Összefogást hírdet a Húscéh
A Húscéhet alkotó belföldi kis- és közepes húsipari vállalkozások szeretnék kihasználni meglévő kapacitástöbbletüket, ennek érdekében együttműködést ajánlanak a termelőknek és a kereskedőknek is, így növelve a magyar húsipari termékek kínálatát.
A magyar kis- és középes vállalkozások (kkv) a magyar húsipar termelésének a negyedét adják, kapacitásaik azonban nincsenek kihasználva, termelésüket harminc-negyven százalékkal lehetne növelni – mondta Babati Zoltán, a Húscéh elnöke. Hozzátette: ezek a cégek termékeiknek túlnyomó részét – általában mintegy kilencven százalékát – belföldön értékesítik, és évi mintegy nyolcvanmilliárd forint árbevételt realizálnak összesen.
Míg a termelési költségek tetemesen növekedtek, addig a jövedelmezőség romlott, a termelés és a foglalkoztatottak száma csökkent – fejtette ki az elnök. A szakember szerint ezt a romló tendenciát meg lehetne fordítani, ha Magyarországon az emberek több hazai terméket vásárolnának. Így nemcsak megbízhatóan jó minőségű, biztonságosan fogyasztható áruhoz jutnának a belföldi vásárlók, hanem a cégek kapacitáskihasználtsága is növekedne, és új munkahelyeket is létesíthetnének ezek a vállalkozások.
Jelezte: a KSH adatai szerint tavaly a sertésállomány nagysága nem érte el a 3,1 milliót. Példaként említette, hogy az egyéni gazdálkodók 2000 óta több mint másfél millióval – hatvankét százalékkal – csökkentették állományukat. Utalt arra is: a kínálat szűkössége miatt az ország behozatalra szorul sertéshúsból. Így tavaly sertéshúsból több tízezer tonnával haladta meg a behozatal a kivitelt. Ezt eredményezte – a Húscéh elnöke szerint -, hogy a korábbi gazdaságpolitika egyértelműen a nemzetközi nagyvállalatokat támogatta a kkv-szektor rovására. Emiatt csökkent Magyarországon a húsiparban a foglalkoztatás is.
A Húscéh tagvállalatai erejükhöz mérten segíteni kívánják a termelőket. A szóban forgó üzemek többsége ugyanis hazai alapanyagból dolgozik, ezért érdekük, hogy a hazai tenyésztők talpon maradjanak.
Ezért a magyar húsipari termékek, főként a hungaricumok népszerűsítését tartják fontos feladatnak A magyar vásárlói szokások tudatos átalakítása érdekében, a védjegyes magyar termékek kínálatának növelésével szeretnék mindezt elérni, így védve a belső piacot is. Emellett a termelők és feldolgozóipar kapcsolatát is szeretnék megváltoztatni annak érdekében, hogy a továbbiakban jól működjön az állattartók és a kkv szektor kapcsolata.
A húsipar működését a pályázati bürokrácia csökkentése és a bírálati határidők lényeges lerövidítése segíthetné – húzta alá a szakmai szervezet elnöke. Ezt kiegészítette azzal, hogy szakmai kérdésekben nagyobb hatáskört kellene adni az elbírásban az érdekvédelmi szervezeteknek.
Babati szerint a magyar húsipar kilábalása érdekében összefogásra van szükség a piaci szereplők és az állami irányítás között. Így biztosítható ugyanis, hogy a magyar élelmiszer – köztük a kkv-k által előállított áruk – ellenőrzött, biztonságos, kiemelkedő minőségű legyen – írja a vallalkozoinegyed.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >