Nielsen: értékben nőtt, mennyiségben csökkent a háztartási vegyiáruk és kozmetikumok forgalma

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 11. 28. 13:30

Mintegy 255 milliárd forint bevételt ért el a kiskereskedelem háztartási vegyiáruból és kozmetikumból idén január-októberben, a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva. Ez plusz 2 százalékot jelent, tíz hónapos összehasonlításban. Mennyiség szempontjából 4 százalékkal csökkent a forgalom, a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat által mért 70 kategóriából.

Az átlagosnál jobban emelkedett a bolti eladás a legnagyobb forgalmú termékek közül; 6 százalékkal mosogatószerből, 5-tel papírzsebkendőből, 4-gyel pelenkából, míg egyaránt 3-mal toalett papírból, öblítőből és tusfürdőből, értéket tekintve.

Mennyiségben papír zsebkendőből ugyanannyit adtak el a boltok, mint tavaly január-október során. Néhány kisebb forgalmú terméknél pedig növekedést regisztráltak a piackutatók, például a következőkből: baba törlőkendő, szájvíz és kézkrém.

Továbbra is koncentrált a bolti eladás; a 400 négyzetméternél nagyobb élelmiszerüzletekre és a drogériákra együtt 82 százalék jutott az értékben mért eladásokból, január-október során. Ugyanannyi, mint a tavalyi első tíz hónap alatt.

A bolttípusok közül erősödött a főleg diszkontot és szupermarketet magában foglaló, 401-2 500 négyzetméteres csatorna pozíciója. Piaci részesedése 17 százalékról 19-re emelkedett, tízhónapos összehasonlításban, értéket tekintve.

A háztartási vegyiáru és kozmetikum kiskereskedelmi eladásából stabil maradt a régiók pozíciója, egyik tízhónapos időszakról a másikra. A lakosság számarányához képest kiemelkedően magas rész, 36 százalék jut a Budapestet és Pest megyét magában foglaló Centrumra, értékben. Északnyugaton a lakosság számarányának mutatója ugyanúgy 18 százalék, mint a kiskereskedelmi piacrészé. Délnyugat és Délkelet piaci részesedése 1, illetve 2 százalékponttal alacsonyabb a lakosság számarányánál. Északkeleten már nagyobb a különbség; a bolti eladás mutatója 19 százalék, miközben ott él hazánk lakosságának 24 százaléka.

A legnagyobb piaci részesedést elérő régióban, Budapesten és Pest megyében a 36 százalékos átlagot meghaladó piaci részesedést ért el például a fogkrém, pelenka és papír zsebkendő kiskereskedelmi forgalma, idén az első tíz hónap alatt. Kimagasló 46, illetve 43 százalékos mutatót regisztráltak arc- és szemránckrémnél, valamint szájvíznél.

Az északnyugati országrészben meghaladja az átlagosan 18 százalékos mutatót a legnagyobb forgalmú tíz kategória közül az öblítő és a tusfürdő részaránya a bolti eladásból.

Északkeleten az átlagos 19 százaléknál nagyobb piacrészt ért el a mosószer, öblítő, mosogatószer és az általános tisztító.

A Nielsen által mért 70 háztartási vegyiáru és kozmetikum kategória kiskereskedelmi forgalmából – értéket tekintve – a régiók piaci részesedése. Százalékban.

Régió 2011. január-

október

2012. január-

október

Részarány az ország

lakosságából

Centrum

(Bp. és Pest megye)

36 36 28
Északkelet 19 19 24
Északnyugat 18 18 18
Délkelet 15 15 17
Délnyugat 12 12 13

Az északnyugati Nielsen-régiót Fejér, Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Vas és Veszprém megye alkotja.

Északkelet: Borsod-Abaúj Zemplén, Hajdú-Bihar, Heves, Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg.

Délkelet: Bács-Kiskun, Békés, Csongrád és Jász-Nagykun-Szolnok.

Délnyugat: Baranya, Somogy, Tolna és Zala.

A Nielsen által mért 70 háztartási vegyiáru és kozmetikum kategória kiskereskedelmi forgalmából – értéket tekintve – a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.

Bolttípus 2011. január-

október

2012. január-

október

2 500 nm felett 38 36
401-2 500 nm 17 19
201-400 nm 3 3
51-200 nm 8 8
50 nm és kisebb 3 3
Vegyiáru szaküzlet 27 27
Patika 4 4

Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató globális vállalat.

Kapcsolódó cikkeink