„Olasz örökség, magyar büszkeség” A magyar szalámigyártás olasz gyökerei
A magyar gulyáslevessel foglalkozó időszaki kiállítást követően ismét egy hungarikummal foglalkozó időszaki kiállítás nyílik meg a Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban, mely a szalámival foglalkozik.
A szalámigyártás a mai napig a magyar élelmiszeripar egyik vezető ágazata, igazi eredetéről mégis keveset tudunk.
Vajon honnan is ered a szalámi? A magyar nagyipari szalámigyártás kezdeteit és a korszakban alkalmazott gyártási technológiákat a magyar földre betelepülő olasz családoknak köszönhetjük. Ekkor fejlődött ki a helyi nyersanyagokon alapuló új iparág, a szalámigyártás, ami nemcsak az olasz (elsősorban friuli) szalámikészítők százainak, hanem magyar munkavállalóknak is elhelyezkedési lehetőséget adott. Ezzel párhuzamosan a magyar szalámi elfogadottá, sőt igencsak keresetté vált a vásárlók körében, melynek köszönhetően nemcsak a belső piacon, hanem világszerte ismert termékké vált.
A kiállítás középpontjában a debreceni Vidoni Szalámigyár áll, melyet egy szintén Friuliból érkezett család tagjai, a Vidoni fivérek alapítottak 1886-ban. De bemutatásra kerülnek más, friuli iparosok által alapított üzemek is, mint a budapesti Del Medico, Dozzi, a szegedi Forgiarini és a debreceni Boschetti, illetve a legnagyobb nem friuli alapítású, de olaszokat is alkalmazó gyárak, mint a Pick és a Herz. Ezen felül megjelenik a kiállításban a mai Magyarország egyik legjelentősebb cége, az olasz tulajdonú KOMETA 99 Élelmiszeripari Zrt. is, mely szintén foglalkozik szalámigyártással.
A kiállítás szakirodalmi alapját Dr. Blaskó Barbara Katalin: Salamucci! című kiadványa adta, mely a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban megvásárolható.
Kurátorok: Dr. Blaskó Barbara Katalin, Hajabácsné Dr. Dobos Dóra, Hegedüs Krisztián
Kapcsolódó cikkeink
A Gyulahús Kft. – A hagyomány és a kiváló minőség egyesítése
A Gyulahús Kft. 2013-ban alakult, és azóta is 100%-ban Gyula…
Tovább olvasom >Most invesztálni kell a szalámimárkákba
Idén már nem nőtt a szalámik átlagára, és az eladások…
Tovább olvasom >Kaiser szeletelt szalámik 4 új ízben
Minimum 40 napig érlelt nemespenészes szalámik a hagyományos csemege és…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Magyar Termék védjegy a cégeknek közösséget, a vevőknek megbízható minőséget ad
A kölcsönös előnyökön alapuló szakmai együttműködések képessé teszik a vállalkozásokat…
Tovább olvasom >A fogyasztóvédelmi hatóság is ellenőrzi a görögdinnyéket a nyári időszakban
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) és a kormányhivatalok…
Tovább olvasom >Lassul a növényi húsalternatívák piaca – visszavonulót fúj a brit Tesco
Várhatóan nem teljesíti a brit Tesco azt a 2020-ban kitűzött…
Tovább olvasom >