Nielsen: Európában ezüstérmes a magyar kiskereskedelem forgalma
Értékben 5,3 százalékkal nőtt a magyarországi kiskereskedelem forgalma 2017 harmadik negyedéve során az előző év azonos időszakához képest a Nielsen által mért élelmiszer- és vegyiáru-piacon. Ezzel továbbra is jelentősen elhúz az európai 2,8%-os harmadik negyedévi átlag mellett, ennél dinamikusabban mindössze Törökország bővült. Az európai növekedés mögött leginkább az árszínvonal-változás áll, míg a mennyiségi növekedés kontinens-szerte átlagosan 0,3 százalék. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.
A mennyiségi eladás alig érzékelhetően, 0,1 százalékkal nőtt az előző év harmadik negyedévéhez képest a magyar kiskereskedelemben, míg Európában átlagosan ennek mértéke 0,3 százalék volt.
A hazai élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok piacán átlagosan 5,2 százalékos volt az árszínvonal-növekedés hatása negyedéves összehasonlításban. Európában az átlagos egységárak 2,5 százalékkal emelkedtek.
A hazai élelmiszerpiac összességében értékben 5,7%-kal növekedett, a vegyi áruk piaca pedig 3,5%-kal.
„Az első félév értékbeli növekedését is meghaladta a harmadik negyedéves FMCG-piaci bővülés” – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. „A pozitív makrogazdasági mutatók és a Nielsen által is mért folyamatosan emelkedő fogyasztói bizalom várhatóan stabil bővülést hoz majd a következő negyedévekben is, mind az élelmiszerek, mind a vegyi áruk piacán.”
Kontinensünk huszonegy vizsgált országa közül a kiskereskedelem forgalmának legnagyobb arányú növekedését 2017 második negyedévében, hasonlóan az előző két negyedévi adatokhoz, ismét Törökországban mérték (+14,9%). Majd következik Magyarország (+5,3%), Csehország (+5,2%), Görögország (+5,0%), Lengyelország (+4,5%). A lista legvégén és az egyetlen negatív tartományban mozgó ország Svájc (-0,6%), őt előzi Belgium (+0,4%), Dánia (+0,6%), Franciaország (+1,0%) és Hollandia (+1,2%).
Európában a főbb országok gazdaságának a 2016-os teljesítménnyel szemben tapasztalható, gyorsabb ütemű növekedése mögött a megnövekedett fogyasztói kereslet áll, valamint az emelkedő, de továbbra sem számottevő infláció és a foglalkoztatottsági mutatók javulása. Az elemzők a kiskereskedelem teljesítményének javulását látják az elmúlt időszakban, és ez a lendület várhatóan az év utolsó negyedévében is kitart.
Régiónkban a felmért országok mutatója mind pozitív tartományban mozog: Csehország (+5,2%), Lengyelország (+4,3%), Szlovákia (+3,8%) és Ausztria (+3,4%).
A kiskereskedelem értékbeli növekedési üteme néhány európai országban
2017 harmadik negyedéve 2016 harmadik negyedévéhez viszonyítva, százalékban.
Értékbeli változás | Árszínvonal változás | Mennyiségi változás | |
Európai átlag | 2,8 | 2,5 | 0,3 |
Svájc | -0,6 | -0,7 | 0,1 |
Belgium | 0,4 | 1,2 | -0,8 |
Dánia | 0,6 | 2,1 | -1,6 |
Franciaország | 1,0 | 1,3 | -0,3 |
Hollandia | 1,2 | 3,0 | -1,9 |
Norvégia | 1,2 | 0,1 | 1,0 |
Egyesült Királyság | 1,3 | 3,5 | -2,2 |
Németország | 1,6 | 2,8 | -1,2 |
Finnország | 1,9 | 2,2 | -0,2 |
Írország | 2,0 | -0,4 | 2,4 |
Svédország | 2,0 | 2,4 | -0,4 |
Portugália | 3,0 | 2,8 | 0,2 |
Olaszország | 3,1 | 0,6 | 2,6 |
Ausztria | 3,4 | 1,7 | 1,7 |
Szlovákia | 3,8 | 4,2 | -0,4 |
Spanyolország | 4,2 | 1,7 | 2,5 |
Lengyelország | 4,5 | 3,3 | 1,2 |
Görögország | 5,0 | -0,8 | 5,8 |
Csehország | 5,2 | 6,1 | -0,9 |
Magyarország | 5,3 | 5,2 | 0,1 |
Törökország | 14,9 | 10,0 | 4,9 |
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
EuroCIS 2025: Komoly érdeklődés mutatkozik a kiskereskedelmi technológia szakvására iránt
Az Amazon és a TikTok nemrég egy olyan megállapodást kötött,…
Tovább olvasom >KSH: a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 3,6, az előző havit 1,2 százalékkal haladta meg
Októberben a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint 4,0,…
Tovább olvasom >A hazai kiskereskedelem egyik fő motorja a gyógyszerkereskedelem
A gyógyszeripar nagyon fontos iparág a magyar gazdaságban – hangsúlyozta…
Tovább olvasom >További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >