Olajozott kereslet

Szerző: Szalai László Dátum: 2020. 10. 05. 09:53

A napraforgóolaj mellett egyre inkább polgárjogot nyernek a konyhában az olívaolajok és más olajspecialitások is. A gyártók, forgalmazók márkáik megismertetésére sikeresen alkalmazzák a digitális marketing eszközeit. A képzett, tippekkel és tanácsokkal ellátott fogyasztók pedig kifejezetten igénylik és keresik az újdonságokat az üzletekben.

Szerző: Szalai László

Napraforgó-uralmat hozott a tavaszi felvásárlási láz olajfronton, tudjuk meg a piac szereplőitől.

– Még a hidegen sajtolt változatokat is „lefosztották” a polcokról – jelzi Pinczés Marianna, a Virgin Oil Press Kft. ügyvezetője. – A későbbi hetekben, hónapokban már megszűnt ez az egyértelmű „bespájzolás”, és az egészségesebb, valamilyen jótékony hatással bíró termékek forgalma kezdett el növekedni.

Ádám Attila GA FOOD

Ádám Attila
kereskedelmi igazgató
GA FOOD

Ádám Attila, a GA FOOD Kft. kereskedelmi igazgatója ezzel kapcsolatban elmondja:

– A mi portfóliónkból nem az extra szűz olajokon, hanem például a Pomace típusú olajokon képződött nagyobb forgalom és vevői igény. A Pomace, értelemszerűen a főzés, sütéshez kapcsolódó bevásárlás/bekészletezés során, annak arra való felhasználhatósága miatt. Az extra szűz olajok inkább májusban indultak meg, de csak a tavalyihoz hasonló mértékben, a szokásos grillszezon vonzataként.

Habuda-Salyámosy Rita-Glatz Hungary

Habuda-Salyámosy
Rita
marketingmenedzser
Glatz Hungary

Az olívaolajok szegmensében jelen lévő Glatz Hungary marketingmenedzsere, Habuda-Salyámosy Rita saját tavaszi tapasztalatait foglalja össze:

– A COVID-hoz kötődő vásárlások kisebb mértékben, de pozitív hatással voltak olívaolaj-eladásainkra. Különösen a Filippo Berio pestók fejlődtek szépen a felhalmozási vásárlások következtében.

Finoman egészséges

A hozzáadott értékeket felvonultató olajspecialitások között az egészség különösen fontossá vált a fogyasztóknak.

Pinczés Marianna-VirginpPressOil

Pinczés Marianna
ügyvezető
Virgin Press Oil Kft.

– Csak 100% hidegen sajtolt magolajokat gyártunk és forgalmazunk, melyekről így elmondható, hogy rendkívül magas vitamintartalmúak, kiváló beltartalmi értékekkel rendelkeznek – szögezi le Pinczés Marianna. – Ezzel az egészséges életmódra nyitottakat szólítjuk meg, de igyekszünk mindig hangsúlyozni, hogy ami egészséges, az lehet finom is! Ez az alapfelvetés mozgatja az innovációs tevékenységünket is, és ez a mostani időszakban szerencsére különös figyelemnek örvend.

A Virgin Oil Press újdonságai az idei évben a speciális célokkal összeállított olajkeverékek. Ezek között házikedvenceknek szánt olajkeverékek is megtalálhatóak. Grapoila Animal néven.

Pinczés Marianna a vásárlási szokások változására is felhívja a figyelmet. A webshopos értékesítések a szokásosnál is nagyobb tempóban növekedtek, míg a bolti eladások a „bespájzolás” után jelentősen lecsökkentek. Ehhez kellett igazítani a promóciós tevékenységeket is.

– Szinte teljesen megszűnt a fogyasztókkal a személyes kapcsolat (akár a kisebb boltok eladóin, akár a saját kollégáinkon keresztül), így a B2C kommunikáció szinte kizárólag az online felületekre korlátozódott. Ehhez alkalmazkodva azonban vissza lehetett hozni a közvetlen fogyasztói kapcsolatot – mondja az ügyvezető. – A digitális, online marketinget erősíteni kell, ha tetszik, ha nem. Mi is ezen a téren fejlődtünk az utóbbi időben, mind ráfordított energiában, mind költségvetésben.

PTK-olaj

Az utóbbi két évben az olívaolajok árában
enyhült a nyomás, így a fogyasztói árak is kedvezőbben alakulhattak

Meghálálja a törődést a digitális csatorna

A szegmensek közötti határok lebontására is vannak kísérletek.

– Első préselésű (úgynevezett szűretlen) extra szűz olajokkal és egy napraforgóolajjal kevert extra olívaolajjal is megjelentünk, de egyelőre külföldi választékunkban, az anyacégünk piacán az ismert márkaneveink alatt – árulja el Ádám Attila. – Az ottani tapasztalatok alapján fogjuk majd később ezeket idehaza is kipróbálni.

A cégek keze a csomagolási újításoknál annyiban meg van kötve, hogy az extra szűz olajokat a nap káros sugarai miatt kötelező barna vagy sötétzöld üvegbe tölteni, tudjuk meg tőle. A kiöntő mechanizmusban, vagyis a kupakoknál vannak újítások, de még idő kell, hogy elterjedjenek, és áruk a tömeges termeléssel kissé csökkenjen.

– Ettől függetlenül megjelent 2 klasszikus, fémdobozos kiszerelésű prémium termékünk, ami talán kissé visszalépés kinézetben, de technikailag természetesen új csomagolást takar. És a „retró” most ugyebár divat is – teszi hozzá.

A cég jelenleg futó Instagram- és Facebook-kampányának középpontjában a Franz Josef Kaiser márkájuk áll. E márkanév alatt forgalmazzák extra szűz olívaolaj terméküket is.

– A márka követőinek száma egy év alatt elérte és meghaladta egyik konkurensünk többéves FB-oldalának követői számát, és azóta is növekszik – mondja büszkén a GA FOOD kereskedelmi igazgatója.

Érzékelve az áruházláncoknál fokozatosan elvékonyodó akciós újságjait, úgy látják, ezek megszólító ereje csökken.

– Mára már biztosan tudjuk, hogy a termékek klasszikus nyomtatott akciós újságban való szerepeltetését lassan érdemes kiváltanunk kizárólagosan csak a saját FB- és Instagram-oldalainkon megjelenített tartalmakkal, játékokkal, hirdetésekkel, mert egyebek mellett jobban mérhetőek az interakciók, másrészt könnyebben megcélozhatóak az egyes vásárlói csoportok – állapítja meg Ádám Attila.

Polctükör-Olajok2020

A speciális célokkal összeállított olajkeverékek szegmense folyamatos
bővülést mutat

Nagyobb a mozgástere az olívaolajoknak

Az utóbbi két évben az olívaolajok árában enyhült a nyomás, így a fogyasztói árak is kedvezően alakulhattak, illetve lehetőség van akciók, promóciók szervezésére.

– Az olívaolaj népszerűségének erősödését mutatja, hogy szépen emelkednek eladásaink a független kereskedelemben és a kisebb boltokban is, egy-egy hatásos akció komoly mennyiségeket mozgat meg – jegyzi meg Habuda-Salyámosy Rita. – A modern kereskedelemben stabil a Filippo Berio pozíciója, ám vannak még nyitott lehetőségek. Támogatjuk a nagy kiszerelések és a speciális ízekkel kombinált vegyes kartonok értékesítését. A piacon egyre kedveltebb a karakteres vagy éppen semlegesebb ízű olívaolajok használata attól függően, hogy különböző receptek éppen melyik ízvilágot kívánják meg.

A Glatz Hungary portfólióján belül a szépen fejlődő pesztók már 6 különböző ízben és több méretben kaphatók. A 190 g-os mennyiség pont 500 g tésztaétel elkészítéséhez használható fel. Nagyfelhasználóknak pedig az 520 g-os kiszerelést kínáljuk klasszikus és szárított paradicsomos változatban. A Filippo Berio olívaolaj pedig egy klasszikus, hagyományos, szintén többféle kiszerelésben, továbbá Fruttato és Delicato ízekben, Bio és Italian Bio változatban.

A marketingmenedzser másik márkájukkal kapcsolatban elmondja: a KRONEN kukoricacsíra-olaj ára is stabil, bár a nemzetközi keresletnek és az alapanyagárak emelkedésének köszönhetően egyre nehezebb az eredeti árat tartani. Mint minden importterméknél, a forint árfolyamromlása folyamatos árkorrekciót indukál.

A termékeket kóstoltatják, receptoldalakon és női magazinokban népszerűsítik. //

Kapcsolódó cikkeink