Nyuszi ül a fűben
Idén sem várható, hogy nagyot ugrik a nyuszi, inkább csak ül a fűben: az alapanyagok drágulását a figurás csokoládék fogyasztói árai (és eladásai) is tükrözni fogják. Ez azonban nem jelenti azt feltétlenül, hogy a fogyasztók rosszabb minőséggel is beérik. A márkák igyekeznek megtalálni azokat a méreteket, innovációkat és promóciókat, amelyekkel a márkahűség megmarad.
A cikk a Trade magazin 2025/2-3. lapszámában olvasható.
Nem csupán a tavalyi, hanem sajnos, az idei évet is meghatározza a csokoládé alapanyagainak drágulása. Ezt a fogyasztók a saját pénztárcájukon érzékelik, ezért változtatnak: kisebb kiszereléseket, helyettesítő termékeket keresnek, vagy az eddiginél is jobban figyelik a promóciókat.

Miklós Panna
confectionery
üzletágvezető
Nestlé
– Ez a trend különösen igaz a szezonális csokoládékra, melyeknek magas a kilogrammra vetített ára a többi édességhez képest. Ennek eredményeként a korábbi dinamikus, dupla számjegyű növekedés után a szezonális figurák piaca stagnál – elemez Miklós Panna, a Nestlé Confectionary üzletágának vezetője. – Ez összességében a jelen gazdasági körülmények között így is nagyon szép teljesítmény. A jövőt illetően nehéz jóslatokba bocsájtkozni, de az biztos, hogy nagyon volatilis a környezet, és a kakaó ára magas, ami az árszintek alakulását nem fogja pozitív irányba befolyásolni.

Molnár Pál
kereskedelmi vezető
Szerencsi Bonbon
A helyzetet nehezíti, hogy nem csupán a kakaó ára emelkedik, teszi hozzá Molnár Pál, a Szerencsi Bonbon Kft. kereskedelmi vezetője:
– Szinte minden alapanyag ára folyamatosan nő: tejszármazékok, kakaóvaj, kakaómassza stb. Egyedül a cukor árában van visszarendeződés, ugyanakkor az édesítőszerek ára is tovább kúszott felfelé. Ehhez jön makrogazdasági adottságként a szakmai bérminimum és minimálbér emelése. Vagyis az édesipari termékek árai is folyamatosan növekednek, ami a volumen további csökkenését helyezi kilátásba már rövid távon is. Sajnos, a fogyasztók reáljövedelme nem bővült az áremelkedés szintje felett.

Lázár Kitti
BOCI marketing
manager
Cerbona
Ezek a körülmények ahhoz vezettek, hogy a fogyasztók döntéseiben a minőség mellett az ár-érték arány is kiemelt szerepet kap, emeli ki Lázár Kitti, a Cerbona Élelmiszergyártó Zrt. BOCI marketing managere, aki az idei kilátásokkal kapcsolatban megjegyzi:
– 2025 húsvétján a kereslet várhatóan hasonló szinten marad, mint az előző évben, azzal a különbséggel, hogy a fogyasztók még inkább a kisebb, megfizethető, de minőségi termékeket részesíthetik előnyben. Az infláció hatására a gyártóknak várhatóan az árérzékeny szegmensekre kell koncentrálniuk, miközben a prémium termékek piaca is ígéretes marad.
Ugyanazt, kisebben
Fontos kiemelni, hogy a takarékosság minőség tekintetében nem feltétlen jelent kompromisszumot. A márkatermékek helyzete épp a garantált minőség miatt szilárd.
– Ugyanakkor megfigyelhető, hogy a fogyasztók kisebb kiszerelésre váltanak, vagy egyéb csokoládé alkategóriából választanak jobb ár-érték arányt képviselő terméket. A korábban klasszikusan 80-100 grammos termékek helyett mostanában inkább az 50 grammos, vagy kisebb kiszerelésre esik a választás – jegyzi meg Miklós Panna. – Emellett a kész összecsomagolások dinamikus növekedése is megtorpant, hiszen ezek már csak a befektetett munka miatt is magasabb árszintet képviselnek. A termékek beszerzését tekintve pedig a diszkontok felé mozdulnak el a vásárlók.
A márkák erejét jól mutatja, hogy a fenti „kicsinyítő” trendek ellenére tavaly a Nestlé húsvéti portfóliójából továbbra is 85 grammos SMARTIES és KITKAT nyuszik hozták a legnagyobb forgalmat, szorosan utánuk pedig a 40 grammos SMARTIES tojás következett. Mellettük a kisebb tömeget képviselő 40 grammos KITKAT nyuszi is elvárás felett teljesített.
– A 2025-ös húsvétra is számos meglepetéssel készülünk – árulja el a Nestlé Confectionary üzletágának vezetője. – A megengedhetőség által vezérelve SMARTIES plüssös ajándékdobozunk kisebb kiszerelésben lesz elérhető, emellett készülünk egy multipackkal is. A nagy meglepetés továbbá, hogy az ikonikus BALATON márka idén először jelentkezik húsvétinyuszi-ajánlattal 45 grammos formában, elérhető áron. Végül, de nem utolsósorban a KITKAT meglepetése, hogy a minitojásokat most nagyobb, gazdaságos kiszerelésben is elérhetővé teszi 153 grammos kiszerelésben. Amellett, hogy így kilogrammra vetítve olcsóbb, garantáltan mindenkinek jut belőle.
A KITKAT a húsvéti időszakban egy olyan promócióval készül, amelyben a szezonális termékek is fontos szerepet kapnak.

Az infláció hatására a gyártóknak várhatóan az árérzékeny szegmensekre kell koncentrálniuk, miközben a prémium termékek piaca is ígéretes marad
Klasszikusra építkezve
A 2024-es húsvéti szezonból a BOCI márka forgalmazását átvevő Cerbonánál azt szűrték le, hogy a márka vásárlói továbbra is előnyben részesítik az olyan hagyományos, jól ismert termékeket, mint például a csokoládényulak és -tojások, mindeközben azonban növekvő érdeklődés mutatkozik az innovatív, prémium kategóriás termékek iránt. Egyre nagyobb a kereslet a kisebb méretű csokoládék iránt is, amelyek praktikusak és megfizethetők. Emellett a vásárlók mind többre értékelik az esztétikus, ajándékozásra is alkalmas csomagolásokat, amelyek különlegesebbé teszik a termékeket.
– A 2024-es húsvéti szezonban a BOCI csoki termékei közül a legnagyobb sikert a klasszikus tejcsokoládé figurák, elsősorban a csokoládényulak és -tojások érték el – idézi fel Lázár Kitti. – Ezek a termékek idén a szortiment középpontjában maradnak, mivel továbbra is a vásárlók kedvencei.
A 2025-ös húsvéti szezonban a BOCI csoki marketingkampánya arra összpontosít, hogy megerősítse a márka hagyományos értékeit, miközben innovatív eszközökkel szólítja meg a vásárlókat.
Egészségesebben már a figurák között is
Molnár Pál, a Szerencsi Bonbon Kft. kereskedelmi vezetője úgy érzékeli, hogy a húsvéti szezon egyre inkább zsugorodik. A hagyományokat egyre kevesebb család tartja. Így volt ez a 2024-es szezonban is: kevesebb csomag és figura fogyott az üzletekből, az étcsokoládé aránya pedig tovább csökkent. Pozitívum viszont, hogy a közepes méretű figurák eladásában növekedés mutatkozott.
– Minden kereskedelmi lánc bázisalapon jelzett előre, de látva a kasszán átmenő eladások volumencsökkenését, sokszor lefelé korrigáltak. Ez a tendencia a COVID óta nyomon követhető – jelzi Molnár Pál. – Az egyik „áldozat” az étfigura: sok gyártó már csak tejcsokoládéval (cukrozott vagy egészségtudatos termékként édesítőszerrel készült módon) jelenik meg a piacon. Mi még továbbra is kínáljuk a kiváló minőségű 70%-os magyar étcsokoládéból készülő termékeket: több hazai régióban kifejezetten igénylik és keresik őket, hiszen minden Szerencsi márkás csokoládétermék saját gyártású masszából készül, ez adja az utánozhatatlan, egyedi, harmonikus ízvilágot. Azt gondolom, reálisan – és látva a láncok előrejelzéseit, ami ezt alátámasztja – 2025-re sem várható a folyamat megfordulása.
A Szerencsinél a tavalyi év sztárjai a 20 g-os tojások és 50 g-os nyulak mellett a tojásdrazsé és a féltojászselé voltak, valamint a kuriózumnak mondható Okostojás 20 g-os tejcsokoládé termék, amely omega3-at tartalmaz. Újdonságként, egyúttal pedig az édesítőszerrel készült ZERO család kiteljesedéseként, a ZERO tejcsokoládé nyúl és tojás, illetve a belőlük összeállított csomag jelent meg a kínálatban. Szezonálisan a házi sütés megemelkedése okán itt kell megemlíteni a Szerencsi Cicás kakaóport, annak is kiemelten a fém díszdobozos változatát, amelyet két kiszerelésben árulnak.
Tavaly egész éven átívelő Facebook-aktivitást építettek fel, amely mindig 2-3 héttel az aktuális kereskedelmi akciókat megelőzően célozza fogyasztóikat.
– 2025-re is erre alapoztunk, március végétől húsvéti tematikával a középpontban – jelenti be Molnár Pál. – Folytatjuk a kifejezetten sikeresnek mondható nyereményjáték-sorozatot is. Az ünnepkör részeként már februárban megkezdjük a szeletes csokoládék aktivitását, két új prémium termékkel bővítve a már eddig is széles palettánkat. Természetesen az új termékeket is bevonjuk a nyereményjátékba. //
Meglepetés Tojások: nem csak húsvétra!

Homola Brúnó
ügyvezető, tulajdonos
Salesrep
Az ajándékozás öröme akkor a legnagyobb, ha az ajándék kreatív és izgalmas. A Kandiz meglepetéstojásai nemcsak a belsejükben található édességekkel és játékokkal, hanem külsejükkel és fenntartható kialakításukkal is kitűnnek. A Mega Surprise Egg 160 grammos óriástojás, amelyet népszerű mesehősök, mint Mancs Őrjárat (Paw Patrol), Katicabogár (Miraculous) és Spongya Bob díszítenek. Belül nyalókák, játékok és kreatív eszközök várják a gyerekeket, míg a tojás perselyként is újrahasznosítható. A kisebb Super Crystal Egg nyalókákat, matricákat és kirakósokat rejt, amelyek szintén kedvenc mesehősökkel vannak dekorálva. A Chiko tojások 20 grammos apró meglepetések, gabonagolyókkal, fehércsokoládéval és mogyorókrémmel. Úti nassolnivalónak is ideálisak, és kis játékot is tartalmaznak. A meglepetéstojások egész évben elérhetők, hogy bármikor örömet szerezhessünk velük!
Weboldalunkon további meglepetéstojások is találhatóak! www.salesrep.hu.
A minőség iránti igény az áremelkedés dacára megmarad
„Az alapanyagárak emelkedése miatt 2024-ben az édességek ára növekedett, ami az eladott mennyiségek csökkenéséhez vezetett. Ugyanakkor a vásárlók továbbra is hajlandóak voltak magasabb árat fizetni a minőségi és egyedi termékekért, különösen az olyan ünnepi időszakokban, mint a húsvét és a karácsony. Meggyőződésünk, hogy 2025-ben ezek az ünnepi hetek továbbra is az édességpiac legnagyobb forgalmú periódusai lesznek” – nyilatkozta megkeresésünkre a Magyar Édességgyártók Szövetsége.
„A gazdasági helyzet és az infláció hatására az ár-érték arány még inkább előtérbe kerül. Az árérzékenyebb fogyasztók az akciós, tömegesen gyártott termékek iránt érdeklődhetnek, ugyanakkor a prémium szegmens az ünnepi időszakokban stabil keresletre számíthat. A saját márkák tovább erősödhetnek. Az alapanyagárak ingadozása miatt valószínűleg további áremelkedések várhatók, azonban a gyártók igyekeznek minimalizálni a költségeket kisebb méretű vagy alternatív alapanyagokból készült termékek bevezetésével.
Húsvétkor a figurás csokoládék – például nyulak és tojások – továbbra is dominánsak lesznek, de növekvő kereslet mutatkozik a kézműves és egyedi csokoládék iránt. Bár az eladott mennyiségek csökkentek, a prémium étcsokoládé-figurák és a kézzel készített bonbonok népszerűsége töretlen. A különleges ízesítésű csokoládék, például a sós karamell vagy a pisztácia, illetve az ajándékcsomagok iránt is jelentős érdeklődés mutatkozik. Ez kedvezhet a kisvállalkozásoknak, helyi kézműves cukrászoknak és csokoládékészítőknek, akik limitált kiadású, kreatív húsvéti termékeket kínálnak.

Húsvétkor a figurás (nyúl, tojás stb.) csokoládék továbbra is dominánsak lesznek, de növekvő kereslet mutatkozik a kézműves és egyedi csokoládék iránt
Az innováció és fejlesztések továbbra is meghatározóak. Új, egzotikus vagy szezonális ízek – például narancs, gyömbér vagy málnás étcsokoládé – megjelenése várható. Az ízek mellett az új textúrájú édességek, például ropogós, habos vagy rétegezett termékek, szintén izgalmas kísérletek lehetnek. Azok a termékek, amelyek elnyerik a fogyasztók tetszését, hosszú távon is a piacon maradhatnak.
A fenntarthatóság továbbra is kulcsfontosságú szempont. Az új szabályozásokhoz is alkalmazkodva egyre több gyártó vezet be környezetbarát csomagolási megoldásokat. A termékek kiszerelése is változhat, különösen a kisebb, „bite-size” méretek irányába, amelyek megfelelnek az árérzékenyebb vásárlók igényeinek, miközben az exkluzív édességek piaca továbbra is erős a saját, de kétségtelenül szűkebb vásárlóközönségében.
Az online vásárlás szerepe megkerülhetetlen, különösen a fiatalabb korosztály körében, akik a gyors és kényelmes szállítást részesítik előnyben. A 2025-ös húsvéti marketingkampányok várhatóan erősen támaszkodnak majd az online platformokra, beleértve a célzott közösségimédia-hirdetéseket és az influenszerekkel való együttműködéseket. A gyártók és kereskedők különleges ajánlatokkal, akciókkal és kedvezményekkel vonzhatják a vásárlókat.
A fenntartható csomagolások és az innovatív termékek kiemelése különösen fontos lehet a tudatos fogyasztói rétegek megnyerésében. A hagyományos eladóhelyi eszközök, például látványos húsvéti displayk, kóstoltatások és exkluzív termékkombinációk bemutatása is folytatódni fog, különös tekintettel a prémium és limitált kiadású termékek promóciójára.
Végezetül, a társadalmi felelősségvállalási programok is fontos szerepet játszhatnak. Egyes cégek például adományozási kampányokat indíthatnak, amelyek keretében minden eladott húsvéti termék után támogatják a rászoruló családokat, ezzel erősítve márkájuk hitelességét és társadalmi szerepvállalását” – olvasható a Magyar Édességgyártók Szövetsége lapunknak küldött közleményében. //
Kapcsolódó cikkeink
A kígyó éve – Gasztronómiai várakozások
Rejtett lehetőségeket, nagy átalakulásokat, bölcs alkalmazkodást ígér a kínai asztrológia…
Tovább olvasom >Mit tartogat 2025 a magyar lakosság számára?
Hogyan tekintenek a magyarok az új évre? Milyen várakozásokkal vannak…
Tovább olvasom >Az FMCG a legderűlátóbb, de a kereskedelem többsége is jó évet vár
A Randstad 2025 januárjában megjelenő munkaerőpiaci trendkutatása biztató, de helyenként…
Tovább olvasom >További cikkeink
Tudatosabban vásárolunk? Töretlen a kereslet a hazai ízek iránt
Több száz magyar termelővel működik együtt a Kifli.hu, hogy minél…
Tovább olvasom >Kamatkedvezmény a zöldhitelre
Még kedvezőbb lesz a népszerű lakáscélú zöldhitel a K&H-nál. A legnépszerűbb…
Tovább olvasom >Friss felmérés: A visszautasítástól való félelem bénítja a vállalkozásokat
Egy friss felmérés szerint a vállalkozások 33 százaléka a visszautasítástól…
Tovább olvasom >