Nőtt a fogyasztói bizalom balkáni szomszédainknál
Pozitívan alakul a fogyasztói bizalom Romániában és déli szomszédainknál. A kiskereskedelmi forgalom trendjei némileg javulnak. A szlovén mutatók kimondottan pozitívak. Mindezt célszerű figyelembe vennie annak, aki keleti szomszédunkba, Szerbiába, Horvátországba vagy délre, Szlovéniába exportál élelmiszert, háztartási vegyi árut vagy kozmetikumot.
A fogyasztók bizalmát a Nielsen negyedévenként méri fel immár hatvanegy országban. Az index három alkotóeleme a személyes pénzügyi helyzet és a munkahelyi kilátások megítélése a megkérdezést következő tizenkét hónap során, továbbá a vásárlási kedv a válaszadók jövedelmének és az árak alakulásának figyelembevételével.
A Nielsen Growthreporter nevű projektje huszonegy fejlett országban negyedévenként követi nyomon az élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának trendjeit értékben és mennyiségben, valamint az FMCG-termékek átlagárának változásait. Ezt a három szempontot hasonlítja össze öt hónapos periódusonként tizenhárom fejlődő európai ország élelmiszer-kiskereskedelménél is.
Romániában
megtört a jég, legalábbis részben. Ugyanis mind értéket, mind mennyiséget tekintve legutóbb 2013. augusztus–december között emelkedett az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma az előző évi hasonló periódushoz viszonyítva.
A Nielsen novemberben hozta nyilvánosságra az idei április–augusztusi számokat: mennyiségben 6 százalék növekedésről tudósítanak a tavalyi hasonló időszakhoz képest. Mivel azonban az átlagárak csökkentek szintén 6 százalékkal, értékben a forgalom stagnál.
Magas a fogyasztói bizalom. Romániában az idei harmadik negyedévben a fogyasztói bizalmi index 84 pontot ért el. Ez a 6 pontos növekedés nemcsak a második negyedévhez képest kimagasló, hanem a 81 pontos európai átlagot is túllépte. Igaz, még mindig elmarad az optimizmus alsó határát jelző 100 ponttól.
Hol van már a mostani index a mélypontot jelentő 47 ponttól, amelyet 2011 második negyedévében mértünk. Azt követően a mutató először a tavalyi második negyedévben lépte túl a 70 ponton, és azóta felette mozog.
Szerbiában
az értékben mért forgalom 2012. augusztus–decemberig emelkedett, majd a növekedés mértéke kezdett lassulni, aztán három egymást követő öt hónapos periódusban csökkent a forgalom értékben is, mennyiségben is.
Legutóbb április–augusztusban stagnált az élelmiszer-kiskereskedelemben az eladás mind értéket, mind mennyiséget tekintve. Ha ez így folytatódik, akkor a tavalyi csökkenéshez képest idén összességében javul a helyzet.
Kiegyensúlyozottan alakul a fogyasztók bizalma. A Nielsen indexe 51 és 54 pont között mozog 2013 negyedik negyedéve óta. Most a harmadik negyedévben szinte ugrásszerűen 58 pontra emelkedett a mutató.
Horvátország
élelmiszer-kiskereskedelmében négy egymást követő öt hónapos periódusban is csökkent a forgalom. Megállt azonban a negatív irány, és legutóbb április–augusztusban stagnált az eladás. Igaz, másfél évi csökkenés után az átlagárak 1,1 százalékkal újra emelkedtek idén április és augusztus között a tavalyi hasonló időszakhoz képest. Ezzel egy időben hasonló mértékű csökkenést regisztráltunk az eladott áru mennyiségénél.
Pozitívan alakul a fogyasztói bizalmi index: a tavalyi negyedik negyedévi 49 pont után az idei első negyedévben 58, a másodikban 59, a harmadikban pedig 64 pontot ért el.
Szlovéniában
pozitívra fordultak a változások. 2013 áprilisa óta folyamatosan csökkent az élelmiszerboltokban az eladás mind értékben, mind mennyiségben.
Viszont legutóbb április–augusztus között mennyiség szempontjából 3, értéket tekintve 2 százalékkal emelkedett a forgalom a tavalyi hasonló periódushoz viszonyítva.
Javulást érzékelünk a fogyasztói bizalomnál is. A tavalyi második negyedévi 49 pontot követő három hónapos periódusokban 58, 57, 57, 61 pont volt, majd legutóbb, az idei harmadik negyedévben 65 pont következett.
Kapcsolódó cikkeink
A portugál fogyasztók túlnyomó többsége továbbra is szereti a fizikai boltokat
Bár a portugál fogyasztók 22%-a vásárol online, túlnyomórészt továbbra is…
Tovább olvasom >Jelentősen nőtt a magyar családok külföldi utazásra fordított költése
Töretlen a fogyasztói bizalom erősödése, ennek egyik legfontosabb jeleként a…
Tovább olvasom >Generali kutatás: A magyarok csupán tizede gondolja azt, hogy fantasztikus év lesz 2025
Nemzetközi háborús konfliktus kiterjedésétől kevésbé, az infláció és az árak…
Tovább olvasom >További cikkeink
NGM-szóvivő: a GDP-adatok mellett az emberek életét befolyásoló mutatók is kedvezően alakultak
A bruttó hazai terméken (GDP) túl emberi életek vannak, az…
Tovább olvasom >A GDP 2 százalékkal növekedhet 2025-ben
A jelenlegi kilátások szerint 2025-ben 2,3-2,4 százalék körüli GDP-bővüléssel lehet…
Tovább olvasom >KSH: az élelmiszeripar értékesítési árai 4,5 százalékkal emelkedtek
2024 decemberében az ipari termelői árak átlagosan 9,0 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >