Nyomon követhető árukat követel a piac
A logisztika és raktározás területén a minőséget leginkább a szolgáltatás megbízhatósága, pontossága és gyorsasága jellemzi. Az áruk útját régóta kíséri vonalkód, de azok olvashatósága, illetve adattartalma korántsem mindig megfelelő. Az elmúlt 1-2 év tendenciája alapján elmondható, hogy az adatok, és főleg a megbízható adatok iránti igény a logisztikai folyamatokban is felértékelődött.
Az élelmiszeripari termékeket érintően 2014 decemberétől egy jóval szigorúbb szabályozás lépett életbe: az Európai Parlament és Tanács 1169/2011/EU-rendelete a fogyasztók élelmiszerekkel kapcsolatos tájékoztatásáról szól. A rendelet igazi újdonsága nemcsak az, hogy milyen típusú adatokat kell egy-egy élelmiszerről a fogyasztóval közölni, hanem, hogy mindezt a távértékesítés során is elérhetővé kell tenni a számára. Ez gyakorlatilag kizárhatatlanná teszi a digitális, online megoldások alkalmazásba vételét. Az áruk nyomon követhetősége, a folyamatok korszerűsítésén, és ezáltal olcsóbb megvalósíthatóságán túl egyre inkább hatósági elvárás is.
– A GS1 szabványszervezet 40 éve támogatja az ellátási láncokat a hatékonyabb működés elérése érdekében. A GS1 azonosítószámok (GTIN, GLN, SSCC) egyértelmű hivatkozási alapot képeznek a termékek és a szállítási egységek azonosításához. A GS1 logisztikai címke és annak vonalkódja, a
GS1-128 régóta támogatja az áru bevételezését, a raktározását és a komissiózását. Ezen folyamatokhoz hatékonyan társíthatóak elektronikus üzenetszabványaik (GS1 EDI), amelyekkel automatizálható a megrendelés (ORDERS) és számlázás folyamata (INVOICE), illetve az áruval párhuzamosan elektronikus szállítólevél is indítható (DESADV), továbbá egy új típusú vonalkód is megjelent GS1 DataBar néven, amely kisebb helyen képes feltüntetni a termék azonosítóján túl annak főbb, nyomon követést biztosító adatait is. Ennek magyarországi bevezetése sikeresen elindult a friss áruk területén – tájékoztat Krázli Zoltán, a GS1 Magyarország Nonprofit Zrt. implementációs igazgatója.
– A szabványok globális világa is követi az új fogyasztói trendeket: a kereskedelmi folyamatokat immár nem zárjuk le az áruházaknál, a termék útja valójában a termőföldtől az asztalig tart, és addig tart a nyomon követés is. A GS1 egy eseményalapú szoftvermegoldást fejlesztett, amely szintén elérhető immár a hazai gyártók és az ellátási lánc szereplői részére fTrace néven – egészíti ki Krázli Zoltán.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >