Nőtt a fogyasztói bizalom balkáni szomszédainknál
Pozitívan alakul a fogyasztói bizalom Romániában és déli szomszédainknál. A kiskereskedelmi forgalom trendjei némileg javulnak. A szlovén mutatók kimondottan pozitívak. Mindezt célszerű figyelembe vennie annak, aki keleti szomszédunkba, Szerbiába, Horvátországba vagy délre, Szlovéniába exportál élelmiszert, háztartási vegyi árut vagy kozmetikumot.
A fogyasztók bizalmát a Nielsen negyedévenként méri fel immár hatvanegy országban. Az index három alkotóeleme a személyes pénzügyi helyzet és a munkahelyi kilátások megítélése a megkérdezést következő tizenkét hónap során, továbbá a vásárlási kedv a válaszadók jövedelmének és az árak alakulásának figyelembevételével.
A Nielsen Growthreporter nevű projektje huszonegy fejlett országban negyedévenként követi nyomon az élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának trendjeit értékben és mennyiségben, valamint az FMCG-termékek átlagárának változásait. Ezt a három szempontot hasonlítja össze öt hónapos periódusonként tizenhárom fejlődő európai ország élelmiszer-kiskereskedelménél is.
Romániában
megtört a jég, legalábbis részben. Ugyanis mind értéket, mind mennyiséget tekintve legutóbb 2013. augusztus–december között emelkedett az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma az előző évi hasonló periódushoz viszonyítva.
A Nielsen novemberben hozta nyilvánosságra az idei április–augusztusi számokat: mennyiségben 6 százalék növekedésről tudósítanak a tavalyi hasonló időszakhoz képest. Mivel azonban az átlagárak csökkentek szintén 6 százalékkal, értékben a forgalom stagnál.
Magas a fogyasztói bizalom. Romániában az idei harmadik negyedévben a fogyasztói bizalmi index 84 pontot ért el. Ez a 6 pontos növekedés nemcsak a második negyedévhez képest kimagasló, hanem a 81 pontos európai átlagot is túllépte. Igaz, még mindig elmarad az optimizmus alsó határát jelző 100 ponttól.
Hol van már a mostani index a mélypontot jelentő 47 ponttól, amelyet 2011 második negyedévében mértünk. Azt követően a mutató először a tavalyi második negyedévben lépte túl a 70 ponton, és azóta felette mozog.
Szerbiában
az értékben mért forgalom 2012. augusztus–decemberig emelkedett, majd a növekedés mértéke kezdett lassulni, aztán három egymást követő öt hónapos periódusban csökkent a forgalom értékben is, mennyiségben is.
Legutóbb április–augusztusban stagnált az élelmiszer-kiskereskedelemben az eladás mind értéket, mind mennyiséget tekintve. Ha ez így folytatódik, akkor a tavalyi csökkenéshez képest idén összességében javul a helyzet.
Kiegyensúlyozottan alakul a fogyasztók bizalma. A Nielsen indexe 51 és 54 pont között mozog 2013 negyedik negyedéve óta. Most a harmadik negyedévben szinte ugrásszerűen 58 pontra emelkedett a mutató.
Horvátország
élelmiszer-kiskereskedelmében négy egymást követő öt hónapos periódusban is csökkent a forgalom. Megállt azonban a negatív irány, és legutóbb április–augusztusban stagnált az eladás. Igaz, másfél évi csökkenés után az átlagárak 1,1 százalékkal újra emelkedtek idén április és augusztus között a tavalyi hasonló időszakhoz képest. Ezzel egy időben hasonló mértékű csökkenést regisztráltunk az eladott áru mennyiségénél.
Pozitívan alakul a fogyasztói bizalmi index: a tavalyi negyedik negyedévi 49 pont után az idei első negyedévben 58, a másodikban 59, a harmadikban pedig 64 pontot ért el.
Szlovéniában
pozitívra fordultak a változások. 2013 áprilisa óta folyamatosan csökkent az élelmiszerboltokban az eladás mind értékben, mind mennyiségben.
Viszont legutóbb április–augusztus között mennyiség szempontjából 3, értéket tekintve 2 százalékkal emelkedett a forgalom a tavalyi hasonló periódushoz viszonyítva.
Javulást érzékelünk a fogyasztói bizalomnál is. A tavalyi második negyedévi 49 pontot követő három hónapos periódusokban 58, 57, 57, 61 pont volt, majd legutóbb, az idei harmadik negyedévben 65 pont következett.
Kapcsolódó cikkeink
Stratégiai partnerségre lép a The Body Shop nemzetközi kozmetikai cég és a TOURMIX magyar zöld logisztikai startup
Együttműködésbe kezdett a fenntarthatósági piac két kulcsfontosságú szereplője, az állat-…
Tovább olvasom >NGM: februárban több mint 3 százalékkal bővült a kiskereskedelmi forgalom – folyamatos a fogyasztói bizalom erősödése
Az év első két hónapjában a kiskereskedelmi forgalom volumene 4…
Tovább olvasom >Nagy István: el kell nyernünk a fogyasztók bizalmát
Az agrárágazatot érintő fejlesztések mellett el kell nyernünk a fogyasztók…
Tovább olvasom >További cikkeink
BCSDH: fokozni kell az erőfeszítéseket a klímavédelem terén
A BCSDH és a Deloitte legfrissebb klímavédelmi felmérése szerint a…
Tovább olvasom >Árrésstop árnyékában: így alakulnak a húsvéti bevásárlás költségei 2025-ben
Az idei húsvéti bevásárlási szezon igazi meglepetése nem a csokinyúl…
Tovább olvasom >Innovatív gombafehérjés desszerteket fejlesztett az Eroski
A spanyol Eroski áruházlánc a catering terén vezető Ausolannal, az…
Tovább olvasom >