Őrölt, pörkölt szenvedély

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2010. 11. 02. 21:46

A Tchibo szeptemberben megújult receptúrával, immár 100 százalék arabicakávé-tartalommal vezette be újra a Tchibo Exclusive termékeit. Az esemény díszvendége Andreas Christmann, a Tchibo nemzetközi beszerzési igazgatója volt, aki a palántázástól a pörkölésig, a Baktérítőtől a Ráktérítőig kíséri végig – a magas minőség biztosítása érdekében – a kávészemek útját.

Andreas Christmann német üzletember 30 éve dolgozik a kávészakmában. A hamburgi Tchibo-központban átlagosan napi 100 csésze kávét kóstol, ízlel meg. Évente 4-5 alkalommal útra kel, hogy az egyenlítő mentén húzódó kávéövezetbe utazzon. Ezek az utak 10-15 napig is eltartanak, a nagy távolság, az időeltolódás és a kávétermelő országokban uralkodó, olykor igen szélsőséges időjárási viszonyok miatt. A legnagyobb kihívást a belső távolságok áthidalása és a politikai helyzet ismerete jelenti. Folyékonyan beszél spanyolul, de az üzleti tárgyalásokat javarészt angolul folytatja.

Hegyen-völgyön a minőségért

A kávéfarmok nagyon különböznek abban a 60 országban, Új-Guineától Indián és Szudánon át egészen Mexikóig, ahol ez a kényes cserje megterem. Az esőerdő árnyékában húzódó magashegyi telepeken található kis gazdaságoktól egészen a hatalmas, végeláthatatlan brazil ültetvényekig folyik a termesztés. Nem egyszerű dolog eljutni a 600 és 2000 méter közötti, magasan fekvő termőterületekre. A négykerék-meghajtású terepjáró sok helyre elzötyög ugyan, de van, amikor csak a helikopter lehet a megoldás.

– Még sohasem féltem – mondja mosolyogva Christmann úr. – Egyszer találkoztam csak kígyóval az őserdőben. A rovarok sokkal kellemetlenebbek. Kolumbia déli részére csak a szabadcsapatok visszaszorítása óta utazom. Vannak országok, Kolumbia, India, Guatemala, ahol a 17 év alatt már baráti kapcsolatok is kialakultak, de Tanzánia is nagyon érdekes, és még hosszan sorolhatnám.

Közvetlenül a termelőktől és közvetítőkön keresztül is vásárolnak kávét, de ennél sokkal szélesebb körű kapcsolatokat ápolnak. Képezik a helyi gazdálkodókat, modern agrárismeretekkel látják el őket, hogy nagyobb hozamokat, ezáltal jobb megélhetést érhessenek el. A gyerekeket iskolák létesítésével és ott az étkezés biztosításával is támogatják.

A gumicsizmás kalandozások után kevesebb megtett kilométerre, speciálisabb feladatok ellátására és tapasztalatai átadására készül a szakember. Már képezi az utódját, akivel 5 éve dolgozik együtt. Otthonában, a magánéletben sem mond le a kávézás örömeiről. A pörkölt kávészemeket a mélyhűtőben tartja, így a csomag felbontása után is megőrizhető a finom aroma. Birtokában van egy, több mint 1 millió háztartásban megtalálható Cafissimo kávéfőző is, amelyet kifejezetten a Tchibo fejlesztett ki, és a modern kor igényeinek megfelelve egyadagos kapszuláiból 3-féle kávé lefőzésére is alkalmas.

Harapófogóban

2009-ben a kávé fogyasztói átlagára egész Európában körülbelül 10 százalékkal csökkent az előző évhez képest (Forrás: Kávé Világszervezet, 2010. augusztusi jelentés). Ebben természetesen nagy szerepet játszott a gazdasági válság hatására növekvő márkagyártói akciós tevékenység és a fogyasztók olcsóbb árú termékek felé fordulása is. 2010-ben már a fogyasztói árak enyhe növekedése tapasztalható, de a 2008-as szintet sehol sem sikerült visszaállítani.

A világpiacon viszont a kávé, főként az arabica világpiaci ára szeptemberben 14 éves csúcsot döntött és tovább is emelkedhet. Az időjárási viszonyok kiszámíthatatlansága mellett a fő kiváltó ok a tőzsdespekuláció. A fogyasztói árak alacsony szintje és a világpiaci ár növekedése kettős terhet ró a gyártókra, két irányból csökkentve a profitszintet.

Kompromisszumok nélkül

Évente körülbelül 120-130 millió zsák kerül a pörkölőkbe világszerte, amiből 40 százalék a testes, markáns ízű robusta és 60 százalék az aromás, lágyabb arabica fajta. Más és más azonban az arabica kávé íze a termőterülettől, vízminőségtől, feldolgozási eljárástól, majd a pörköléstől függően is. Ezért van nagy szerepe Andreas Christmannak és kollégáinak, hogy a különféle kávékból is az olyan legfinomabb receptúrákat állítsák össze, amelyek leginkább illeszkednek egy-egy ország kávéfogyasztóinak ízlésvilágába, majd ezt az ízt folyamatosan biztosítsák.

A Tchibo kávék egyediségét az adja, hogy az egyes országokból érkező, gondosan válogatott nyers kávészállítmányokat teljesen külön kezelik, szeparáltan pörkölik, és csak ezután állítják össze a receptúrának megfelelő kávékeveréket. A termőterületenként különválasztott pörkölés biztosítja, hogy az azonos tulajdonságú szemek egyformán pörkölődjenek, minden típus a legoptimálisabb hőkezelésben részesüljön, ezáltal a tájra jellemző ízvilág még jobban érvényesüljön. Ha ugyanis különböző méretű kávészemeket pörkölnek együtt, akkor a kisebb szemek túlságosan megéghetnek, míg a nagyobbak nyersek maradhatnak, ami rontja a végső ízhatást.

Az egy főre jutó kávéfogyasztás az elmúlt 3 évben szinten maradt, bár az egyes országok között nagy szórás tapasztalható. Kimagaslóan magas, 27 kg/fő/év értékkel Luxemburg, és 12 kg/fő/év értékkel Finnország áll az élen. A nagy kávéivó nemzetek, Németország, Olaszország, Ausztria, Franciaország 6 kg/fő/év körül fogyasztanak, míg hazánkban ez a mennyiség nem éri el a 3 kilogrammot.

– Mindent megteszünk azért, hogy a magyar kávékultúra és fogyasztás tovább fejlődjön. Ehhez az új, 100 százalék arabicából készült Tchibo Exclusive kávé, a hozzá kapcsolódó edukációs marketingkampány és az Európa-szerte nagy sikerrel működő Tchibo-üzletek 4 magyar tagja is hozzá fog járulni – hangsúlyozza Christmann úr.

Latte, Macchiato, Moccacino

Az új generációk megragadása az innováció egyik mozgatórugója. A tradicionális, rövid és erős feketekávézás mellett egyre divatosabb a finom kávékülönlegességek fogyasztása, amelyek a fiatalok körében is egyre népszerűbbek. A minőségi tejes, tejhabos ínyencségek alapja viszont a jó eszpresszókávé, amit csak magas minőségű alapkávéból és új típusú kávéfőző segítségével lehet otthoni körülmények között is elkészíteni.

A fúziós konyhaművészet is előszeretettel használja a kávét, akár töret formában húsok fűszerezéséhez, lefőzve zöldségek zselézéséhez, a habját édességek dekorálásához. A magas minőségű Tchibo Exclusive 100% arabica kávé aromás, telt íze Segal Viktor mesterszakácsot is megihlette, amiről a női és a főzőmagazinok, honlapok is beszámoltak, így ezek a fogások az egyre népszerűbb otthoni főzésben is teret kaphatnak.

A Tchibónál tehát a kutatás-fejlesztés egyik fő iránya a kávéspecialitások, melyek könnyen elkészíthetőek otthon is a Tchibo Cafissimo kapszulás kávéfőző géppel, a felhasználási területek bővítése, de ugyanilyen fontos szerepet kap a környezetvédelem, a fenntartható fejlődés és az egészségmegőrzés jövőbeli aspektusainak vizsgálata is.

Kapcsolódó cikkeink