Nyomás alatt az európai vásárlók, ám a karácsony reménysugár lehet
A NielsenIQ két tanulmánya szerint is bár az infláció erőteljes hatással van az európai vásárlókra, ugyanakkor egyelőre tartják magukat karácsonyi bevásárlási terveikhez.
A NielsenIQ Consumer Insights 2022 augusztus-szeptemberében a főbb európai piacokon végzett és a közelmúltban megjelent két új jelentése azt vizsgálja, hogyan befolyásolja az infláció az európai fogyasztók vásárlási szokásait a jövőben.
A nyolc európai piacon több mint 7700 interjú készült a Shopper Trends Pulse jelentés szerint. Ebben az árváltozásokat igencsak megérezték az európai fogyasztók, akiknek egyre mélyebben kell pénztárcájukba nyúlni. A fogyasztók 92 %-a érzékelte az élelmiszerárak emelkedését, és nyilatkozott úgy, hogy élelmiszerekre, háztartási és testápolási cikkekre fordított kiadásai 2019 óta átlagosan 18 %-kal nőttek (az UK-ben például ugyanez 24 %).
Az új helyzetre válaszul a fogyasztók egyrészt csak a legszükségesebb dolgok megvásárlására összpontosítanak (56%), másrészt összességében kevesebbet vásárolnak (31%). Vannak piacok, ahol a diszkontok profitálnak az egyre laposabb fogyasztói pénztárcákból, hiszen a vásárlók egyre inkább ár-érték arány alapján választanak üzletet. Az interjúk alapján 2019-hez képest átlagosan 16 százalékkal több fogyasztó vásárol ma diszkontban.
A jelentés rávilágít arra is, hogy a fogyasztók az eddigieknél is körültekintőbben terveznek: 71 % például tisztában van az élelmiszerek áraival, 62 % él az akciók adta lehetőségekkel, 81 % pedig bevásárlólistával megy vásárolni.
Ezzel egyidejűleg viszont – mivel a válaszadók 47 %-a még most is hajlandó többet fizetni – még e kritikus időszak is jó lehetőségeket kínál a megfelelő ár-érték arányt nyújtó FMCG-vállalatoknak.
Nem meglepő módon a fogyasztók számára az ár vált a legfőbb kihívássá, míg más szempontok veszíteni látszanak jelentőségükből: így bár a fenntarthatóság még mindig fontos a vásárlók számára, már csak például 43 % (szemben a 2019-es 52 %-kal) állítja, hogy vásárlás közben megnézi az biotermékeket is, vagy például visszaesett a helyi termékek vásárlásának jelentősége is (48%, szemben a 2019-es 56%-kal).
E meglehetősen borús forgatókönyvben a karácsony jelent némi reménysugarat! A szeretet ünnepét háromból két európai válaszadó várja a NielsenIQ nyolc országban készített 7600 interjúján alapuló karácsonyi tanulmánya szerint. A megkérdezett vásárlók 66 %-a rajong a karácsonyért – számukra nagyon fontos a családdal és a barátokkal való ünneplés.
Az óvatos karácsonyi vásárlók a fogyasztók 28 %-át teszik ki. Ezt a csoportot erősen érinti a gáz- és energiaárak emelkedése, és még magasabb árakra számítva, valószínűleg csökkentik kiadásaikat vagy előrehozzák a vásárlásokat.
Nem csoda, ha az akciók a karácsonyi vásárlók számára kulcsfontosságúak: 32 % nyilatkozott úgy, hogy többet fog vásárolni akció idején – bár lényegesen kevesebbet, mint a hétköznapokban. Annak ellenére tehát, hogy a családi költségvetések korlátozottak, a vásárlók karácsonykor sem mondanak le a prémiumvásárlásokról. Az e szempontból legfontosabb kategóriák a friss hús, a sajt, a friss gyümölcs, a bor és a kávé.
A karácsony idén azonban nem csak az akciókról és a gyakorlatias hozzáállásról szól. Fontos szerep jut az érzelmeknek, a jótékonyságnak, az összetartozásnak és a nosztalgiának. A kiskereskedők karácsonyi hangulat teremtésével, különleges karácsonyi termékekkel díszített belső terek kialakításával, karácsonyi menüötletekhez adott inspirációkkal, sőt jótékonykodásra alkalmas lehetőségek nyújtásával (ami az európaiak 20 %-a számára fontos) tehetik még izgalmasabbá a karácsonyi készülődést.
A vásárlók a karácsonyi költségvetés 37 %-át szánják ajándékokra. A legtöbb országban a divat, az illatszerek, a játékok, az ajándékkártyák és az ínyencségek állnak a vásárlási lista élén. A márka és a szimpátia itt fontosabb, mint az ár – ennek ellenére 68 % várja a Black Friday-t, vásárol előre, vagy él a különleges kedvezményekkel.
A karácsonyi vásárláshoz fontos ötletforrás az internet: tízből kilencen nyilatkoztak úgy, hogy közvetlenül online áruházakat fognak felkeresni és csak 29 % használja e célra a közösségi médiát.
Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
A nagy élelmiszerláncok többsége nyitva tartja üzleteit december 24-én délig
A nagy élelmiszerláncok többsége nyitva tartja üzleteit december 24-én, a…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A brit Tesco szerint minden eddiginél több alkoholmentes ital fogyhat idén karácsonykor
A brit Tesco idén karácsonykor minden eddiginél nagyobb keresletre számít…
Tovább olvasom >További cikkeink
A nagy élelmiszerláncok többsége nyitva tartja üzleteit december 24-én délig
A nagy élelmiszerláncok többsége nyitva tartja üzleteit december 24-én, a…
Tovább olvasom >Orbán Viktor: Gazdasági fellendülés és történelmi lehetőségek 2025-re
Péntek reggel Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth Rádióban ismertette a…
Tovább olvasom >Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >