ÖKOCÍMKE: Környezetbarát termékekkel a fenntarthatóságért

Szerző: Trademagazin Dátum: 2020. 08. 19. 12:00

Az Európai Unióban és hazánkban is ismertek a környezetbarát minősítések, amelyek – különös tekintettel az elmúlt hónapok történéseire – ismét előtérbe kerültek.

A fenntarthatóság felé sok kis, de céltudatos lépésen keresztül vezet az út. Ehhez nyújt egyértelmű eligazítást, segít a döntésekben a környezetbarát termékek minősítése és ezek jelölése, hiszen a tudatos vásárlók ma már a környezetbarát termékeket részesítik előnyben, a gyártók, forgalmazók jól felfogott érdeke az ilyen minőségű termékek előállítása, forgalmazása, szolgáltatások nyújtása. Ennek gyakorlati lépései már látszódnak is, hiszen az FMCG szektor szereplői egyre nagyobb vállalásokat tesznek, s a beltartalom fenntarthatóbbá tétele mellett csökkentik, újrahasznosíthatóvá teszik, áttervezik csomagolásaikat is.

Magyarországon két államilag elismert rendszer működik a környezetbarát termékek és szolgáltatások megkülönböztető jelölésére: az EU ökocímke (https://ec.europa.eu/environment/ecolabel/) és a hazai Környezetbarát Termék védjegy (http://www.okocimke.hu/) a 29/1997. (VIII.29.) KTM rendelet alapján.

A két minősítés a fogyasztók környezettudatos vásárlását és hiteles tájékoztatását könnyíti meg, ugyanis a jelölések garantálják azt, hogy a termék vagy a szolgáltatás kisebb, kedvezőbb környezeti hatással és kisebb ökolábnyommal bír, mint védjegy nélküli versenytársai.

Annak érdekében, hogy minél változatosabb legyen a környezetbarát minősítést elnyert termékek palettája, az EU Ökocímke Bizottsága (EUEB) és a környezet védelméért felelős Agrárminisztérium háttérintézménye, a Hermann Ottó Intézet Nonprofit Kft. (HOI) is rendszeresen dolgozik újabb és újabb termékcsoportok feltételrendszerének kidolgozásán, mivel egy termékkel vagy szolgáltatással csak akkor lehet pályázni a minősítésért, ha létezik arra vonatkozó feltételrendszer. Jelenleg 23 EU-s ökocímke és 21 Környezetbarát Termék védjegy termékcsoportra van kidolgozott feltételrendszer. Az Európai Unióban jelenleg már több mint 72 ezer termék rendelkezik ökocímkével.

Hogyan pályázzunk?

A minősítés elnyerése pályázat útján történik, ami bármely gyártó, szolgáltató vagy forgalmazó számára folyamatosan nyitott. A pályázatokat a HOI-hoz (www.okocimke.hu) kell benyújtani.

A pályázatok elbírálását, azaz a termékek és szolgáltatások minősítését a HOI végzi az előre meghatározott feltételrendszer alapján, amely minden egyes termékcsoport esetében (pl.: festékek, bútorok, tisztítószerek, takarítási szolgáltatás stb.) eltérő. A feltételeket szakértők bevonásával alakítják ki, akik a termék, szolgáltatás életciklusának minden szakaszát (alapanyag előállítás, gyártás, szállítás, felhasználás, hulladékká válás) megvizsgálják, és azonosítják, hogy mely szakaszokban fordul elő jelentős környezeti hatás. Ezt követően olyan feltételeket határoznak meg (pl.: veszélyes anyagok használatának korlátozása, terméktartósság, újra feldolgozhatóság, alapanyagok fenntartható forrásból való beszerzése, energiahatékonyság stb.), amelyek ezen környezeti hatásokat csökkentik.

A pályázatok elbírálását és jóváhagyását követően a pályázó jogosulttá válik, hogy a Környezetbarát Termék minősítést termékén, illetve reklámanyagaiban használja.

Az EU ökocímkéről és a Környezetbarát Termék védjegyről személyesen is tájékozódhat az ÖKOINDUSTRIA2020 Nemzetközi Környezetipari Szakkiállításon, amelyen az Agrárminisztérium és a Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft. standján is várják az érdeklődőket.

Ha pedig rendelkezik EU ökocímkével vagy Környezetbarát Termék védjeggyel, esetleg más nemzeti ökocímkével, és szeretne az ÖKOCÍMKE standon térítésmentesen kiállítani, akkor keresse kolléganőnket a részletek miatt: Kopcsándy Anna projektvezető – 06 30 389 89 47 – kopcsandy.anna@kszgysz.hu

2020. november 4-6. Millenáris Park – www.okoindustria.hu

A minősítéssel azonban nemcsak a védjegy használati jogát lehet elnyerni, hanem számos versenyelőnnyel rendelkező marketingeszközt is, ugyanis a tapasztalatok azt mutatják, hogy azok a cégek, szolgáltatók, amelyek élnek az ökocímke, mint marketingeszköz kommunikálásával, azok sokkal sikeresebbek a piacon.

Miért választják a vásárlók az ökocímkés termékeket?

Gyakori érv a környezetbarát termékekkel szemben, hogy ezek többnyire drágábbak, mint a kevésbé környezetbarát konkurensek. Mostanra ez az árkülönbség elenyészőre zsugorodott, köszönhetően annak, hogy egyre több ilyen termékkel találkozni az üzletek polcain. Ma már vannak olyan termékcsoportok – például a tisztítószerek –, ahol az alacsonyabb árfekvésű termékek között is található ökocímkével rendelkező.

Hazánk – a nyugat-európai országokhoz képest – még kisebb kínálattal rendelkezik a környezeti minősítéssel rendelkező termékek és szolgáltatások terén, de a magyar lakosság, ezen belül is a jelentős vásárlóerővel bíró fiatalabb korosztály egyre növekvő környezeti tudatosságának köszönhetően az elkövetkezendő évek során a környezetbarát termékek, szolgáltatások kínálata a megnövekedett, tudatos kereslet hatására jelentősen bővülni fog.

Már most érdemes figyelembe venni, hogy a beszerzéseknél – nemcsak magánszemélyeknél – egyre nagyobb hangsúlyt kap a környezetvédelem, azaz a B2B piacon is jelentős versenyelőnyre lehet szert tenni egy-egy jól pozícionált ökocímkés termékkel. Különösen igaz ez a zöld beszerzéseknél, amely során az ajánlatkérő a beszerzési folyamat minden szakaszában figyelembe veszi a környezetvédelem szempontjait.

Kapcsolódó cikkeink