NTAK – kérdések és javaslatok
Az NTAK bevezetésével kapcsolatban felmerült nehézségek megoldására küldött javaslatokat, illetve tett fel pontosító kérdéseket Bődi Ivettnek, az MTÜ Turizmus stratégiai megvalósításért felelős vezérigazgató-helyettesének az ipartestület elnöksége.
Az MVI az NTAK rendszerének bevezetéséhez kapcsolódóan fontosnak tartja, hogy megbízhatóbb és szegmentált adatok álljanak rendelkezésre a vendéglátás területéről, de a bevezetés megvalósításával kapcsolatosan javaslatokkal él a felmerülő problémák megoldása érdekében.
A rendszer bevezetésének elhalasztása sokat jelent a szakma számára, de számos kérdés így is tisztázásra szorul. Kovács László elnök és Semsei Rudolf alelnök témák szerint szedte csokorba javaslatait – ezekből idézünk.
– Az online programok adatküldési kötelezettsége
Egy teltházas étterem esetén nem életszerű a beküldés sikerességének folyamatos figyelése. Fontos lenne a program által küldendő napi zárás és a pénztárgépes zárás időpontját összehangolni, azaz, hogy az NTAK-napijelentés ne naptári napra, hanem az egység nyitás-zárás közötti időtartamára vonatkozzon. Sok üzletnél a pénztárgépes zárás átnyúlik az éjfélen. A program jelenleg minden napról kér nullás zárást. Fontos lenne, hogy vegye figyelembe a bejelentett nyitvatartási időt. Nem elvárható olyan üzletektől a lejelentés, amelyek amúgy sem nyitottak volna ki egy adott napra.
A szűkös számítástechnikai kapacitásnak köszönhetően pontosítani kellene, hogy az egységeknek vagy szoftvereknek milyen időtávig kell tárolni az NTAK felől érkező válaszüzeneteket.
– Termékcsoportosítás, termékspecifikációk
A vendéglátás sokat fejlődött az elmúlt években. Ma már nehezebb egyértelmű csoportosítást meghatározni a termékeket illetően. Javasoljuk a csoportok egyértelműsítését és egyszerűsítését, illetve kidolgozni rendszereket a különféle egyéb értékesítési módokra, a termékek mennyiségi egységeire, a merchandising tárgyakra.
– Hagyományos üzletektől eltérő vendéglátóegységek
Sok üzlettípusban a vendéglátóegység egy másik tevékenységhez kapcsolódik: biliárdszalon, jégpályák, benzinkutak, autómosók, szupermarketek és egyebek – ezek lejelentési kötelezettségét egyértelműsíteni kellene.
– Csak online pénztárgéppel működő kisebb vendéglátóhelyek
Számos kisebb vendéglátóhely (pl. büfék, kocsmák, kávézók, cukrászdák) nem használ vendéglátószoftvert, illetve külön számítógépet, hanem csak hagyományos online pénztárgép áll rendelkezésre. Ezeken a helyeken a termékspecifikációk rögzítése korlátozott módon jelenik meg, jellemzően gyűjtő- vagy főcsoportok formájában, így az NTAK-hoz való csatlakozásuk és adatszolgáltatásuk biztosításához informatikai fejlesztésekre is szükségük lehet. Hogyan tudják majd megoldani ezek az üzletek az egyszerű online pénztárgép-használatot és a részletes adatszolgáltatást?
– Vendéglátásban a specifikus folyamatokból eredő anomáliák:
A vendéglátásra alapvetően jellemző, hogy a folyamatokat még a leginkább standardizált gyorséttermeknél sem tudták teljesen leszabályozni.
Előfordulhatnak olyan esetek (hibás teljesítés, figyelmesség), amikor meghívunk valakit egy pohár italra, desszertre. Ezek rögzítését jelenleg nem teszi lehetővé a program. Rendszeres probléma az is, hogy a lezárt asztal valamilyen okból másképp fizeti számláját. Ennek módosítására egyszerű lehetőséget kell biztosítani, de az is felmerülhet, hogy szükség van-e a fizetési mód rögzítésére.
Egy-egy lezárt asztal társasága több módon is fizet (készpénzben/kártyával). Miként lehet rögzíteni, mennyire életszerű ennek utólagos, tételenként történő rögzítése?
Az éttermekben sokszor nem rögzítik fel a szoftverekbe a csoportos étkezéseket, rendezvényeket, mert a fizetési mód átutalásos, és a konyhai megrendeléseket már jóval előtte, különböző diszpók, átadólapok alapján intézik. Miként kell kezelni ezeket a bevételeket?
Mindezeken túl az MVI elnöksége jelezte azt is, hogy fontos lenne, hogy a szálláshelyi adatokhoz hasonlóan a vendéglátással kapcsolatos adatok továbbításáról is legyen minél előbb megállapodás a KSH-val, hogy az NTAK legyen az egységes adatforrás. A KSH egy meghatározott tesztidőszakot követően már az NTAK-ból származó adatokat közölhetné a jelenleginél rövidebb átfutási idővel, amely az ágazatról részletesebb és megbízhatóbb adatok elérését tenné lehetővé a szakma számára. //
Ez a cikk a Trade magazin 2022.12-01. számában olvasható
Kapcsolódó cikkeink
KSH: Az élelmiszeripar értékesítési árai 0,9 százalékkal emelkedtek
Szeptemberben az ipari termelői árak átlagosan 0,9 százalékkal magasabbak voltak…
Tovább olvasom >KSH: augusztusban 443 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet
Augusztusban a kivitel volumene 5,6, a behozatalé 4,5 százalékkal csökkent…
Tovább olvasom >Több, mint 20 százalékkal magasabb a fokhagyma termelői ára
Az Eurostat adatai szerint a fokhagyma termése 5,2–7,1 ezer tonna…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogottabb eredményt hozott az ősz az idegenforgalomban
A nyári szezon növekedése után az ősz első hónapja visszafogottabb…
Tovább olvasom >Az idei első félévben is töretlenül bővült a globális hotelipar
Az előző év kiugró eredményeihez képest is képes volt tovább…
Tovább olvasom >