Nincs már olyan, hogy olcsó kávé

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2025. 02. 20. 16:22

Bár a kávéárak emelkedésének köszönhetően az ital fogyasztása csökkent, a kávé kultusza mégis töretlen. A vendéglátásban új kávétrendek és -különlegességek jelennek meg, a prémium szegmensben és a fiatal generációk körében egyre nagyobb hangsúlyt kap a fenntarthatóság, az eredet és a fogyasztás élménye. Kávé- és kávégép-forgalmazókkal beszélgettünk.

A cikk a Trade magazin 2025/2-3. lapszámában olvasható.

Sárközi Tamás
kávéüzletág-vezető
Coca-Cola HBC

– Az arabica kávébab beszerzési ára 19%-kal, a robustáé pedig 45%-kal drágult a 2024 január és augusztus közötti időszakban – mutat rá Sárközi Tamás, a Coca-Cola HBC kávéüzletág-vezetője. – A kategória növekedése elsősorban a kávépiacon tapasztalható áremelkedések következtében a közelmúltban lelassult, ugyanakkor a prémium szegmens fogyasztói számára a minőség, az eredet, a kávézáshoz kapcsolódó élmények és a fenntarthatóság továbbra is komoly megtartó erővel bírnak.

A fenntarthatóság, a társadalmi felelősségvállalás és a legmagasabb minőségi és etikai normák betartása mindkét általunk forgalmazott márka számára kiemelten fontos. A komposztálható kapszuláktól a nyersanyagok gondos felhasználásáig a Caffè Vergnano valamennyi döntését a hulladék újrahasznosításának és csökkentésének gondolata vezérli. A Costa Coffee kávéit Esőerdő Szövetség (Rainforest Alliance) tanúsítvánnyal rendelkező farmokról szerezzük be.

Hosszú távon arra számítunk, hogy a prémiumizáció továbbra is erős mozgatórugója lesz a kategóriának. Jelenlétünket a hazai prémium és szuperprémium kávék piacán tovább kívánjuk erősíteni.

A kávé örök

Bősze Ákos
HoReCa
üzletágfejlesztési vezető
METRO

– A kávé kultusza töretlen – állítja Bősze Ákos, METRO HoReCa-fejlesztési vezetője –, ma a világon minden harmadik ember valamilyen módon kapcsolódik a kávépiachoz (termesztéstől a gyártáson át a csomagolásig), s ily módon a kávé a GDP, valamint a tőzsde meghatározó rugója. A kávéfogyasztást 2024-ben különösen nagy arányban formálták a közösségi médiában aktív, világlátott Z-generációs fogyasztók. Csak néhány példa az új trendek közül, melyekre a vendéglátósnak reagálnia kell: vietnámi sós kávé, nitro kávé, Dirty London Fog, aperitif kávé kóstoló falatokkal.

A METRO a vendéglátóipart a termékek szintjén a széles és sokoldalú választékot kínáló Rioba kávéházi termékcsaláddal, valamint a METRO Chef Veggie barista növényi italokkal támogatja.

Szabó Balázs
HoReCa vezető
Mocca Negra

– Ma már nem létezik olyan, hogy „olcsó kávé” – véli Szabó Balázs, a Mocca Negra HoReCa vezetője –, és a megemelkedett áraknak köszönhetően keresletcsökkenés érzékelhető. A kapszulás kávék értékesítése csökkent, mert a fogyasztóknak a kapszula túlságosan költséges a szemes, illetve az őrölt kávéval szemben. Maga az infláció nem gyakorolt komoly hatást a kávé minőségére. A különböző terhek és adók növelése (plusz a magas nyerskávé-árak) viszont annál inkább.

A HoReCa szektort kevésbé érintette az árak növekedése, a fejlődő turizmusnak köszönhetően a frekventált helyen lévő vendéglátóegységek tovább tudtak erősödni.

Az adott vendégkör határozza meg, hogy milyen kávét szeretne fogyasztani, és ha az nagyon eltér a vendéglátós elképzelésétől, partnereinknek azt szoktam javasolni, iktassanak be egy második kávét is, amiben ők maguk hisznek.

Én alapvetően kétféle fogyasztói réteget különböztetek meg: a funkcionális és az élvezeti fogyasztót. Az elsőnek egy erősebb, magasabb koffeintartalmú terméket kell kínálni kedvező áron, a másodiknak egy magasabb minőségű arabica alapú terméket.

A „kávéínyencek” száma folyamatosan nő, de még mindig elenyésző – akárcsak a fair trade-hez ragaszkodóké.

Minőség, környezet, tudás

– Tapasztalataink alapján a kávét is árusító vendéglátóhely kiválasztásának szempontjai között – mondja Sárközi Tamás – előkelő helyet foglal el a vendéglátóhely környezete és kialakítása, valamint a kínált kávé minősége. A vendégek többségének a kávé íze és a minősége döntő szempont a rendelés során.

A HoReCa-ban népszerűek a szezonális italkülönlegességek. Míg az őszi-téli hónapokban a fűszeres ízek dominálnak, addig nyáron a friss, gyümölcsös aromákat és a hideg kávékülönlegességeket ajánljuk vevőpartnereinknek. Ezek beépítése a kínálatba akár 15%-os forgalomnövekedést is jelenthet a vevőpartnerünknek.

A vendéglátásban tevékenykedő vevőpartnereinek a Coca-Cola HBC mindkét kávémárkáján komplex szolgáltatást nyújt; a termékértékesítés mellett prémium kategóriás kávégépeket, -őrlőket, logózott csészéket, poharakat és egyéb eszközöket biztosítunk. Marketing támogatást, barista tréninget, szezonális recepteket és teljes körű szervizszolgáltatást is biztosítunk.

– A vendéglátásnak nemcsak az új kávéitalok receptjét kell elsajátítania – érvel Bősze Ákos –, hanem újra is kell gondolnia a munkafolyamatokat az élelmiszer-érzékeny és vegán fogyasztók kiszolgálására. Mindemellett a régi standardeket is szigorúan kell követnie – a reggeli első kávé ugyanis szentség, egy tűpontos rutin a kávéfogyasztó számára. Ha például valaki egy Americanóval szokta indítani a napot, akkor elvárhatja, hogy a vendéglátós a klasszikus módon készítse el azt. Érdekesség, hogy a fiatalok körében reneszánszát éli a kotyogós kávé – rajongásuk e kávéfőző eszköz iránt abban is megmutatkozik, hogy a kotyogó egy igen népszerű tetoválásminta.

A bio és a fair trade mellett egyre nagyobb teret hódítanak a Single Origin kávék – ez azt jelenti, hogy a pörkölőüzembe adott helyről, adott fajtájú kávék érkeznek. A kávé ára ugyan emelkedett, de a legnagyobb profitot így is a kávén realizálják a vendéglátósok, így az étlap többi fogásához képest a kávé ára stabil maradt. A vendéglátóhelyi élmény utolsó, hangsúlyos eleme az étkezést lezáró kávé, ennek minőségéből nem szabad engedni!

A METRO a vendéglátóipart a széles és sokoldalú választékot kínáló Rioba kávéházi termékcsalád mellett METRO Chef Veggie barista növényi italokkal, valamint a METRO Gasztroakadémián rendezett rendkívül népszerű barista tanfolyamokkal támogatja az új kihívásokhoz való alkalmazkodásban.

– Az edukáció folyamatosan fejlődik – állapítja meg Szabó Balázs – a kávéspecialitásoknak és az erre szakosodott kávézóknak köszönhetően. Ezeket leginkább a vendéglátáshoz tudnám kötni – itt a frissesség kiemelten fontos –, ezért nagyon nehéz őket a kereskedelemben elhelyezni. Érzünk nyitottságot a vendéglátósok részéről, aminek nagyon örülünk.

Az idei évben is fogyasztásnövekedést várunk a vendéglátásban. A nyitottabb partnereinknek azt szoktuk javasolni, hogy tartsanak több kávét a szortimentjükben, annak érdekében, hogy nagyobb fogyasztói réteget tudjanak kiszolgálni.

A legtöbb tulajdonos takarékos, kis áramköltséggel üzemeltethető gépet szeretne

A kávébeszerzés körülményeit és változó anyagi vonzatait nem lehet megjósolni. A tavalyi évben az európai uniós kávéfogyasztás 3%-kal csökkent. Hosszasan lehetne beszélni arról, milyen irányelvek működnek, hogyan reagálnak a farmerek a piaci változásokra, de ez egy külön cikk lenne. Világszinten a kereslet folyamatosan növekszik, a kínálat azonban nem tudja lekövetni az igényeket. Fontos megemlíteni a spekulánsokat is, akik tevékenysége további árnövekedést eredményez a kávé piacán.

Kávégépek

Staudt Gábor
B2B manager
Nespresso Professional

– Egyetlen gombnyomásra kiváló minőségű, innovatív kávémegoldásokat kínálni az üzleti partnereinek – ebben határozza meg a Nespresso Professional célját Staudt Gábor, a Nespresso Professional B2B managere –, legyen szó irodákról vagy vendéglátóipari egységekről. A kínálat a kis méretű, egyszerűen kezelhető és hordozható gépektől egészen a nagy teljesítményű, több száz fő kiszolgálására tervezett professzionális berendezésekig terjed. A folyamatosan változó gazdasági környezetben felértékelődnek azok a rendszerek, amelyeknek hála csökkenthetők a kávézással kapcsolatos költségek, ugyanakkor a változatlanul magas színvonalú szolgáltatás megőrizhető. A kapszulás technológia éppen ezt testesíti meg.

Kávégépeink energiahatékony működése kiemelt előny, hiszen éppen annyi energiát, vizet és kávét használnak fel, amennyi egy csésze elkészítéséhez szükséges. Gépeink könnyű kezelhetőségének köszönhetően nincs szükség képzett baristákra sem, a rendszer működtetéséhez szükséges tudás könnyen elsajátítható és mindig rendelkezésre áll.

– Professzionális kávégépeit a Coca-Cola HBC szolgáltatásportfóliója részeként biztosítja szerződéses vevőpartnereinek – húzza alá Sárközi Tamás. – Olasz gyártású professzionális karos gépekkel, őrlőkkel és úgynevezett bean-to-cup (vagyis automata) gépekkel dolgozunk.

Kávégépeink megfelelő és rendeltetés­szerű használat mellett minimálisra csökkentik a hibázás lehetőségét. Direktfűtésesek, azaz a rendszer nem hagyja, hogy a kávékar lehűljön az ital készítése közben, így a kávé a megfelelő hőmérsékleten kerül a csészébe. Vannak például úgynevezett mikrobojlerrel rendelkező gépeink is, amelyek lehetővé teszik a fejek precíziós beállítását.

Kávégépeink telemetria rendszerrel lettek ellátva, ami távoli hozzáférést ad nekünk az adott vendéglátóhelyen tetten érhető fogyasztási szokásokról, emellett számos más hasznos adattal is ellát minket, mint például a kávé fogyási sebessége, a lefőzött adagok mennyisége, a napi karbantartási feladatok elvégzése vagy épp elmulasztása, illetve a szervizszükséglet. Amennyiben egy kávégépünk meghibásodik, a rendszer jelzést küld, és a partnerért felelős kávénagykövetünk azonnal a helyszínre siet.

A tudatosabb fogyasztói igények megváltoztatják a vendéglátás kínálatát is

A digitális és a takarékos

Gulyás Tamás
marketingigazgató
Pannon Kávé

– A vendéglátóhely-bezárások és az infláció miatt – mondja el Gulyás Tamás, a Pannon Kávé Kft. marketingigazgatója – számos partnerünk kényszerült vállalkozásának bezárására, a dráguló árak miatt az eladásaink csökkentek. Viszont a magas minőséget egyre inkább elvárják a fogyasztók, és adott esetben ezt hajlandóak is megfizetni. A kávéfogyasztás növekvő tendenciája felhajtóerővel bír a termelői és a kávétőzsdei árakra, tovább gerjesztve ezzel a beszerzési árakat.

A jelenlegi trend szerint a vendéglátók a nagy méretű, digitális kijelzővel rendelkező, érintő paneles kávégépeket szeretnék az üzletükben látni, amelyek már mind a partner, mind a szolgáltató számára fontos telemátriával is rendelkeznek.

Elvárás a takarékos energiaigényű, kis áramköltséggel üzemeltethető gép is; a rezsiköltségek csökkentése prioritás a vállalkozások számára.

A Pannon Kávé Kft. fő profilja nem a kávégépek értékesítése, hanem azok bérbeadása egy teljes körű szolgáltatási csomaggal együtt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy kihelyezzük a partner működése szerinti legoptimálisabb géptípust (legyen az professzionális karosgép, félautomata friss főzésű, pultra helyezhető, modern, széles italválasztékkal bíró kávégép vagy esetleg asztali kis kávégép).

Emellé adjuk a partner által választott kávéblendet és az egyéb alapanyagokat, valamint a díjmentes és gyors szervizszolgáltatást. Mindez utólagos adagelszámolású konstrukcióban történik, a partner részéről nem igényel befektetést.

– Általános tendencia a szegmensben – hangsúlyozza Staudt Gábor –, hogy a vendégek egyre magasabb színvonalat várnak el. A Nespresso Professional kínálatában jelenleg 21 különböző kávépárna – köztük organikus, ízesített és tejes receptekhez fejlesztett variációk – található, amelyekből a vendéglátósok változatos kávérecepteket és akár izgalmas koktélvariációkat is készíthetnek.

Azt tapasztaljuk, hogy a fenntarthatóság iránti elkötelezettség és a termékinnováció is versenyelőnyt jelent: országosan elérhető kapszula-visszagyűjtő rendszerünkkel lehetővé tesszük a használt kapszulák újrahasznosítását, de kávégépeinket is folyamatosan fejlesztjük – legyen szó például a mobilinterneten keresztül automatikusan frissülő szoftverről (Momento gépcsalád) vagy az akár 20 különböző recept elkészítésére is alkalmas berendezések elérhetőségéről (Aquila kávégép).

Baristaképzés

– A vendéglátó partnereinknek nyújtott komplex szolgáltatásportfóliónk része – emeli ki Sárközi Tamás – egy professzionális baristaképzés is a két kialakított budapesti tréningcenterünk valamelyikében. Jól ismert kávészakértőnk, Gávris Iván nem csak az egyes kávéitalok professzionális módon történő elkészítésére tanítja meg a hozzá érkezőket, de elméleti oktatásban is részesíti őket a kávétól és az ültetvényektől a lefőzésig. A Coca-Cola HBC-nál abban hiszünk, hogy a kávékészítés különböző fizikai és kémiai folyamatok sorozata, a barista feladata pedig az, hogy átlássa, megértse és megfelelően menedzselje ezeket.

Tapasztalataink azt mutatják, hogy a tudatosabb fogyasztói igények a vendéglátóipari szereplőket is arra sarkallják, hogy fejlesszék tudásukat a kávé készítése és felszolgálása terén. Kávészakértőnk segítségével nem csak kiváló minőségű kávét tudnak majd elkészíteni, de szezonális receptek beépítésével a kínálatukba diverzifikálhatják a menüajánlatukat, és látható forgalomnövekedést érhetnek el.

A METRO Gasztroakadémián többfajta barista tanfolyammal segítjük a fejlődni, tanulni vágyó vendéglátósokat – mondja Bősze Ákos –, egy alapozó, egy latte art és egy komplex ötnapos kurzust is indítunk a témában.

– A barista munkájának minőségével kapcsolatos követelmények nem változtak, összegez Gulyás Tamás –, sőt, inkább csökkentek, hiszen a munkaerőpiac siralmas helyzete számos kompromisszumra kényszeríti a tulajdonosokat. A Pannon Kávé gyakorlata szerint a kávégépek kihelyezésekor tudunk leginkább időt szánni a képzésre, ami nyilván nem tud elég tartalmas lenni, hiszen a barista szakmát sem lehet egy óra alatt elsajátítani. Sok esetben sajnos azt látjuk, hogy a második látogatásunkkor már egészen más személyzet áll a pult mögött, akik képzettsége kívánnivalót hagy maga után – vannak persze pozitív tapasztalataink is, de sajnos nem ez a jellemző. //

Kapcsolódó cikkeink