Nőttek a vásárlók elvárásai tavaly
Mindamellett, hogy a magyar vásárlók a legnagyobb jelentőséget továbbra is a minőség, ár és választék hármasának tulajdonítják, 2006-ban kiemelkedő mértékben nőtt a készpénzkímélő, bankkártyás fizetés elérhetőségének fontossága – állapítja meg a GfK Hungária Kereskedelmi Kutatás terület által nyolcadik alkalommal elkészített GfK Shopping Monitor tanulmány.A fogyasztói elvárások növekedése egyértelműen tetten érhető, hiszen 2006-ban minden egyes vizsgált szempont esetében (l. táblázat) a fontossági mutató emelkedése, vagy legalább szinten maradása jellemző 2005-höz képest.
– Az egyes bolttípusokkal szemben támasztott vásárlói igények különböznek. Az első helyeken említett jó minőségű árukon, kedvező árakon és nagy választékon túl a hipermarketek esetében az átlagosnál fontosabb szempont a nyitvatartási idő, az üzlet és környezetének tisztasága, valamint az extra szolgáltatások (gyerekmegőrző, ingyenes szatyor) – mondta Kui János, a GfK Hungária Kereskedelmi Kutatás terület vezetője.
– Ezzel szemben a vásárlók kevésbé igénylik ezekben a nagy alapterületű üzletekben az udvarias kiszolgálást, a hazai termékek elérhetőségét, továbbá nem várják el azt sem, hogy az áruház lakó- vagy munkahelyük közelében legyen. A szupermarketek tekintetében viszont az derült ki, hogy az udvarias és gyors kiszolgálás, az üzlet közelsége, kinézete, a hazai termékek elérhetősége és a bankkártyával való fizetés lehetősége azok a három fő tényezőn túlmenően fontos szempontok, amelyeknek a fogyasztók kiemelt jelentőséget tulajdonítanak. Továbbá ez az a bolttípus, amelynek esetében a megszokás és az üzlet ismertsége, márkaneve a legnagyobb szerepet játssza.
Összességében elmondható, hogy a hiper- és szupermarketektől a vásárlók általában „többet várnak”, míg a diszkontokkal és a kis önkiszolgáló boltokkal kapcsolatban sokkal elnézőbbek.
Az élelmiszer-vásárlás során 15 legfontosabbnak tartott tényező 1-5-ig terjedő skálán értékelve, 2005-2006 során
Szempont 2006 2005
áru frissessége és minősége 4,8 4,8
árszínvonal 4,8 4,7
választék 4,7 4,6
üzlet és környezetének tisztasága 4,6 4,6
figyelmes és udvarias kiszolgálás 4,6 4,5
kiszolgálás gyorsasága 4,6 4,5
jól látható árcédulák 4,5 4,5
környezet 4,4 4,3
üzlet közelsége 4,4 4,3
hazai termékek jelenléte 4,3 4,2
az üzlet elrendezése/berendezése 4,3 4,2
nyitva tartás 4,3 4,0
megszokás, „kedvenc bolt” 4,1 3,9
márkás termékek jelenléte 3,9 3,7
készpénzkímélő fizetési mód 3,7 3,1
(bankkártya)
Forrás: GfK Hungária – Shopping Monitor
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
WHO: 50 százalékos drágulást sürgetnek a dohány, az alkohol és a cukros üdítők esetében
A következő tíz évben legalább 50 százalékkal kellene növelni a…
Tovább olvasom >Gyorsult az euróövezet gazdasági teljesítményének növekedése júniusban
Gyorsult az euróövezet gazdasági teljesítményének növekedése júniusban az S&P Global…
Tovább olvasom >Így változnak a gyógyszerárak: árkorlátozást vezetett be a kormány
Július 1-jétől életbe lépett a Nemzetgazdasági Minisztérium gyógyszerekre vonatkozó árkorlátozása,…
Tovább olvasom >