Nielsen: Európában ezüstérmes a magyar kiskereskedelem forgalma

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2017. 11. 15. 11:55

Értékben 5,3 százalékkal nőtt a magyarországi kiskereskedelem forgalma 2017 harmadik negyedéve során az előző év azonos időszakához képest a Nielsen által mért élelmiszer- és vegyiáru-piacon. Ezzel továbbra is jelentősen elhúz az európai 2,8%-os harmadik negyedévi átlag mellett, ennél dinamikusabban mindössze Törökország bővült. Az európai növekedés mögött leginkább az árszínvonal-változás áll, míg a mennyiségi növekedés kontinens-szerte átlagosan 0,3 százalék. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.

A mennyiségi eladás alig érzékelhetően, 0,1 százalékkal nőtt az előző év harmadik negyedévéhez képest a magyar kiskereskedelemben, míg Európában átlagosan ennek mértéke 0,3 százalék volt.
A hazai élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok piacán átlagosan 5,2 százalékos volt az árszínvonal-növekedés hatása negyedéves összehasonlításban. Európában az átlagos egységárak 2,5 százalékkal emelkedtek.

A hazai élelmiszerpiac összességében értékben 5,7%-kal növekedett, a vegyi áruk piaca pedig 3,5%-kal.

„Az első félév értékbeli növekedését is meghaladta a harmadik negyedéves FMCG-piaci bővülés” – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. „A pozitív makrogazdasági mutatók és a Nielsen által is mért folyamatosan emelkedő fogyasztói bizalom várhatóan stabil bővülést hoz majd a következő negyedévekben is, mind az élelmiszerek, mind a vegyi áruk piacán.”

Kontinensünk huszonegy vizsgált országa közül a kiskereskedelem forgalmának legnagyobb arányú növekedését 2017 második negyedévében, hasonlóan az előző két negyedévi adatokhoz, ismét Törökországban mérték (+14,9%). Majd következik Magyarország (+5,3%), Csehország (+5,2%), Görögország (+5,0%), Lengyelország (+4,5%). A lista legvégén és az egyetlen negatív tartományban mozgó ország Svájc (-0,6%), őt előzi Belgium (+0,4%), Dánia (+0,6%), Franciaország (+1,0%) és Hollandia (+1,2%).

Európában a főbb országok gazdaságának a 2016-os teljesítménnyel szemben tapasztalható, gyorsabb ütemű növekedése mögött a megnövekedett fogyasztói kereslet áll, valamint az emelkedő, de továbbra sem számottevő infláció és a foglalkoztatottsági mutatók javulása. Az elemzők a kiskereskedelem teljesítményének javulását látják az elmúlt időszakban, és ez a lendület várhatóan az év utolsó negyedévében is kitart.

Régiónkban a felmért országok mutatója mind pozitív tartományban mozog: Csehország (+5,2%), Lengyelország (+4,3%), Szlovákia (+3,8%) és Ausztria (+3,4%).

A kiskereskedelem értékbeli növekedési üteme néhány európai országban
2017 harmadik negyedéve 2016 harmadik negyedévéhez viszonyítva, százalékban.

 

Értékbeli változás Árszínvonal változás Mennyiségi változás
Európai átlag 2,8 2,5 0,3
Svájc -0,6 -0,7 0,1
Belgium 0,4 1,2 -0,8
Dánia 0,6 2,1 -1,6
Franciaország 1,0 1,3 -0,3
Hollandia 1,2 3,0 -1,9
Norvégia 1,2 0,1 1,0
Egyesült Királyság 1,3 3,5 -2,2
Németország 1,6 2,8 -1,2
Finnország 1,9 2,2 -0,2
Írország 2,0 -0,4 2,4
Svédország 2,0 2,4 -0,4
Portugália 3,0 2,8 0,2
Olaszország 3,1 0,6 2,6
Ausztria 3,4 1,7 1,7
Szlovákia 3,8 4,2 -0,4
Spanyolország 4,2 1,7 2,5
Lengyelország 4,5 3,3 1,2
Görögország 5,0 -0,8 5,8
Csehország 5,2 6,1 -0,9
Magyarország 5,3 5,2 0,1
Törökország 14,9 10,0 4,9

Forrás: Nielsen

 

Kapcsolódó cikkeink