Nyerő helyzetben a szörpök
A koronavírus-járvány a szörppiacra pozitívan hatott, a fogyasztók praktikussági okokból ezen termékeket választják akár az üdítőitalok helyett is. Az innovációk nem álltak meg, míg egyes gyártók a külső megjelenés frissítésére helyezték a hangsúlyt, mások akár ízben, akár összetételben újították meg portfóliójukat.
Szerző: Budai Klára
Monostori-Kalovits Márk, az Ital Magyarország Kft. marketingvezetője elárulja, hogy 2020-ban az Ági szörp tovább folytatta növekedését a hazai piacon.

Monostori-Kalovits Márk
marketingvezető
Ital Magyarország
– Számunkra az idei év a külső megújulásról szólt, hiszen a teljes Ági portfólió nagy designváltáson esett át.
Mint mondja, a „nehezítő körülmények” ellenére a márka szép számokat tudott hozni 2020-ban is, és több csatornában is két számjegyű növekedést ért el.
– A szörpök piacán valamennyi csatorna fontos szerepet tölt be egy-egy gyártó életében, de a hiperek a nagyobb vevőkoncentráció miatt kiemelt jelentőségűek, itt történik a legnagyobb volumenek értékesítése. Bár a láncok saját márkás termékei általában árharcos termékek – és az utóbbi időben szép fejlődésen mentek keresztül –, azt tapasztaljuk, hogy bármelyik láncról is beszéljünk, a már bejáratott, működő brandekkel nem igazán tudnak versenyezni. Jóllehet, ez nem is kifejezett céljuk, sokkal inkább a magasabb árrés elérése az elsődleges szempont – fejti ki Monostori-Kalovits Márk.
Válsághelyzetben jobban fogynak a szörpök
Takács Károly, a Pölöskei Italgyártó Kft. kereskedelmi igazgatója szerint a 2020-as évben a koronavírus lakosságot érintő korlátozásokat, változásokat hozott, amelynek következtében a vásárlói szokások is jelentősen átalakultak. Hozzáteszi:

Takács Károly
kereskedelmi igazgató
Pölöskei Italgyártó
– Az elmúlt évek munkájának köszönhetően sikeresen vettük ezt a váratlan akadályt. Piaci jelenlétünknek, illetve stratégiánknak köszönhetően nyertesei lehetünk ennek az időszaknak.
Véleményük szerint a fogyasztót nemcsak az ár, hanem a megbízható minőség és olyan termék, termékcsalád érdekli, amely megfelelő választ ad az igényeire.

Szabó Zoltán
ügyvezető igazgató
Yuva
A Yuva Kft. FruttaMax brandje még viszonylag új szereplőnek számít a piacon, de mint Szabó Zoltán ügyvezető igazgató elmondja, ma már nem elég egy jó ötlet, olyan termék kell, mely maximálisan kielégíti a vásárlói igényeket, illetve megfelelő jövedelmezőséget biztosít a kereskedelmi partnereknek. A FruttaMax brand fejlesztésénél legfontosabb prioritások a magas gyümölcstartalom, az ár-érték arány, a jó minőség voltak. A társadalmi felelőségvállalás – a környezetterhelés csökkentése is fő szempont a vállalatnál, ezért termékeik rendkívül magas hígítási aránnyal rendelkeznek.
Szabó Zoltán ügyvezető igazgató ismerteti: értékesítésük mind értékben, mind mennyiségben évről évre erősödik, egyre jobban ismerik a FruttaMax márkát.
– Különösen elmondható ez az idei évre a kialakult helyzet miatt, mert a fogyasztóknak egyszerűbb szörpöt hazavinni a sokkal nehezebb üdítőitalokkal szemben. Egyértelműen nőtt az online kereskedelem súlya is, termékeinkből több mint a duplája fogyott ily módon, mint tavaly.
Vezetnek a klasszikus ízek
A Gramex Drinks fő profilja szörpök tekintetében a 2 literes változat. A Sconto brand mellett számos saját márkás, 2 literes szörpöt is gyártanak.

Birven Eszter
marketingigazgató
Gramex Drinks
– A szörp kategória jelentős mértékű forgalomnövekedést mutat. Valószínű, hogy az emberek a válság hatására ismét e kategória felé fordultak. Az alapízek (málna, narancs, szamóca, bodza) teszik ki a forgalom nagy részét. Mivel a nagykereskedelmi forgalom csökken, ezért nem fejlesztünk Sconto brandben ízeket, saját márka tekintetében pedig partnereink – mivel véges a polcfelület – a fő ízeket preferálják – tájékoztat Birven Eszter, a Gramex Drinks marketingigazgatója.
Úgy látja, a diszkontok és a szupermarket kategória forgalma hangsúlyosabbá vált, míg a nagykereskedelmi csatorna szerepe jelentősen csökkent.
– Ebben a termékkategóriában is egyre inkább a természetes aromákat használjuk a mesterségesek helyett, hisz a vásárlók sokkal tudatosabbak, felkészültebbek. Van olyan partnerünk, aki saját márkás vonalon is elkezdi a magasabb gyümölcstartalmat, cukornélküliséget előtérbe helyezni, és különlegesebb ízekben próbál fejleszteni – mondja Birven Eszter.
Szabó Zoltán is azt erősíti meg, hogy leáldozóban vannak a gyümölcsöt nem tartalmazó szörpök, a vevők egyre igényesebbek.
– FruttaMax termékeink minden tulajdonságukban a jövőt célozzák, hiszen magas gyümölcstartalommal, hígítási aránnyal, könnyen „hazacipelhető” formában kerülnek értékesítésre, sőt még minikiszerelésben „zsebszörp” formájában is Gigant néven – jegyzi meg a Yuva Kft. ügyvezető igazgatója.
Az Ital Magyarország Kft. szakemberei a piacot vizsgálva azt érzékelik, hogy a három nagy gyártó a klasszikus ízekkel és a klasszikus kiszerelésekkel uralja a piacot.
– Az elmúlt években hasonló összetevők, hasonló termékskála, hasonló csomagolás jellemezte a piacot, jóllehet a három nagyobb márka aktivitásai eltérőek voltak, mindenki más és más utakat keresett a fogyasztókkal való kommunikációban – emlékeztet Monostori-Kalovits Márk.
Arra is felhívja a figyelmet, hogy a szörpök piacán korábban is az Ági szörp hozta el az innovációkat a fogyasztóknak; többek között bevezették a cseppmentes kupakot, C-vitamint adtak szörpjeikhez, létrehozták a mézes kategóriát, megalkották a frissítő koktél vagy limonádé alapját képző citrom-menta-uborka szörpjüket.
– A 2019-es és a 2020-as évben több apróbb ráncfelvarrás történt a piacon szereplő márkák esetében; az idei év az Ági szörpnél azonban a teljes külső megújulásáról szólt. A palackok megjelenése sokkal személyesebb, barátságosabb lett, ugyanakkor a szörpök összetétele változatlan maradt – tudjuk meg a marketingvezetőtől.
Innovációk kívül-belül
A Pölöskei Italgyártó Kft.-nél kiszerelések tekintetében nem történt változás az elmúlt 10 évben, 0,7 literes, 1 literes, és 2 literes kiszerelés egyaránt jelen van a kínálatukban.
– Ahogyan a korábbi években, most is kóstoltatásokon teszteljük termékeinket. Ezen kóstoltatások visszacsatolása jól mutatja, hogy merre mozdul el a fogyasztó. A magasabb gyümölcstartalmú, egészségesebb termékek köre kelti fel az érdeklődésüket – mondja Takács Károly.
– A kiszerelések tekintetében nem tervezünk változást, azonban új, egyedi ízek bevezetése mindenképp napirenden van, és remélhetőleg 2021 elején egy igazán egyedi fejlesztéssel tudunk előrukkolni – vetíti előre az Ital Magyarország Kft. marketingvezetője.
A Yuva Kft. FruttaMax Bubble12 gyümölcsszörp termékcsaládja innovatív, palackja egyedi formájú és mérőpohárral ellátott. Jelenleg 15 ízből áll, melyből 5 a cukormentes kategóriát is képviseli.
– Cégünk hitvallása, hogy a folyamatos innováció a jövő záloga. Az idei évben ennek köszönhetően született meg új termékcsaládunk, a malátaízű szörp 3 ízben. A FruttaMax SÖRP még a termékbevezetésnél tart, de nagyon pozitívak a visszajelzések. Ebben a kategóriában már 30% újrahasznosított PET-ben csomagolunk, és igyekszünk a többi termékeinknél is erre törekedni – árulja el Szabó Zoltán. //
Kapcsolódó cikkeink
Szörpök az árviharban
A szörpök piaca dinamikus változásokon megy keresztül, amit a fogyasztói…
Tovább olvasom >Papírozzuk le!
A háztartási papírtörlők, annak ellenére, hogy textilkendőkkel könnyen helyettesíthető termékek,…
Tovább olvasom >Funkcionális italok, az egészség és a jóllét katalizátorai
A COVID egyértelműen trendformáló hatású volt a funkcionális italok piacán…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >