Nőtt az export, de az import is
Az utóbbi évek tapasztalatai arra utalnak, hogy kevésbé kitett az agrártermék-kereskedelem a gazdasági konjunktúra szélsőséges változásainak. Ezért, ha a magyar ipari termékexport és szolgáltatáskereskedelem meg is érezte a recesszió negatív hatásait, az élelmiszer-gazdasági kivitel permanens növekedésben volt
Német piaci agrárkivitelünk 2013-ban az országos ütemnél (2,2%) gyorsabban bővült (8,7%), ami 97,6 millió eurós német piaci exporttöbbletnek felel meg, így elsősorban a német piac javuló felvevőképességének köszönhető a 2012-es rekordszintet meghaladó 2013-as agrárexport kiviteli többlete.
Az agrár-exportpiaci ranglistát toronymagasan vezető Németország, az importban, ha lehet, még erősebb bástyákat épített, ugyanis az élelmiszer-behozatal mintegy 20 százaléka német kereskedőktől, szállítóktól származik, illetve, ha a globális láncok szerepét is bekapcsoljuk a termékáramlás megfigyelésébe, akkor a külkereskedelmi forgalom mintegy egynegyede a német piachoz kötődik.
A 2000 és 2013 közötti időszak komoly változásokat hozott a két ország agrár-külkereskedelmi kapcsolataiban. A változás mibenlétét leginkább abban összegezhetnénk, hogy míg ez alatt a 14 év alatt a magyar agrártermékek német piaci exportja 2,6-szorosára, addig a német piacról származó import több mint hétszeresére nőtt! Az egykor jelentős kereskedelmi mérlegtöbbletet hozó reláció így számunkra – szerencsére átmeneti jelleggel – deficitessé vált.
Míg az uniós csatlakozás előtti években számunkra egyértelmű pozitívummal, azaz kereskedelmi mérlegtöbblettel zárt a kétoldalú agrár-külkereskedelem, addig a 2004. évi, évközi EU-csatlakozást követően az első tisztán uniós évünknek számító 2005-ös évben már negatívvá vált a szaldónk.
A javulás apró jegyeit tapasztalhattuk 2008-tól, de a 2008–2009-es pénzügyi-gazdasági világválság némi törést eredményezett a külkereskedelmünkben. Igazi fellendülés 2011-től érzékelhető. Exportunk az elmúlt három évben töretlen fejlődést mutat, miközben a német piaci importunk enyhén csökken. A két ellentétes folyamat következményeként a szaldó ismét emelkedő pályára került.
Kevés a késztermék, költséges a bekerülés
Német piaci kivitelünkben a feldolgozott termékek dominanciája érvényesül, mégsem mondhatjuk azt, hogy a német vásárló márkázott magyar élelmiszerek tömegével találkozik az áruházak polcain. Az okok szerteágazóak. Egyrészt meglehetősen nehéz és költséges magyar termékekkel a német áruházak polcain megjelenni (a belistázást célzó akcióink rendre rövid életűek), másrészt a magyar kínálat többnyire előfeldolgozott, félkész termékekből áll, melyeket vegyesvállalatok közvetítenek a német feldolgozókhoz, élelmiszer-ipari vállalkozásokhoz, kereskedőkhöz.
Persze a beszállítói pozíciót is meg kell becsülni egy olyan gazdaság esetében, mely a négyszeres területnagyság és nyolcszoros lakosság mellett a mienkénél 28-szor nagyobb GDP-vel rendelkezik. Az európai gazdaság motorjának is tekintett német piacon éppen ezért csak felkészült, német piaci ismeretekkel rendelkező vállalkozások működhetnek a siker reményében.
Kérdés persze az is, hogy termékeink iránt van-e tényleges fogadókészség a német fogyasztóban. Elegendő-e az eddig tett erőfeszítés, vagy sokkal mélyebb piaci ismeretekre kellene törekedni ahhoz, hogy a magasabb hozzáadott értékű termékeink megjelenhessenek és tartósan jelen is lehessenek a német élelmiszerláncok polcain.
Direktmarketing-programok, jelenlétünk a Grüne Woche kiállításon, német áruházlánci (Kaufhof stb.) akciók, magyar hetek – az eddigi AMC-programok is igazolják, hogy van mit javítani a német fogyasztó magyar termékek iránti szimpátiáján. Élelmiszertermékeink ismertségének javításáért a gasztronómiai turizmus, az úgynevezett „láthatatlan export” is sokat tehet, ha a hazánkba ellátogató németek százezreire gondolunk.
Itt megszeretik, odahaza kereshetik
A német piaci exportunkban jelentőséggel bíró termékcsoportok közül hosszú távon növekvő piaci szegmensnek számít a tejtermékek köre, a friss fogyasztásra szánt és tartósított zöldségek, a gabona és gabonatermékek, az olajos magvak és egyéb növényi eredetű nyersanyagok köre, valamint a húsból, halból készített élelmiszertermékek (szalámi és kolbászfélék), az italok, a kész élelmiszertermékek és élelmiszer-ipari melléktermékek csoportja.
A német piaci exportban nagy (16%-os) súlyarányt képviselő olajosmag-kivitel is megkülönböztetett figyelmet érdemel, hiszen az EU–15-ök piacán vevőre talált olajosmag-mennyiség mintegy 35 százalékát a versenyképes biodízelgyártó kapacitással rendelkező német piac szívja fel.
Bár nem közvetlenül a termékexport kérdésköréhez tartozik, de áttételes kapcsolódásai miatt érdemes felhívni a figyelmet arra, hogy a külföldiek Magyarországra való csábítását szolgáló turisztikai kínálatunknak jelentős alakítói a németek. Gondolva itt elsősorban az egykori nyári balatoni „találkozóhelyekre” éppúgy, mint a borutakra, a kulináris vagy kulturális programokra. De említhetném a német nyugdíjasok rendszeres őszi buszos útjait, a vadászati, vagy éppen a kongresszusturizmust is.
A turistavonzó képesség felsorolt esetei ráirányítják a figyelmet a németek gasztronómiai kínálatunk iránti fogadókészségére, és arra, hogy a külpiaci termékáramláson túlmutató élelmiszer-gazdasági kapcsolatainkra is érdemes, sőt szükséges is építeni akkor, amikor az említett, Németországban megrendezésre kerülő élelmiszer-ipari, kertészeti kiállításokon részt veszünk és termékkínálatunkat megszerkesztjük.
Nem véletlen tehát, hogy a ma már a Turizmus Rt. alatt működő Agrár Marketing Centrum (AMC) külpiaci stratégiájának fókuszába is az utóbbi években Németország került. A külföldre irányuló kiállítási, kongresszusi jelenlétre fordított kiadások túlnyomó hányada (mintegy 70%-a), ha közvetetten is, de a német relációs jelenlétet támogatja.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >