Olajozott kereslet
A napraforgóolaj mellett egyre inkább polgárjogot nyernek a konyhában az olívaolajok és más olajspecialitások is. A gyártók, forgalmazók márkáik megismertetésére sikeresen alkalmazzák a digitális marketing eszközeit. A képzett, tippekkel és tanácsokkal ellátott fogyasztók pedig kifejezetten igénylik és keresik az újdonságokat az üzletekben.
Szerző: Szalai László
Napraforgó-uralmat hozott a tavaszi felvásárlási láz olajfronton, tudjuk meg a piac szereplőitől.
– Még a hidegen sajtolt változatokat is „lefosztották” a polcokról – jelzi Pinczés Marianna, a Virgin Oil Press Kft. ügyvezetője. – A későbbi hetekben, hónapokban már megszűnt ez az egyértelmű „bespájzolás”, és az egészségesebb, valamilyen jótékony hatással bíró termékek forgalma kezdett el növekedni.
Ádám Attila, a GA FOOD Kft. kereskedelmi igazgatója ezzel kapcsolatban elmondja:
– A mi portfóliónkból nem az extra szűz olajokon, hanem például a Pomace típusú olajokon képződött nagyobb forgalom és vevői igény. A Pomace, értelemszerűen a főzés, sütéshez kapcsolódó bevásárlás/bekészletezés során, annak arra való felhasználhatósága miatt. Az extra szűz olajok inkább májusban indultak meg, de csak a tavalyihoz hasonló mértékben, a szokásos grillszezon vonzataként.
Az olívaolajok szegmensében jelen lévő Glatz Hungary marketingmenedzsere, Habuda-Salyámosy Rita saját tavaszi tapasztalatait foglalja össze:
– A COVID-hoz kötődő vásárlások kisebb mértékben, de pozitív hatással voltak olívaolaj-eladásainkra. Különösen a Filippo Berio pestók fejlődtek szépen a felhalmozási vásárlások következtében.
Finoman egészséges
A hozzáadott értékeket felvonultató olajspecialitások között az egészség különösen fontossá vált a fogyasztóknak.
– Csak 100% hidegen sajtolt magolajokat gyártunk és forgalmazunk, melyekről így elmondható, hogy rendkívül magas vitamintartalmúak, kiváló beltartalmi értékekkel rendelkeznek – szögezi le Pinczés Marianna. – Ezzel az egészséges életmódra nyitottakat szólítjuk meg, de igyekszünk mindig hangsúlyozni, hogy ami egészséges, az lehet finom is! Ez az alapfelvetés mozgatja az innovációs tevékenységünket is, és ez a mostani időszakban szerencsére különös figyelemnek örvend.
A Virgin Oil Press újdonságai az idei évben a speciális célokkal összeállított olajkeverékek. Ezek között házikedvenceknek szánt olajkeverékek is megtalálhatóak. Grapoila Animal néven.
Pinczés Marianna a vásárlási szokások változására is felhívja a figyelmet. A webshopos értékesítések a szokásosnál is nagyobb tempóban növekedtek, míg a bolti eladások a „bespájzolás” után jelentősen lecsökkentek. Ehhez kellett igazítani a promóciós tevékenységeket is.
– Szinte teljesen megszűnt a fogyasztókkal a személyes kapcsolat (akár a kisebb boltok eladóin, akár a saját kollégáinkon keresztül), így a B2C kommunikáció szinte kizárólag az online felületekre korlátozódott. Ehhez alkalmazkodva azonban vissza lehetett hozni a közvetlen fogyasztói kapcsolatot – mondja az ügyvezető. – A digitális, online marketinget erősíteni kell, ha tetszik, ha nem. Mi is ezen a téren fejlődtünk az utóbbi időben, mind ráfordított energiában, mind költségvetésben.
Meghálálja a törődést a digitális csatorna
A szegmensek közötti határok lebontására is vannak kísérletek.
– Első préselésű (úgynevezett szűretlen) extra szűz olajokkal és egy napraforgóolajjal kevert extra olívaolajjal is megjelentünk, de egyelőre külföldi választékunkban, az anyacégünk piacán az ismert márkaneveink alatt – árulja el Ádám Attila. – Az ottani tapasztalatok alapján fogjuk majd később ezeket idehaza is kipróbálni.
A cégek keze a csomagolási újításoknál annyiban meg van kötve, hogy az extra szűz olajokat a nap káros sugarai miatt kötelező barna vagy sötétzöld üvegbe tölteni, tudjuk meg tőle. A kiöntő mechanizmusban, vagyis a kupakoknál vannak újítások, de még idő kell, hogy elterjedjenek, és áruk a tömeges termeléssel kissé csökkenjen.
– Ettől függetlenül megjelent 2 klasszikus, fémdobozos kiszerelésű prémium termékünk, ami talán kissé visszalépés kinézetben, de technikailag természetesen új csomagolást takar. És a „retró” most ugyebár divat is… – teszi hozzá.
A cég jelenleg futó Instagram- és Facebook-kampányának középpontjában a Franz Josef Kaiser márkájuk áll. E márkanév alatt forgalmazzák extra szűz olívaolaj terméküket is.
– A márka követőinek száma egy év alatt elérte és meghaladta egyik konkurensünk többéves FB-oldalának követői számát, és azóta is növekszik – mondja büszkén a GA FOOD kereskedelmi igazgatója.
Érzékelve az áruházláncoknál fokozatosan elvékonyodó akciós újságjait, úgy látják, ezek megszólító ereje csökken.
– Mára már biztosan tudjuk, hogy a termékek klasszikus nyomtatott akciós újságban való szerepeltetését lassan érdemes kiváltanunk kizárólagosan csak a saját FB- és Instagram-oldalainkon megjelenített tartalmakkal, játékokkal, hirdetésekkel, mert egyebek mellett jobban mérhetőek az interakciók, másrészt könnyebben megcélozhatóak az egyes vásárlói csoportok – állapítja meg Ádám Attila.
Nagyobb a mozgástere az olívaolajoknak
Az utóbbi két évben az olívaolajok árában enyhült a nyomás, így a fogyasztói árak is kedvezően alakulhattak, illetve lehetőség van akciók, promóciók szervezésére.
– Az olívaolaj népszerűségének erősödését mutatja, hogy szépen emelkednek eladásaink a független kereskedelemben és a kisebb boltokban is, egy-egy hatásos akció komoly mennyiségeket mozgat meg – jegyzi meg Habuda-Salyámosy Rita. – A modern kereskedelemben stabil a Filippo Berio pozíciója, ám vannak még nyitott lehetőségek. Támogatjuk a nagy kiszerelések és a speciális ízekkel kombinált vegyes kartonok értékesítését. A piacon egyre kedveltebb a karakteres vagy éppen semlegesebb ízű olívaolajok használata attól függően, hogy különböző receptek éppen melyik ízvilágot kívánják meg.
A Glatz Hungary portfólióján belül a szépen fejlődő pesztók már 6 különböző ízben és több méretben kaphatók. A 190 g-os mennyiség pont 500 g tésztaétel elkészítéséhez használható fel. Nagyfelhasználóknak pedig az 520 g-os kiszerelést kínáljuk klasszikus és szárított paradicsomos változatban. A Filippo Berio olívaolaj pedig egy klasszikus, hagyományos, szintén többféle kiszerelésben, továbbá Fruttato és Delicato ízekben, Bio és Italian Bio változatban.
A marketingmenedzser másik márkájukkal kapcsolatban elmondja: a KRONEN kukoricacsíra-olaj ára is stabil, bár a nemzetközi keresletnek és az alapanyagárak emelkedésének köszönhetően egyre nehezebb az eredeti árat tartani. Mint minden importterméknél, a forint árfolyamromlása folyamatos árkorrekciót indukál.
A termékeket kóstoltatják, receptoldalakon és női magazinokban népszerűsítik. //
Kapcsolódó cikkeink
Átfogó átalakításokkal próbálja újraéleszteni a Starbucksot Brian Niccol vezérigazgató
A Starbucks új vezérigazgatója, Brian Niccol, átfogó reformokat tervez bevezetni…
Tovább olvasom >Megnőhet jövőre az olívaolaj-kínálat Európában
Jelentősen megnőhet az olívaolaj-kínálat Európában a következő évben, miután a…
Tovább olvasom >A pálmaolaj elvesztette pozícióját, mint a világ legolcsóbb étolaja
A pálmaolaj elvesztette pozícióját, mint a világ legolcsóbb étolaja, mivel…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >