Olyan közös jövőt szeretnénk építeni, ahol a csomagolóanyagok új életet kaphatnak
A csomagolási hulladék kezelése globális probléma, megoldani csak akkor lehetséges, ha mindannyian összefogunk, a nagyvállalatoktól a fogyasztókig. A fenntarthatósággal kapcsolatos fogyasztói, elvárásokról, a Coca-Cola fenntarthatósági tevékenységeiről Szalóky Tóth Juditot, a Coca-Cola Magyarország vállalati kapcsolatok, kommunikációs és fenntarthatósági vezetőjét, a Magyar Marketing Szövetség Zöld tagozatának elnökhelyettesét kérdeztük.
– Melyek azok a fenntarthatósági trendek, amelyek a legfontosabbak az iparág számára a fogyasztói igényeknek való megfelelés szempontjából?
– A rendelkezésünkre álló felmérések szerint a magyar fogyasztók jelentős, az európai átlagot meghaladó hányada úgynevezett ökoaktív. Számuk nem csak magas (legutóbbi felmérés szerint közel 40%), de az évek során határozott növekedést is mutatott. Ma már hozzávetőlegesen tízből hat vásárló igyekszik olyan terméket vásárolni, amely környezetbarát módon lett csomagolva, gyártva. Jelenleg a fogyasztók legnagyobb része úgy gondolja, hogy bár ők is képesek tenni a környezetszennyezés csökkentésért (15%), de a pozitív eredmények érdekében a gyártók (35%), illetve a kormány (48%) gyakorolhatják a legnagyobb hatást. A feladat közös.
– A téma kapcsán a körforgásos gazdaság megvalósítása kiemelt jelentőséggel bír az iparágban. Milyen konkrét lépéseket tesz a Coca-Cola ezen a téren?
– Az a feladatunk, hogy olyan fenntartható jövő megteremtésén dolgozzunk, ahol a csomagolóanyagaink új életet kaphatnak. Fenntartható csomagolási stratégiánk célja a rendszerszintű változás – a palackok és dobozok tervezésétől és gyártásától az újrahasznosításig és újrafelhasználásig. A Coca-Cola által 2018-ban bevezetett Hulladékmentes Világ programban tett globális vállalások szerint 2025-ig minden elsődleges italcsomagolásunk 100%-ban újrahasznosítható lesz. 2030-ra az italpalackok 100%-ának megfelelő mennyiségű hulladék visszagyűjtéséhez fogunk hozzájárulni, valamint palackjaink és aludobozaink előállításához növekvő arányban használunk majd újrahasznosított alapanyagot: 2025-ig 35%, 2030-ra 50% a cél.
– A tavalyi Business Daysen is elhangzott, hogy fontosak a számszerű célok, ezek mérése és riportolása. A Coca-Cola milyen konkrét eredményekről tud beszámolni?
– Termékeink újrahasznosíthatóságát a csomagolások tudatos tervezésével, alapanyag-használatának átalakításával, illetve innovatív és környezetkímélő csomagolási technológiák fejlesztésével tudjuk elérni. A legutóbbi lépés ezek közül a KeelClip, amellyel a 4-es és 6-os kiszerelésű multipack dobozok zsugorfóliáját 100%-ban újrahasznosítható kartonra cseréltük, így évente mintegy 230 tonnával csökkenhet műanyag-felhasználásunk. Emellett az elmúlt években tudatos fejlesztésekkel járultunk hozzá csomagolásaink súlyának csökkentéséhez. 2010 óta 20%-kal csökkentettük a PET-palackok előállításához szükséges műanyag mennyiségét, az üzemeinkben gyártott dobozos csomagolásokhoz évente 170 tonnával kevesebb alumíniumot használunk, és évről évre csökkentjük a termékeink tárolásához és mozgatásához szükséges másodlagos csomagolóanyagok mennyiségét is.
A fenntarthatóság áthatja a marketing- és kommunikációs aktivitásainkat is. Jó példa erre a szelektív hulladékgyűjtésre ösztönző „Az üres palack is érték” kampányunk, a Sziget Fesztivállal való fenntarthatósági együttműködésünk is. A Coca-Cola alapítványának támogatásával már 2019 óta veszünk részt a Hulladékmentes Tisza programban civil és vízügyi partnerekkel, emellett a Duna vizes élőhelyeinek helyreállításán is dolgozunk a WWF-fel 2014 óta. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >DRS-rendszer Magyarországon: tanácsok a sikeres visszaváltáshoz
2024. január 1-jén indult el Magyarországon a DRS (Deposit Return…
Tovább olvasom >Start-uppal együttműködve kínál fenntarthatóbb kávét a német Kaufland
A Cotierra nevű startuppal együttműködésben törekszik a Kaufland arra, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >memoQ: Innováció a többnyelvű vállalati kommunikáció világában
A memoQ fordításmenedzsment-rendszer (TMS) forradalmasítja a vállalatok többnyelvű kommunikációját, megoldást…
Tovább olvasom >Vidd magaddal bárhova: fenntartható csomagolás aktív fogyasztóknak
Az aktív fogyasztóknak szánt, ,,on-the-go” élelmiszerek kategóriája egyre nagyobb teret…
Tovább olvasom >