérőszámai) – összegzi az eredményeket Szabó Levente, a DS Smith Packaging Hungary szubregionális SMI igazgatója.

Környezetbarát, újrahasznosítható

Csak tiszta forrásból

Rózsa Ferenc, polypack

Rózsa Ferenc
ügyvezető
Poly-Pack Kiskunhalas

A Poly-Pack Kiskunhalas Kft. a környezettudatosság és környezetvédelem jegyében folyamatosan keresi a lehetőségeket a fejlesztésre. A vállalat nemrég helyezett üzembe egy 50 kW teljesítményű napelemrendszert, amely a termeléshez szükséges elektromos energiafelhasználás egy kis részét fedezi. A terv a napelemrendszer folyamatos további bővítése. A vállalat célja, hogy 10 év elteltével elmondhassa: 100%-ban saját telephelyén megtermelt energia felhasználásával gyártja a környezetbarát csomagolóanyagokat.

– A Poly-Pack Kiskunhalas Kft. termékfejlesztő csapata folyamatosan dolgozik azon, hogy az eddig hagyományos polietilén alapú termékeket hogyan lehet kiváltani megújuló forrásból származó PLA, kukoricakeményítő és egyéb növényi eredetű alapanyagok felhasználásával. A cégünk által fejlesztett termékek sikeresen megkapták a TÜV AUSTRIA minőségbiztosító cég által jegyzett védjegyhasználatot. Ezáltal termékeink a piacon a szabályoknak megfelelve tudnak jelen lenni – mondja Rózsa Ferenc ügyvezető.

A dinamikus fejlődés korszaka

A Smurfit Kappa Cégcsoport tevékenységét a fenntartható csomagolási platform támogatására összpontosítja: Better Planet Packaging globális tevékenysége minden olyan erőfeszítést magában foglal, amely elősegíti a környezetbarát csomagolási megoldások kifejlesztését, gyártását és használatát. Csomagolástechnikai innovációjuk nagy hangsúlyt fektet arra, hogy teljes körű vevői kínálatot biztosítson a közvetlen élelmiszerrel érintkező papírcsomagolásokhoz, a hagyományos kiskereskedelmi másodlagos csomagolásokhoz, ahol már papírbetétekkel helyettesítik az eddig gyakran használt műanyag vagy polisztirol anyagokat. A Smurfit Kappa büszke arra, hogy képes teljesen környezetbarát csomagolási megoldásokat kínálni versenyképes költségszinten a műanyag megoldásokhoz képest.

Trend lett az újrahasznosítás

Julius Mazan-Smurfit Kappa

Julius Mazan
Innovation Manager
Smurfit Kappa

– A csomagolóipar dinamikus időszakon megy keresztül. A vásárlók alapvetően megváltoztatták vásárlási szokásaikat: elsősorban az érintés nélküli vásárlást részesítik előnyben az e-kereskedelem révén, amely nemcsak a termékek szállításával és biztonságával kapcsolatban támaszt új követelményeket a csomagolással szemben, hanem már a fogyasztói élmény is fontos szempont lehet. A hagyományos termékkereskedelem és annak a vásárlók általi helyszíni termékkiválasztási döntésmechanizmusa egyre inkább az online kereskedelemre tevődik át, ezért fontos a belsőleg nyomtatott e-kereskedelmi csomagolások kifejlesztésével fokozni a fogyasztók érzelmeit, elégedettségüket pedig tovább növelni – mondja Julius Mazán, a szlovákiai Smurfit Kappa Obaly Štúrovo Hullámkartongyár innovációért felelős menedzsere. //

 

 

A csomagolás hozzájárul a fogyasztói  élményhez

 

Nem csak a Csomagolásmentes Napon inthetünk búcsút a műanyag elviteles dobozoknak

Évente egy átlagos magyar ember 100 kg csomagolóanyagot dob ki a szemétbe. Egy kis odafigyeléssel és tudatossággal ez a szám radikálisan csökkenthető lenne.

A Csomagolásmentes Naphoz idén csatlakozik a RAKUN Dobozközösség is. Céljuk, hogy felhívják a figyelmet az egyszer használatos eszközök káros hatásaira és arra buzdítsák a lakosságot és a vendéglátóhelyeket, hogy váltsanak újrahasználható és újratölthető csomagolásra.

A RAKUN Dobozközösség csapata a Csomagolásmentes Nap hetében arra buzdította a lakosságot, hogy tegyen egy környezettudatos lépést a bolygóért, például azzal, hogy csatlakozik a többször használható dobozrendszerhez, vagy felhívja erre a környezetbarát csomagolási lehetőségre egy vendéglátóhely figyelmét. //

Kapcsolódó cikkeink