Nincs még megoldás!
Nehéz helyzetben érzik magukat azok vendéglátósok, akik nem szeretnének lemondani a munkájuk során felhalmozódó italcsomagoló anyagok visszaváltási díjáról.
A cikk a Trade magazin 2024/11. lapszámában olvasható.
A szakma képviselői azt mondják, szükségesnek érezték és elfogadták a palackvisszaváltás előírt rendszerét, megpróbáltak és megpróbálnak alkalmazkodni a kialakult helyzethez, de a rendszer működésképtelensége ellehetetleníti munkájukat. Szerintük a MOHU nincs felkészülve a kereskedelemben és a vendéglátásban képződő több mint 3 milliárd alumínium, PET- és üvegpalack kezelésére. A jogszabályok szerint a MOHU-nak be kell gyűjtenie ezeket; meg kell teremtenie a visszaváltás feltételeit.
A vendéglátóhelyeknek regisztrálniuk kell a rendszerbe, ám ezt eddig csak 450 – az üzletek 1%-a – tudta megtenni, aminek a szakma szerint az az oka, hogy a regisztráció a megmagyarázhatatlan adminisztrációs terhek miatt akár 5 hónapig is eltarthat. A vendéglátósok nem értik, hogy üres PET-palackok és dobozok visszaváltáshoz miért nem elég telephelyük, székhelyük, adóazonosító számuk megadása. Sokan megelégelték a kísérletezést és más módon próbálkoznak: az amúgy is túlterhelt lakossági automatákat használják, vagy raktárakban, üres házakban gyűjtik a göngyöleget, jobb időkre várva. Kovács László, az ipartestület elnöke szerint már az is sokat segítene, ha a MOHU egy a regisztrációt segítő, magyarázó „kisokos” kiadvánnyal segítené a próbálkozókat.
A vendéglátó egységekben nincsen elég rendelkezésre álló tárolókapacitás az elszállítás igényléséhez szükséges 1000 db (15 zsáknyi) palack összegyűjtéséhez – az alu- és PET-palackokat nem lehet összenyomni, a vendéglátóegységekben pedig nem lehet utólag nagyobb hulladéktárolót kialakítani.
A hulladék elszállítására szerződött vállalkozók sokszor nem reagálnak időben a vendéglátósok kéréseire, csak érkezés előtt röviddel jelentkeznek vissza, nemegyszer nem is nyitvatartási időben. Egy már regisztrált kolléga feltett egy videót a netre, amelyen órákig pakolják az értékes hulladékot a MOHU teherautójára – a befogadóképességének megfelelően egyenként!
Kovács László rámutatott: amíg nem állnak rendelkezésre garatos automaták, a regisztrációs problémák megoldása után olyan helyzetekre is számíthatunk, hogy a pesti belvárosban begyűjtőautók állják el az utat, meg-megállva az egymás mellett működő vendéglátóhelyek mellett.
A szakma és a MOHU között létezik a kommunikáció: a szakmai képviseleti szervezeteinek vezetőit behívták másfél éve egy megbeszélésre, ahol utóbbiak folyamatos egyeztetést kértek a folytatásban – ez elmaradt. A kezelhetetlen helyzet miatt az MVI idén szeptemberben a nagy szakmai szervezetek támogatásával levelet küldött a MOHU illetékesének. A válaszlevél megérkezése után a szakma újra személyes találkozót kért, amelyen a MOHU ígéretet tett, hogy ideiglenes megoldásként egy másfajta rendszerben elviszik az üvegpalackokat is – nem a speciális járművekkel, hanem hagyományos teherautókkal. További kapacitásnövelésre is ígéretet tettek, és a kérésnek megfelelőn készek a belvárosban a vendéglátósok számára további gyűjtőpontokat létesíteni – ehhez ötleteket is kértek.
A találkozó után Semsei Rudolf, az ipartestület alelnöke levelet intézett Henyecz Krisztinához, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatói főtanácsadóhoz, amelyben megfogalmazta azokat a problémákat, amelyekkel az MVI tagjai a jelenlegi DRS-visszaváltási lehetőségek kapcsán szembesültek, és összefoglalta az ipartestület javaslatait ezek megoldására:
– A meglévő hulladékudvarokban garatos automaták telepítése, ahová a HoReCa szektor képviselői a náluk keletkezett tömeges mennyiségű PET- és alupalackokat leadhatják 1000 db-os palack szám alatt is,
– 300 palacktól már igényelhető legyen Mobil visszaváltó (garatos) elszállítás,
A Hulladékkezelésről szóló szabályozás módosítása oly módon, hogy a forgalmazók (például az italnagykerek, logisztikai partnerek satöbbi, akik egyébként is szállítanak az adott HoReCa-egységbe) az általuk forgalmazott italkategóriába tartozó palackokat (üveg, PET és alu) a HoReCa szektor szereplőitől akár külön díj felszámítása mellett (kényelmi díj) elszállíthassák, a MOHU felé a palackok visszaváltását lebonyolítsák, és a DRS-díjjal a HoReCa szektor szereplőjével elszámolhassanak.
A szakma várja a fejleményeket. //
Kapcsolódó cikkeink
A MOHU hat hónap alatt 700 millió palackot gyűjtött össze
November közepéig 700 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza…
Tovább olvasom >Már 150 millió darab palackot, üveget és alumínium dobozt váltottak vissza a Lidl áruházakban
Mérföldkőhöz érkezett az új visszaváltási rendszerben a Lidl Magyarország. A…
Tovább olvasom >MTÜ: tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai
Tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai a…
Tovább olvasom >További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >