Nielsen: Európa élbolyában a magyar kiskereskedelem forgalma

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2018. 03. 07. 11:55

Értékben 8,2 százalékkal nőtt a magyarországi kiskereskedelem forgalma 2017 utolsó negyedéve során az előző év azonos időszakához képest a Nielsen által mért élelmiszer- és vegyiáru-piacon. Ez majdnem az európai átlag kétszerese, amely a vizsgált időszakban 4,4 százalékon állt, 2012 első negyedéve óta nem volt ilyen magas. A magyar eredmény az európai rangsor második helyét jelenti, ennél dinamikusabban mindössze Törökország bővült, állapítja meg a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.

 

A mennyiségi eladás 3,6 százalékkal nőtt a az előző év utolsó negyedévéhez képest a magyar kiskereskedelemben, míg Európában átlagosan ennek mértéke 1,8 százalék volt. A hazai élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok piacán átlagosan 4,7 százalékos volt az árszínvonal-növekedés hatása negyedéves összehasonlításban. Európában az átlagos egységárak 2,6 százalékkal emelkedtek.

A hazai élelmiszerpiac összességében értékben 8,7%-kal növekedett, míg a vegyi áruk piaca 7,6%-kal.
Az elmúlt két év során mindkét piacon rekordnak számít ez a bővülési ütem.

Az erős utolsó negyedév összességében 5,9%-os éves növekedést hozott a napi fogyasztási termékek magyarországi piacán 2017-ben, ami több mint a kétszerese a tavalyi teljes éves bővülésnek (+2,8%). Elsősorban az élelemiszerek piaca „gyorsított”: a 2016-os 2,3% után 2017-ben 6,2%-kal növekedett. A vegyi áruk piaca 4,6%-kal nőtt. Európában hasonló a trend: a 2016-os teljes évi 1,6% után 2017-ben 3,1%-kal növekedett a Nielsen által mért élelmiszerek és vegyi áruk európai piaca.

„Természetesen vannak jól beazonosítható trendek, de a növekedés általános” – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. „Minden megakategória és csatorna növelte az értékbeli eladását, ami a fogyasztás általános és stabil bővülésének a jele. A kedvező külső és belső gazdasági környezet és a várhatóan tartósan három százalék alatt maradó infláció hasonló pályán tarthatja a hazai kiskereskedelmet.”

Kontinensünk mind a huszonegy vizsgált országának kiskereskedelme növekedett. A legnagyobb arányú növekedést 2017 második negyedévében, hasonlóan az előző két negyedévi adatokhoz, ismét Törökországban mérték (+16,8%). Majd következik Magyarország (+8,2%), Szlovákia (+7,5%), Portugália (+6,7%), Görögország (+6,4%). A sereghajtó Svájc (+1,6%), őt előzi Finnország (+1,7%), Belgium (+1,8%), Svédország (+2,0%) és Dánia (+2,2%).

A Visegrádi Együttműködés országai közül, Szlovákia mellett, Csehország (+6,1%) és Lengyelország (+6.0%) kiskereskedelmi piaca is erőteljes növekedést ért el a tavalyi év utolsó negyedében, felülmúlva ezzel a teljes 2017-es növekedését, tehát gyorsuló trendet produkálva.
Az Európai Unió 28 tagországának GDP-je 2,5 százalékkal emelkedett 2017-ben, ami tízéves csúcs, egyben az elmúlt évtizedben tapasztalható gazdasági és politikai válságokat követő stabilizáció jele. Az eurózóna legnagyobb gazdaságait nézve 2017 utolsó negyedévében a GDP-növekedés enyhe mértékben lelassult Német-, Olasz- és Spanyolországban, míg Franciaországban, Hollandiában és Belgiumban felgyorsult. Az IMF elemzői 2018-ra 2 százalékos GDP növekedésre számítanak, amely arra enged következtetni, hogy a gazdasági stabilitás az FMCG-piac erősödését támogatja majd.

A kiskereskedelem értékbeli növekedési üteme néhány európai országban
2017 utolsó negyedéve 2016 utolsó negyedévéhez viszonyítva, százalékban

 

Értékbeli változás Árszínvonal változás Mennyiségi változás
Európai átlag 4,4 2,6 1,8
Svájc 1,60 0,20 1,40
Finnország 1,74 3,19 -1,45
Belgium 1,80 2,10 -0,30
Svédország 2,00 3,00 -1,00
Dánia 2,20 2,80 -0,60
Írország 2,20 0,60 1,60
Ausztria 2,49 2,33 0,16
Norvégia 2,50 -0,22 2,72
Franciaország 2,77 1,36 1,41
Hollandia 2,93 3,19 -0,26
Olaszország 3,07 1,34 1,73
Németország 3,72 3,20 0,51
Egyesült Királyság 3,98 1,18 2,79
Spanyolország 5,30 2,10 3,20
Lengyelország 6,00 1,98 4,02
Csehország 6,11 5,45 0,67
Görögország 6,40 0,60 5,80
Portugália 6,68 3,82 2,86
Szlovákia 7,53 3,47 4,06
Magyarország 8,20 4,65 3,55
Törökország 16,79 12,28 4,51

(forrás: Nielsen)

 

 

Kapcsolódó cikkeink