Nőttek a vásárlók elvárásai tavaly
Mindamellett, hogy a magyar vásárlók a legnagyobb jelentőséget továbbra is a minőség, ár és választék hármasának tulajdonítják, 2006-ban kiemelkedő mértékben nőtt a készpénzkímélő, bankkártyás fizetés elérhetőségének fontossága – állapítja meg a GfK Hungária Kereskedelmi Kutatás terület által nyolcadik alkalommal elkészített GfK Shopping Monitor tanulmány.A fogyasztói elvárások növekedése egyértelműen tetten érhető, hiszen 2006-ban minden egyes vizsgált szempont esetében (l. táblázat) a fontossági mutató emelkedése, vagy legalább szinten maradása jellemző 2005-höz képest.
– Az egyes bolttípusokkal szemben támasztott vásárlói igények különböznek. Az első helyeken említett jó minőségű árukon, kedvező árakon és nagy választékon túl a hipermarketek esetében az átlagosnál fontosabb szempont a nyitvatartási idő, az üzlet és környezetének tisztasága, valamint az extra szolgáltatások (gyerekmegőrző, ingyenes szatyor) – mondta Kui János, a GfK Hungária Kereskedelmi Kutatás terület vezetője.
– Ezzel szemben a vásárlók kevésbé igénylik ezekben a nagy alapterületű üzletekben az udvarias kiszolgálást, a hazai termékek elérhetőségét, továbbá nem várják el azt sem, hogy az áruház lakó- vagy munkahelyük közelében legyen. A szupermarketek tekintetében viszont az derült ki, hogy az udvarias és gyors kiszolgálás, az üzlet közelsége, kinézete, a hazai termékek elérhetősége és a bankkártyával való fizetés lehetősége azok a három fő tényezőn túlmenően fontos szempontok, amelyeknek a fogyasztók kiemelt jelentőséget tulajdonítanak. Továbbá ez az a bolttípus, amelynek esetében a megszokás és az üzlet ismertsége, márkaneve a legnagyobb szerepet játssza.
Összességében elmondható, hogy a hiper- és szupermarketektől a vásárlók általában „többet várnak”, míg a diszkontokkal és a kis önkiszolgáló boltokkal kapcsolatban sokkal elnézőbbek.
Az élelmiszer-vásárlás során 15 legfontosabbnak tartott tényező 1-5-ig terjedő skálán értékelve, 2005-2006 során
Szempont 2006 2005
áru frissessége és minősége 4,8 4,8
árszínvonal 4,8 4,7
választék 4,7 4,6
üzlet és környezetének tisztasága 4,6 4,6
figyelmes és udvarias kiszolgálás 4,6 4,5
kiszolgálás gyorsasága 4,6 4,5
jól látható árcédulák 4,5 4,5
környezet 4,4 4,3
üzlet közelsége 4,4 4,3
hazai termékek jelenléte 4,3 4,2
az üzlet elrendezése/berendezése 4,3 4,2
nyitva tartás 4,3 4,0
megszokás, „kedvenc bolt” 4,1 3,9
márkás termékek jelenléte 3,9 3,7
készpénzkímélő fizetési mód 3,7 3,1
(bankkártya)
Forrás: GfK Hungária – Shopping Monitor
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >