Nielsen: kilőtt a magyar kiskereskedelem

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2017. 08. 29. 11:50

Értékben 6,4 százalékkal nőtt a magyarországi kiskereskedelem forgalma 2017 második negyedéve során az előző év azonos időszakához képest a Nielsen által mért élelmiszer- és vegyiáru-piacon. Ezzel jócskán meghaladja az európai 3,7%-os második negyedévi átlagot, ennél dinamikusabban mindössze Törökország, Szlovákia és Ausztria fejlődött. Ez az eredmény, amelyet leginkább a kései húsvéti költések húztak fel, az elmúlt két év legjobb negyedéves európai átlagát hozta. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.

Az év második negyedévéhez képest erőteljesebben növekedett a mennyiségi eladás az előző negyedévvel összevetve, így 3,6 százalékon állt Magyarországon. Az európai tendencia hasonló ívet rajzol fel:a kontinensen 1,7 százalékos emelkedés következett be. A hazai élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok piacán átlagosan 2,8 százalékos volt az árszínvonal-növekedés hatása negyedéves összehasonlításban. Európában az átlagos egységárak 2 százalékkal emelkedtek.

A hazai élelmiszerpiac összességében értékben 6,9%-kal növekedett, a vegyi áruk piaca pedig 4,3%-kal.

„Az édességek, feldolgozott húsáruk vagy az alkoholos italok erőteljes növekedése nem meglepő a húsvét második negyedévre »tolódásával«, ugyanakkor mindegyik kategóriában szignifikáns, növekedést látunk, még a legkevésbé bővülő forró italok piaca is közel 3 százalékkal nőtt az előző év második negyedévéhez képest” – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. „Az összes, Nielsen által mért csatorna hozzájárult a növekedéshez, de a trend továbbra is az, hogy elsősorban a diszkontok és a drogériák húzzák a piacot, a második negyedévben kétszámjegyű értékbeli növekedést érve el.”

Kontinensünk huszonegy vizsgált országa közül a kiskereskedelem forgalmának legnagyobb arányú növekedését 2017 második negyedévében, hasonlóan az első negyedévi adatokhoz, ismét Törökországban mérték (+14,2%). Majd következik Szlovákia (+9,3%), Ausztria (+6,7%), Magyarország (+6,4%) és Portugália (+6,1%). Sereghajtó, és az egyetlen negatív tartományban mozgó ország Svájc (-0,7%), előtte áll Dánia (+1,2%), Görögország (+1,9%), Finnország (+2,1) és Németország (+2,3%)

Az európai gazdasági kilábalás egyik mozgatórugója az erősödő belső keresletben keresendő. A több országban (pl. Spanyolország, Egyedült Királyság, Németország) megfigyelhető, csökkenő munkanélküliség szintén pozitívan befolyásolja a költési kedvet kontinensszerte, miközben az árnyomás továbbra alacsony szintű. Az elemzők a kiskereskedelem teljesítményének javulását látták az elmúlt hat hónapban, amelyhez hozzájárult a szerény mértékű árszínvonal-változás és javuló mennyiségi eladás (+1,7%). Amennyiben a régiót elkerülik a nagyobb politikai és/vagy gazdasági „megrázkódtatások”, a kiskereskedelem az év hátralévő részében is folytatja a megkezdett lendületet.

Régiónkban a felmért országok mutatója mind pozitív tartományban mozog: Szlovákia (+9,3%), Ausztria (+6,7%), Lengyelország (+5,3%) és Csehország (+5,1%).

 

A kiskereskedelem értékbeli növekedési üteme néhány európai országban 2017 első második, 2017 első negyedévéhez viszonyítva, százalékban.

 

Értékbeli változás Árszínvonal változás Mennyiségi változás
Európai átlag 3,73 1,98 1,75
Svájc -0,70 -0,90 0,20
Dánia 1,19 2,50 -1,31
Görögország 1,90 -0,40 2,30
Finnország 2,07 3,58 -1,51
Németország 2,30 2,30 0,00
Norvégia 2,33 1,00 1,33
Belgium 2,80 1,40 1,40
Hollandia 2,86 2,65 0,20
Spanyolország 2,90 0,20 2,70
Egyesült Királyság 2,90 3,80 -0,90
Franciaország 3,20 -0,10 3,30
Svédország 3,20 1,90 1,30
Olaszország 3,96 0,90 3,06
Írország 4,34 -0,57 4,91
Csehország 5,11 4,74 0,37
Lengyelország 5,27 2,11 3,15
Portugália 6,08 2,40 3,69
Magyarország 6,41 2,81 3,60
Ausztria 6,70 1,55 5,15
Szlovákia 9,33 1,94 7,38
Törökország 14,16 8,10 6,06

Forrás: Nielsen

 

Kapcsolódó cikkeink