Nyaralás, ingatlan, autó: mit terveznek a magyarok idén?
Az utóbbi hetek egyik legfontosabb kérdése, hogy hogyan indul újra az élet a kijárási korlátozások feloldása és a járvány első hullámának várható lecsengése után. A Reacty Digital májusi omnibusz kutatásában a 18-79 éves internetező lakosságot kérdezték meg különböző témákban, amiket összeköt, hogy már a koronavírussal való együttélésről szólnak.
Ezek szerint a felnőtt magyarok legszívesebben aktív pihenéssel töltenék a nyaralásukat, belföldre néhány napra, külföldre pedig inkább 1-2 hétre utaznának el. Akár az egymillió főt is elérheti azok száma, akik szívesen látogatnák meg az esetlegesen őszre halasztott nagyobb fesztiválokat. A kényszerű leállás után újra beindulhat az ingatlan piac és a használt autó értékesítés is, illetve többen fordulhatnak a használt cikkek vásárlása és eladása felé.
Turizmus: rövidebb utak inkább belföldön, hosszabb nyaralás akár külföldön
Azok közül, akik úgy gondolják, hogy elmennek nyaralni idén (62%) közel felük 3-4 éjszakás nyaralást tervez – ami ezzel egyúttal a legnépszerűbb választás is. 2 éjszakás tartózkodást a válaszadók közel negyede, míg 5-7 naposat a harmada tervez, ennél hosszabb útra viszont csak minden kilencedik nyaralást tervező vállalkozna.
A rövidebb (2-4 éjszakás) utazások esetében jellemzőbb a belföldi célpont, az ennél hosszabb tartózkodások több, mint felében viszont akár a határon túlra (is) utaznának az emberek, amennyiben ez lehetséges lesz.
A magyarok fele az augusztust részesíti előnyben a belföldi utazásra, de júliusra és szeptemberre is harmaduknak vannak ilyen tervei. A hazai utazások legnépszerűbb célpontja a Balaton (42%), de a hegyvidékeket (34%) és egyéb tavak/folyók környékét (20%) is sokan választják. Az utazók elsősorban pihenni, fürdőzni szeretnének, de közel felük kirándulni és várost nézni is tervez a nyaralás során. Belföldi célpont esetén a turisták közel fele, külföldi utazás esetén ötöde a szállás saját oldalán keresztül intézi a foglalást. Hazai nyaralásnál népszerű még a Szállás.hu (34%) és a Booking.com is (25%), míg külföldi szállásfoglalásnál a Booking számít a favoritnak (52%), a szállásadók saját oldala és az Airbnb mellett (15%).
A külföldre utazók kicsit későbbre időzítenek, mint a hazai helyszínt választók. Itt is az augusztus a legnépszerűbb, de a nyár első két hónapjában kisebb az utazási hajlandóság, míg az őszi időszak valamivel népszerűbb. A kedveltebb célországok közé tartozik Horvátország, Ausztria, Olaszország és Görögország. Külföld esetén is a pihenésé a főszerep, de míg a wellness jóval kevésbé népszerű időtöltés, a városnézésnek és a kirándulásnak nagyobb jelentősége van ezekben az esetekben.
Fesztiválok: akár közel egymillió érdeklődő
A felnőtt magyarok negyede, közel kétmillió ember látogatott valamilyen fesztivált az elmúlt két évben, a legtöbben a Művészetek Völgye, a Sziget Fesztivál, a Balaton Sound és a Volt Fesztivál iránt érdeklődtek. Ha a korlátozások megszűnését követő őszi időszakban mégis megrendeznék az elmaradt nyári fesztiválokat, akkor a Művészetek Völgye, a Veszprémi Utcazene Fesztivál és a Veszprém Fest számíthatna a legnagyobb érdeklődésre. Az esetleges nyár végi, őszi fesztiválok akár közel egymillió embert is megmozgathatnának idehaza.
Ingatlan: újraindulhat az ingatlan piac
A magyarok több, mint kétharmada rendelkezik saját tulajdonú ingatlannal, vásárlást a járvány előtt a felnőtt lakosság tizede tervezett. Minden hetedik tervezett vásárlás (14%) már megvalósult, de akik elhalasztották a vételt (talán éppen a járványhelyzet miatt) azok négyötöde sem tett le a dologról és továbbra is követi az ingatlanárak alakulását.
Használt autó: nem szegte a vásárlók kedvét a járvány
Saját tulajdonú autóval a lakosság közel háromnegyede rendelkezik. Minden kilencedik 18-79 éves (12%) tervezte használt gépjármű vásárlását a járvány előtti időszakban és ezen vásárlások negyede azóta meg is valósult. A használt autók esetében is elmondható, hogy a járvány nem vette el az emberek kedvét a vásárlástól, a korábban tervezők négyötöde továbbra szeretne majd használt autót venni, kétharmaduk jelenleg is követi az árakat.
Használt cikk vásárlás: a többség szerint továbbra is biztonságos
A magyarok kétötöde (41%) vásárolt használt cikket az interneten keresztül az utóbbi egy évben, háromnegyedük (72%) a járványhelyzet idején is biztonságosnak tartja ezt a módot. Aki használt holmit vesz a következő hónapokban, az elsősorban a futáros vagy postai szállítást preferálná, de kétötödük a személyes átvételtől sem zárkózik el.
Kapcsolódó cikkeink
Visit Hungary: Nyíregyházára és Varsányba látogatott az Európai Virágos Városok és Falvak zsűrije
Nyíregyháza és Varsány képviseli Magyarországot az Entente Florale Europe, azaz…
Tovább olvasom >Az utazás jövője: mesterséges intelligencia válthatja le az utazási irodákat
A turizmus világszerte robbanásszerűen növekszik, különösen Ázsiában, ahol a bővülő…
Tovább olvasom >Filmvetítéssel és késő esti nyitvatartással is várják a fővárosi fürdők nyáron a közönséget
Az iskolai nyári szünet kezdetével változatos programokkal várják a vendégeket…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >