Nőttek a vásárlók elvárásai tavaly
Mindamellett, hogy a magyar vásárlók a legnagyobb jelentőséget továbbra is a minőség, ár és választék hármasának tulajdonítják, 2006-ban kiemelkedő mértékben nőtt a készpénzkímélő, bankkártyás fizetés elérhetőségének fontossága – állapítja meg a GfK Hungária Kereskedelmi Kutatás terület által nyolcadik alkalommal elkészített GfK Shopping Monitor tanulmány.A fogyasztói elvárások növekedése egyértelműen tetten érhető, hiszen 2006-ban minden egyes vizsgált szempont esetében (l. táblázat) a fontossági mutató emelkedése, vagy legalább szinten maradása jellemző 2005-höz képest.
– Az egyes bolttípusokkal szemben támasztott vásárlói igények különböznek. Az első helyeken említett jó minőségű árukon, kedvező árakon és nagy választékon túl a hipermarketek esetében az átlagosnál fontosabb szempont a nyitvatartási idő, az üzlet és környezetének tisztasága, valamint az extra szolgáltatások (gyerekmegőrző, ingyenes szatyor) – mondta Kui János, a GfK Hungária Kereskedelmi Kutatás terület vezetője.
– Ezzel szemben a vásárlók kevésbé igénylik ezekben a nagy alapterületű üzletekben az udvarias kiszolgálást, a hazai termékek elérhetőségét, továbbá nem várják el azt sem, hogy az áruház lakó- vagy munkahelyük közelében legyen. A szupermarketek tekintetében viszont az derült ki, hogy az udvarias és gyors kiszolgálás, az üzlet közelsége, kinézete, a hazai termékek elérhetősége és a bankkártyával való fizetés lehetősége azok a három fő tényezőn túlmenően fontos szempontok, amelyeknek a fogyasztók kiemelt jelentőséget tulajdonítanak. Továbbá ez az a bolttípus, amelynek esetében a megszokás és az üzlet ismertsége, márkaneve a legnagyobb szerepet játssza.
Összességében elmondható, hogy a hiper- és szupermarketektől a vásárlók általában „többet várnak”, míg a diszkontokkal és a kis önkiszolgáló boltokkal kapcsolatban sokkal elnézőbbek.
Az élelmiszer-vásárlás során 15 legfontosabbnak tartott tényező 1-5-ig terjedő skálán értékelve, 2005-2006 során
Szempont 2006 2005
áru frissessége és minősége 4,8 4,8
árszínvonal 4,8 4,7
választék 4,7 4,6
üzlet és környezetének tisztasága 4,6 4,6
figyelmes és udvarias kiszolgálás 4,6 4,5
kiszolgálás gyorsasága 4,6 4,5
jól látható árcédulák 4,5 4,5
környezet 4,4 4,3
üzlet közelsége 4,4 4,3
hazai termékek jelenléte 4,3 4,2
az üzlet elrendezése/berendezése 4,3 4,2
nyitva tartás 4,3 4,0
megszokás, „kedvenc bolt” 4,1 3,9
márkás termékek jelenléte 3,9 3,7
készpénzkímélő fizetési mód 3,7 3,1
(bankkártya)
Forrás: GfK Hungária – Shopping Monitor
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Legalább 16 százalékos drágulást érez a fiatalok fele
Átlagosan 19 százalékos inflációt érzékeltek a fiatalok idén februárban, de…
Tovább olvasom >Bővülő élelmiszer-termelési kapacitás: mintegy 1,9 milliárd forintot fordít üzemei fejlesztésére 2025-ben a SPAR Magyarország
A gyártási kapacitását jelentős mértékben megnövelő berendezésekkel bővíti idén a…
Tovább olvasom >OKSZ: az árrésstop elérte a kívánt hatást, ki lehet vezetni
Az árrésstopban érintett élelmiszerek átlagos kosárértéke egyértelműen csökkent a rendelkezés…
Tovább olvasom >