Olasz konyha 2025
Az olasz konyha újító ereje abban rejlik, hogy sosem statikus, hanem egy életmód lenyomata. Az olasz gasztronómia újra és újra képes előhívni azt az érzést, amit az otthon, az idő és az emlékek adnak – miközben reagál a ma kihívásaira. Az „új olasz konyha” tehát nem új receptekben, hanem az új megközelítésekben formálódik.
A cikk a Trade magazin 2025/8-9. lapszámában olvasható.
Az olasz konyha modernizációja nem a hagyományok elvetéséből fakad, hanem éppen hogy azok közvetett megújításából. Olyan gasztronómiai kultúráról van szó, amely nem az innovációt keresi mindenáron, hanem a létező hagyomány új olvasatát. Az újítások gyakran nem a technológiai bravúrokban, hanem a nézőpontváltásban rejlenek.
A közelmúltban kétszer is a világ legjobb éttermének választott Osteria Francescana tulajdonosa, Massimo Bottura szerint az étel dekonstrukciója nem annak szétszedéséről, hanem újraértelmezéséről szól: hogyan lehet egy lasagnát vagy tortellinit egy érzést, vagy emléket idéző ízélmény formájában tálalni? Hogyan válik egy étel élménnyé, miközben még mindig felismerhetően olasz marad?
A kortárs olasz séfek számára nem az a kérdés, mit lehet másképp csinálni, hanem hogy miért érdemes másképp csinálni. A modern gasztronómia eszközei – fermentálás, növényi alapú konyhatechnológia, textúravariálás – csak abban az esetben szolgálják a kulináris élményt, ha nem öncélú formateremtésről van szó, hanem egy mélyebb történet, érték vagy kulturális üzenet részeként jelennek meg – vallja az olasz gasztronómia egyik legismertebb alakja.

Az olasz konyha újításai a nézőpontváltásban rejlenek
Na de mit szól hozzá egy olasz?
A világ számára az olasz konyha gyakran egy jól ismert képlet: pizza, pasta, tiramisu, eszpresszó. Ezek az ikonok valóban az olasz gasztronómia részei, ám inkább szimbólumai, mint teljes képviselői. Amit a világ olasznak tart, az sokszor „amerikanizált”, egyszerűsített, mondhatni exportformátumú változat: például a tejszínes carbonara, a bolognai spagetti vagy a húsimádó pizza.
Az olaszok számára ezek szentségtörések. Nem pusztán gasztronómiai hibák, hanem identitássértések. Egy olasz szakács vagy nagymama nem a recept betűjét védi, hanem annak kulturális tartalmát, amelyet az étel képvisel: a régiót, a származást, a családi emlékeket. Érdekes paradoxon, hogy míg a világ idealizálja az „olasz életérzést” – dolce vita, tradíció, minőség –, addig az olasz gasztronómia nagyon is lokális és szigorú rendszer. A világ olasznak tartja a pepperonis pizzát – mondja Orazio Salvini a Real Italian Restaurants platform alapítója –, míg az olasz gasztronómus inkább egy regionális sültpaprikás focacciát hívna autentikusnak. Salvini világszerte az autentikus olasz éttermeket próbálja népszerűsíteni, és az olasz konyha hagyományait védeni az úgynevezett Italian Sounding (olaszosan hangzó) jelenséggel szemben. Bár a becslés túlzó lehet, ő azt állítja, a globalizáció következtében a piacon megjelenő egyre több hamis „olaszos” termék és étterem nemcsak torzítja az olasz gasztronómia valódi arculatát, de évi 90 milliárd USD anyagi kárt is okoz Olaszországnak.
A világ és ők
Az úgynevezett olasz gasztroláncok látványos, sőt, teátrális eszközökkel idézik meg az olasz konyhát – nonna-hangulatú (piros kockás abrosz, régi családi receptek, nagymamás tapéták): a vendégélmény intenzív, szórakoztató, szinte filmszerű. Ám amit az olasz gasztronómia ezen a népszerűségen nyer, azt jórészt el is veszíti mélységében és kontextusában. A franchise-formátum hatékonyan exportálható, de szükségszerűen tipizál és egyszerűsít: a szezonális, régióspecifikus, eredetvédett olasz gasztronómia helyébe „olaszos élménycsomag” lép. Az ételek finomak lehetnek, de ritkán hordoznak terroirhoz kötött történeteket. Persze, ha egy ilyen modell felébreszti a vendég kíváncsiságát, aki utána egy valódi olasz vagy legalábbis autentikus étterembe vágyik, az már komoly nyereség.
De meg lehet-e őrizni a terroir-jelleget, ha a liszt Kanadából jön, a séf meg Tokióból? – teszi fel a kérdést az amerikai Wine Enthusiast kiadvány. Nos, az olasz terroir-konyha hitelességének megőrzése nem a nosztalgiáról szól, hanem az átláthatóságról és a tudatosságról: pontosan tudni és megmutatni, melyik alapanyag honnan jön, hogyan illik a hely szelleméhez, és miért úgy készítik el az ételt, ahogy elkészítik. Így lesz hiteles és korszerű a hagyomány megőrzése.
Makrotrendek
Olaszországban 2021–22 körül rengeteget foglalkozott a szaksajtó a vega trendek hatásaival. A 40 éve alapított gasztronómiai és borkulturális médium (és minősítő rendszer), a Gambero Rosso rendszeresen tradicionális recepteket elemez, hogy „vegánosítva” mennyire maradnak azok olaszok – és persze, hogy mennyire fogadják el őket annak az olaszok.
Számos olasz étterem és ételfutárcég kínál vegán változatokat tojás és sajt nélkül, például növényi mozzarellával és élesztőpehely „parmezánnal”, elsősorban nyilván a nagyvárosokban. Gasztronómiailag ez már nem ugyanaz a termék, de attitűdszinten olasz maradhat. Ha ugyanaz a rétegezés, az idő, és ugyanazok az alapanyagok – mondjuk a szezonális zöldség és a házi paradicsomszósz – jellemzik, akkor az étel kulturális és ízbeli alapmintáiban továbbra is olasz. Az ismert „modern” olasz séfek közül sokan – például Alessandro Bergamo vagy Martina Caruso – egyre inkább elfogadják a növényi alternatívákat, ha az alapélmény megmarad velük.
Az olasz gasztronómia két erő között feszül: a slow food-féle, azaz a gyökerekre és közösségre épülő étkezés, és az ipari élelmiszerlánc által kínált gyors, globális, olcsó alternatívák között. Az olasz slow food mozgalom célja épp azért jött létre, hogy visszakövetelje az étkezést a fast food világától. Ők nem a vegánságot vagy a technológiát ellenzik, hanem a gondolat nélküli fogyasztást. Egy növényi parmigiana például számukra akkor elfogadható, ha – vissza az előző példához – helyi padlizsánból, szezonálisan, gazda által termelt szószból készül.
Az olasz konyha lényege – bármennyire is ünnepelt – nem a fine dining éttermekben, hanem a piacterek, falvak és utcák kulináris kultúrájában gyökerezik. A street food nem új trend Olaszországban: arancini, supplì, porchetta-szendvics, panzerotti, farinata – mind ősi, helyi és mobil étkezési formák.
A street food világszintű terjedése azonban kompromisszumokkal jár. Mégis, az olasz street food jól bírja a nyomást. Adaptív, földközeli, és nem fél egyszerűnek látszani. Ha jól készítik, nem kompromisszum, hanem kapu a kultúra felé. Sőt, a jövő olasz gasztronómiája talán épp ezekre az alapelemekre épül majd – fenntarthatóság, egyszerűség, kézbe vehetőség.
Itália, te édes!
Ha desszertről beszélünk: Olaszországban ez soha nem puszta zárójel. A gelato és a klasszikus édességek ugyanazt a logikát követik, mint a kortárs konyha egésze: a hagyomány tudatos újraolvasását. Nem új trükkök hajszolása zajlik, hanem annak keresése, hogyan lehet egy falatban felidézni tájat, szezont, családi emléket. A desszert nem lezár, inkább összefoglal.
A csúcskonyhákban a gelato már nem mellékszereplő. „Gourmet elemként” belesimul a menü ritmusába, néha sós vagy fűszeres társítással: olívaolajjal lágyított vanília, citrusra hangolt csokoládé, pirított magvak roppanása egy selymes krém mellett. A tányérdesszert itt történetmesélés: krém, roppanás, levegős elem és hőfok párbeszéde. A technika (tegyük hozzá: csúcstechnika) nem cél, csak háttér – a lényeg az arányok fegyelme és az ízek tisztasága, amely észrevétlenül jelzi, mennyire komolyan veszik a vendéglátás minőségét.
Ami az „olaszságot” adja, az továbbra is a terroir és az átláthatóság. Pisztácia Brontéból, mogyoró Piemontból, csokoládé tiszta beszerzésből; gyümölcs a sorbettóban nem ígéret, hanem arány.
Közben egyelőre még halkan, de határozottan érkezik a „better-for-me” igény: tejmentes, alacsony cukortartalmú vagy növényi alternatívák. Az olasz cukrászat nyelvtana – rétegzés, idő, textúra – megmarad; a választék ebbe az irányba is tágul.
Az utcán és a cukrászdapultban ugyanez a szemlélet működik üzletileg is: szezonális rotációk, „a nap íze”, kombók pékségekkel, kávépörkölőkkel, csokoládéműhelyekkel együtt kialakítva; kóstoló-pop-upok és rövid, emberi történetek a közösségi felületeken. Ezek nem csak forgalmat hoznak, hanem közösséget építenek, visszatérést generálnak. A globális siker akkor marad hiteles, ha nem uniformizál, hanem fordít: a helyi bőség nyelvét teszi érthetővé máshol is.
Így áll tehát össze az olasz desszertkultúra mai képe: hű a gyökerekhez, de kíváncsi; szigorú az arányokban, mégis játékos az ízekben; egyszerre piactéri és magasgasztronómiai. Nem nosztalgiát árul, hanem emlékezetet teremt: megmutatja, honnan jön az alapanyag, miért úgy készül, és hogyan lesz belőle egyszerre megszólaló múlt és jelen.
Az aperitivo, mint szertartás

Árok Gábor
prémium alkoholok
üzletág vezetője
Coca-Cola HBC
Magyarország
A Martini márka 1863 óta testesíti meg az olasz aperitivo hagyományt – azt a különleges időszakot a nap végén, amikor megállunk egy pillanatra, és egy könnyű, frissítő ital mellett élvezzük a nyugalmat és a társaságot. Ikonikus vermutjaink természetes összetevőkből készülnek – borból és növényi kivonatokból –, ezek adják az összetéveszthetetlen karakteres, mégis elegáns ízvilágot.
Az aperitivo az olasz kultúra egyik legkedveltebb „szertartása”, amelyet világszerte egyre többen fedeznek fel maguknak. Nem az ital maga a lényeg, hanem az érzés, amit közvetít: a lelassulás, a kikapcsolódás, a hétköznapokból való kiszakadás élménye. A Martini számára az olasz minőség azt is jelenti, hogy minden részletre odafigyelünk. Olaszországi üzemünk 100%-ban zöld energiával működik, ezenkívül a termékeinkhez felhasznált alapanyagok fenntartható gazdaságokból származnak, és minden növényi alapanyag útja nyomon követhető.
Letisztultan, túlzásmentesen

Sárközi Tamás
kávéüzletág-vezető
Coca-Cola HBC
A Caffè Vergnanónál hiszünk abban, hogy az itáliai életérzés az egyszerű, de kiváló minőségű ételekhez és italokhoz kötődő pillanatokban rejlik – legyen szó egy tányér friss pesztós tésztáról vagy egy gondosan elkészített csésze kávéról. Válogatott, lassan őrölt arabica és robusta szemekből, tradicionális pörköléssel dolgozunk, hogy minden korty az olasz reggelik vagy délutáni pihenők hangulatát idézze. Termékeink – akár a klasszikus Espresso vagy a lágyabb Arabica keverék, illetve a kapszulás kávék – mind a „Made in Italy” értékeit képviselik.
Az olasz gasztronómia és az olasz kávékultúra titka ugyanaz: nincs benne túlzás – csak letisztult ízek, generációkon átívelő tudás és a közös pillanatok öröme. A kávézás egy mindennapi szertartás, egy közös nyelv, amely bárhol képes összekapcsolni az embereket, legyenek akár Torinóban vagy Budapesten.
A Caffè Vergnano több mint 140 éve családi vállalkozásként működik, így számunkra a kiválóság nem csupán üzleti cél, hanem identitás. Fenntartható módon dolgozunk: olasz szenvedéllyel, globális gondolkodással.
Egyszerű és természetes

Szlávik Ferenc
tulajdonos-ügyvezető
Brodo Hungary
Ha az olasz konyháról beszélünk, nem ételtípusokat kell kiemelni, sokkal inkább az életérzést. A pillanatot, amikor együtt ül a család az asztalnál, vagy amikor a gyorsan elkészíthető, de a nagymama ízeit felidéző étel kerül az asztalra.
Az olaszok az ilyen fogyasztói igények alapján használják a Magyarországon és Romániában általunk forgalmazott STAR Il Mio Brodo alapleveket levesekhez (tortellini in brodo, minestrone), ragukhoz, rizottókhoz, mártásokhoz, pároláshoz, sütéshez. Fontos üzenet a csomagoláson a Mintha otthon főzted volna szlogen, amihez nagyon komolyan ragaszkodik a gyártó és a fogyasztó is. Az a kiváló minőségű egyszerűség és megkapó természetesség fedezhető fel az 5 ízből álló termékcsaládban, ami az egész világon népszerűvé tette az olasz konyhát. A mi célunk ennek az olasz minőségnek és a kiváló ár-érték aránynak a továbbadása a magyar felhasználók felé minden általunk forgalmazott termékkel, illetve a „kötelező” olaszos jókedvet megjelenítve az üzletvitelünkben is.
Toszkána öröksége

Péntek Mária
tulajdonos
Toscaneria
A Toscaneria kínálatában szereplő La Molina kézműves csokoládéi és a Pure Stagioni lekvárkülönlegességei Toszkána gazdag kulturális és természeti örökségét képviselik. Azok a termékek állnak hozzánk közel, amelyek kiváló minőségű, természetes alapanyagokból, hagyományos receptúra szerint, manufakturális környezetben készülnek – és mindez művészi igényességgel, átgondolt formavilággal társul. A Toscaneria kínálatában szereplő csokoládék és lekvárok nemcsak ínyencségek, hanem igényes ajándéktárgyak is, amelyek kiemelt reprezentatív alkalmakhoz is méltók. Számunkra az „olasz minőség” a természetesség, a hagyománytisztelet és a design harmonikus találkozása – olyan értékek, amelyek válogatásunk alapelveit és az általunk képviselt márkák szemléletét is meghatározzák.
Az olasz konyha időtálló népszerűsége a természetességben és a hitelességben rejlik – amelyek az élet más területein is követendő alapértékek. Kevés, de kiváló minőségű alapanyag, tiszta ízek és mély kulturális gyökerek – ez az az univerzális nyelv, amelyet Budapesten éppúgy értenek, mint Firenzében.
Szenvedély és életforma

Szabó Ibolya
vállalati kapcsolatok
vezető
Dreher Sörgyárak
Az olasz konyha titka a minőség és a szenvedély harmóniájában rejlik: kevés, de kiváló alapanyag, könnyed elegancia és az ízek harmóniája – ezek együttesen alkotják azt az életérzést, amely a Peroni Nastro Azzurro termékeiben is visszaköszön.
A márka számára az olasz gasztronómia nem csak csodálatos ízek, hanem egy életforma megtestesítője, ahogy minden korty a szenvedéllyel fűszerezett olasz stílust képviseli. A szuperprémium láger sör olyan minőségi alapanyagokból készül, mint például a Nostrano dell’Isola kukorica, vagy a Peroni Nastro Azzurro Stile Capri esetében említhetjük a napérlelte citromot és az olajfalevél-kivonatot. Ezek adják az alkoholos és az alkoholmentes Peroni Nastro Azzurro autentikus ízprofilját, és a Peroni Nastro Azzurro Stile Capri könnyed ízvilágát.
Az „olasz minőség” számunkra a részletek iránti figyelmet, a szenvedélyt és a stílust jelenti, ami nemcsak a sör ízében, hanem a dizájnban, az élményben és a választás szabadságában is megmutatkozik.

Szponzorált illusztráció
Minden, ami pizza

Bősze Ákos
HoReCa
üzletágfejlesztési vezető
METRO
Mivel folyamatosan figyeljük a hazai, nemzetközi trendeket, így a METRO számára az olasz konyha legfontosabb eleme nem lehet más, mint a pizza, amiből a világon napi közel 18 millió darab készül. Nincs ez másképpen itthon se, ezért alakítottunk ki egy olyan választékot, amivel egy kezdő, haladó vagy profi is el tudja kápráztatni a vendégeit – legyen szó római, nápolyi, serpenyős vagy canottóról. Kiemelkedő megoldást nyújtanak saját márkás (METRO CHEF) eredeti olasz alapanyagaink, amelyek a legjobb olasz séfek által vannak tesztelve.
Úgy, ahogy egy pizzához minden, úgy egy teljes olasz étteremhez kellő alapanyagok, kiegészítők és gépek is megtalálhatóak, szóval a METRO választékából bárki tud nyitni egy igazi olasz éttermet.
Az olasz konyha titka nem más, mint a Dolce Vita: színek, textúrák, ízek, mindez egy egyszerű, nem bonyolult konyha technológiából származik. Az ételek többsége nem tartalmaz több mint 4-5 fő hozzávalót.
Az olasz minőség számunkra a frissességről, megbízhatóságról és a legjobb földrajzi tájegységről való beszerzést jelenti – például a paradicsom más északon, mint az Etna lábánál, ahonnan a legjobb jön.
Életstílus és közösség

Rőczei Petra
marketing manager
IN-FOOD 2000
Az olasz konyha és ízvilág rendkívül közel áll az In-food 2000-hez, amelyet szortimentünk is erősen tükröz. Kiemelten reprezentálják kínálatunkban az olasz eredetet és a prémium minőséget márkáink immáron 25 éve. A Rio Mare és Cirio a konzerv, a Monini és Ponti az olajok és ecetek, a Café Borbone az ital, valamint a Rummo a tészta kategóriáját képviseli. Termékpalettánkat az olasz gasztronómia alappilléreinek tökéletes szinergiája alkotja.
Az olasz konyha népszerűsége négy dologban rejlik: egészség, minőség, egyszerűség és kultúra. Az ételek legtöbbször csak néhány alapanyagból készülnek – de ezek az összetevők mindig kimagasló minőségűek. Az olasz gasztronómia nem bonyolítja túl az ételkészítést, inkább hagyja érvényesülni a természetes ízeket. Emellett az olasz konyha nemcsak étkezésről, hanem életstílusról, közösségről, családról is szól.
Marketingaktivitásainkkal ezt a szenvedélyt és a „dolce vita” életérzést szeretnénk megmutatni és átadni fogyasztóinknak az üzletek polcain.

Szponzorált illusztráció
Olasz gasztronómiai örökség

Giacomo
Pedranzini
ügyvezető igazgató
KOMETA
Szüleim alpesi pásztorok voltak Olaszországban. A föld és az állattenyésztés szeretetét, valamint a jó minőségű élelmiszerek iránti igényt tőlük hoztam Magyarországra több mint 30 éve.
A KOMETA számára az olasz gasztronómiai örökség szakmai iránytűt és inspirációt is jelent. Az olasz konyha sikerének titka a letisztultságban, egyszerűségben, az alapanyagok tiszteletében és a harmóniában rejlik. Nem a bonyolult technikák teszik szerethetővé, hanem az a képesség, hogy néhány kiváló alapanyagból, például jó minőségű húsból, sajtból, olívaolajból, vajból és fűszerekből, kivételes fogások születnek. Ilyenek például a mi kínálatunkban is megjelenő bresaola, a prosciutto crudo vagy a különböző olasz szalámik.
Maga az olasz életérzés is világszerte vonzó, amely az étkezést közösségi élménnyé, az ételeket az életöröm kifejezőeszközévé teszi. Ezért is lett a mottónk a Buona vita!, azaz jó élet, mert meggyőződésem, hogy a jó élet alapja a jó étel. Magyarországon is egyre többen keresik ezt az élményt, amit termékeinkkel mi is igyekszünk támogatni.

Szponzorált illusztráció
De mit adtak nekünk a rómaiak?
Olasz örökség, magyar büszkeség – A magyar szalámigyártás olasz gyökerei címmel november 2-ig tekinthető meg időszaki kiállítás a magyar élelmiszeripar egyik vezető ágazatának igazi eredetéről. A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátó Ipari Múzeumban. A magyar nagyipari szalámigyártás kezdeteit és a korszakban alkalmazott gyártási technológiákat a magyar földre betelepülő olasz családoknak köszönhetjük. Ekkor fejlődött ki a helyi nyersanyagokon alapuló új iparág, a szalámigyártás, amely nemcsak az olasz (elsősorban friuli) szalámikészítők százainak, hanem magyar munkavállalóknak is elhelyezkedési lehetőséget adott. Ezzel párhuzamosan a magyar szalámi elfogadottá, sőt igencsak keresetté vált a vásárlók körében, aminek köszönhetően nem csak a belső piacon, hanem világszerte ismert termékké vált.
Paradicsomprofizmus
Az olasz konyha titka a kiváló minőségű alapanyagokban és a szenvedéllyel végzett főzésben rejlik – mondja Erdélyi Lilla, az Orbico Hungary Kft. trade marketing managere -, ezek az értékek a Mutti termékekben is visszaköszönnek: a gondos alapanyag-válogatásban – mint a 100%-ban olasz paradicsom, fenntartható termesztésben és a konzisztens, megbízható ízvilágban testesül meg –, ez a Mutti öröksége, amit mi is képviselünk itthon. A paradicsom mint az olasz konyha egyik alappillére központi szerepet játszik kínálatunkban: A Mutti Passata (passzírozott paradicsom) ideális tésztaszószokhoz, a Polpa (hámozott darabolt paradicsom) és Pelati (hámozott egész paradicsom) tökéletes pizzákhoz vagy ragukhoz, míg a Mutti Paradicsomsűrítmény mély ízt ad leveseknek és mártásoknak. Ezek a klasszikus olasz konyha nélkülözhetetlen alapanyagai.
Kapcsolódó cikkeink
Shell Hungary x Peroni Nastro Azzurro 0.0% – Boxutca élményhét
A motorsport és a prémium márkaélmények szerelmesei ismét különleges utazásra…
Tovább olvasom >Egyre profibban koktélozunk
A POPAI Magyarország havi találkozói keretében márciusban a Coca-Cola HBC…
Tovább olvasom >További cikkeink
A világ leszórakoztatóbb szigetei – A nap képe
Az utolsó igazi nyaralós napokban – talán utoljára – még…
Tovább olvasom >Tányérdesszert vagy pepecs ínyencfalat? – A nap videója
Ezt a munkát látva az embernek a negyedik Michelin-csillag jut…
Tovább olvasom >Új időszámítás a Balatonnál, első a természeti értékek és a közhasználatú területek védelme
Valódi mérföldkőhöz érkezett a Balaton védelme, mivel a Magyar Közlönyben…
Tovább olvasom >