Olyan közös jövőt szeretnénk építeni, ahol a csomagolóanyagok új életet kaphatnak
A csomagolási hulladék kezelése globális probléma, megoldani csak akkor lehetséges, ha mindannyian összefogunk, a nagyvállalatoktól a fogyasztókig. A fenntarthatósággal kapcsolatos fogyasztói, elvárásokról, a Coca-Cola fenntarthatósági tevékenységeiről Szalóky Tóth Juditot, a Coca-Cola Magyarország vállalati kapcsolatok, kommunikációs és fenntarthatósági vezetőjét, a Magyar Marketing Szövetség Zöld tagozatának elnökhelyettesét kérdeztük.
– Melyek azok a fenntarthatósági trendek, amelyek a legfontosabbak az iparág számára a fogyasztói igényeknek való megfelelés szempontjából?

Szalóky Tóth Judit
vállalati kapcsolatok,
kommunikációs és
fenntarthatósági vezető
Coca-Cola Magyarország
– A rendelkezésünkre álló felmérések szerint a magyar fogyasztók jelentős, az európai átlagot meghaladó hányada úgynevezett ökoaktív. Számuk nem csak magas (legutóbbi felmérés szerint közel 40%), de az évek során határozott növekedést is mutatott. Ma már hozzávetőlegesen tízből hat vásárló igyekszik olyan terméket vásárolni, amely környezetbarát módon lett csomagolva, gyártva. Jelenleg a fogyasztók legnagyobb része úgy gondolja, hogy bár ők is képesek tenni a környezetszennyezés csökkentésért (15%), de a pozitív eredmények érdekében a gyártók (35%), illetve a kormány (48%) gyakorolhatják a legnagyobb hatást. A feladat közös.
– A téma kapcsán a körforgásos gazdaság megvalósítása kiemelt jelentőséggel bír az iparágban. Milyen konkrét lépéseket tesz a Coca-Cola ezen a téren?
– Az a feladatunk, hogy olyan fenntartható jövő megteremtésén dolgozzunk, ahol a csomagolóanyagaink új életet kaphatnak. Fenntartható csomagolási stratégiánk célja a rendszerszintű változás – a palackok és dobozok tervezésétől és gyártásától az újrahasznosításig és újrafelhasználásig. A Coca-Cola által 2018-ban bevezetett Hulladékmentes Világ programban tett globális vállalások szerint 2025-ig minden elsődleges italcsomagolásunk 100%-ban újrahasznosítható lesz. 2030-ra az italpalackok 100%-ának megfelelő mennyiségű hulladék visszagyűjtéséhez fogunk hozzájárulni, valamint palackjaink és aludobozaink előállításához növekvő arányban használunk majd újrahasznosított alapanyagot: 2025-ig 35%, 2030-ra 50% a cél.
– A tavalyi Business Daysen is elhangzott, hogy fontosak a számszerű célok, ezek mérése és riportolása. A Coca-Cola milyen konkrét eredményekről tud beszámolni?
– Termékeink újrahasznosíthatóságát a csomagolások tudatos tervezésével, alapanyag-használatának átalakításával, illetve innovatív és környezetkímélő csomagolási technológiák fejlesztésével tudjuk elérni. A legutóbbi lépés ezek közül a KeelClip, amellyel a 4-es és 6-os kiszerelésű multipack dobozok zsugorfóliáját 100%-ban újrahasznosítható kartonra cseréltük, így évente mintegy 230 tonnával csökkenhet műanyag-felhasználásunk. Emellett az elmúlt években tudatos fejlesztésekkel járultunk hozzá csomagolásaink súlyának csökkentéséhez. 2010 óta 20%-kal csökkentettük a PET-palackok előállításához szükséges műanyag mennyiségét, az üzemeinkben gyártott dobozos csomagolásokhoz évente 170 tonnával kevesebb alumíniumot használunk, és évről évre csökkentjük a termékeink tárolásához és mozgatásához szükséges másodlagos csomagolóanyagok mennyiségét is.

100%-ban újrahasznosítható kartoncsomagolás a 6-os kiszerelésű multipack alumíniumdobozokon
A fenntarthatóság áthatja a marketing- és kommunikációs aktivitásainkat is. Jó példa erre a szelektív hulladékgyűjtésre ösztönző „Az üres palack is érték” kampányunk, a Sziget Fesztivállal való fenntarthatósági együttműködésünk is. A Coca-Cola alapítványának támogatásával már 2019 óta veszünk részt a Hulladékmentes Tisza programban civil és vízügyi partnerekkel, emellett a Duna vizes élőhelyeinek helyreállításán is dolgozunk a WWF-fel 2014 óta. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Kevesebb kávét ittak tavaly a németek
A Német Kávészövetség (Deutscher Kaffeeverband) friss adatai szerint 2024-ben Németországban…
Tovább olvasom >Csökkenti a borcsomagolás mennyiségét az Aldi az Egyesült Királyságban
Az Aldi brit leányvállalata 2024 végéig megszünteti a saját márkás,…
Tovább olvasom >Fenntarthatósági kérdésekre kell válaszolnia a magyar cégeknek
Már csak pár hónapja van a magyar cégeknek arra, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Soós Tészta Kft. megbízható minőséget nyújt
A magyar tésztagyártás egyik meghatározó szereplője, a Soós Tészta Kft.,…
Tovább olvasom >Nestlé Fitness újdonságok: hozzáadott cukrot nem tartalmazó gabonapelyhek, kétféle ízben
A Nestlé Hungária Kft. Fitness termékcsaládja a fogyasztói trendeket figyelembe véve,…
Tovább olvasom >A legnagyobb értékeinket pazaroljuk el – a Lidl így tesz ellene
Az idei Global Risk Report alapján 2035-re a negyedik legnagyobb…
Tovább olvasom >