Nielsen: értékben nőtt, mennyiségben csökkent a háztartási vegyiáruk és kozmetikumok forgalma
Mintegy 255 milliárd forint bevételt ért el a kiskereskedelem háztartási vegyiáruból és kozmetikumból idén január-októberben, a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva. Ez plusz 2 százalékot jelent, tíz hónapos összehasonlításban. Mennyiség szempontjából 4 százalékkal csökkent a forgalom, a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat által mért 70 kategóriából.
Az átlagosnál jobban emelkedett a bolti eladás a legnagyobb forgalmú termékek közül; 6 százalékkal mosogatószerből, 5-tel papírzsebkendőből, 4-gyel pelenkából, míg egyaránt 3-mal toalett papírból, öblítőből és tusfürdőből, értéket tekintve.
Mennyiségben papír zsebkendőből ugyanannyit adtak el a boltok, mint tavaly január-október során. Néhány kisebb forgalmú terméknél pedig növekedést regisztráltak a piackutatók, például a következőkből: baba törlőkendő, szájvíz és kézkrém.
Továbbra is koncentrált a bolti eladás; a 400 négyzetméternél nagyobb élelmiszerüzletekre és a drogériákra együtt 82 százalék jutott az értékben mért eladásokból, január-október során. Ugyanannyi, mint a tavalyi első tíz hónap alatt.
A bolttípusok közül erősödött a főleg diszkontot és szupermarketet magában foglaló, 401-2 500 négyzetméteres csatorna pozíciója. Piaci részesedése 17 százalékról 19-re emelkedett, tízhónapos összehasonlításban, értéket tekintve.
A háztartási vegyiáru és kozmetikum kiskereskedelmi eladásából stabil maradt a régiók pozíciója, egyik tízhónapos időszakról a másikra. A lakosság számarányához képest kiemelkedően magas rész, 36 százalék jut a Budapestet és Pest megyét magában foglaló Centrumra, értékben. Északnyugaton a lakosság számarányának mutatója ugyanúgy 18 százalék, mint a kiskereskedelmi piacrészé. Délnyugat és Délkelet piaci részesedése 1, illetve 2 százalékponttal alacsonyabb a lakosság számarányánál. Északkeleten már nagyobb a különbség; a bolti eladás mutatója 19 százalék, miközben ott él hazánk lakosságának 24 százaléka.
A legnagyobb piaci részesedést elérő régióban, Budapesten és Pest megyében a 36 százalékos átlagot meghaladó piaci részesedést ért el például a fogkrém, pelenka és papír zsebkendő kiskereskedelmi forgalma, idén az első tíz hónap alatt. Kimagasló 46, illetve 43 százalékos mutatót regisztráltak arc- és szemránckrémnél, valamint szájvíznél.
Az északnyugati országrészben meghaladja az átlagosan 18 százalékos mutatót a legnagyobb forgalmú tíz kategória közül az öblítő és a tusfürdő részaránya a bolti eladásból.
Északkeleten az átlagos 19 százaléknál nagyobb piacrészt ért el a mosószer, öblítő, mosogatószer és az általános tisztító.
A Nielsen által mért 70 háztartási vegyiáru és kozmetikum kategória kiskereskedelmi forgalmából – értéket tekintve – a régiók piaci részesedése. Százalékban.
Régió | 2011. január-
október |
2012. január-
október |
Részarány az ország
lakosságából |
Centrum
(Bp. és Pest megye) |
36 | 36 | 28 |
Északkelet | 19 | 19 | 24 |
Északnyugat | 18 | 18 | 18 |
Délkelet | 15 | 15 | 17 |
Délnyugat | 12 | 12 | 13 |
Az északnyugati Nielsen-régiót Fejér, Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Vas és Veszprém megye alkotja.
Északkelet: Borsod-Abaúj Zemplén, Hajdú-Bihar, Heves, Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg.
Délkelet: Bács-Kiskun, Békés, Csongrád és Jász-Nagykun-Szolnok.
Délnyugat: Baranya, Somogy, Tolna és Zala.
A Nielsen által mért 70 háztartási vegyiáru és kozmetikum kategória kiskereskedelmi forgalmából – értéket tekintve – a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.
Bolttípus | 2011. január-
október |
2012. január-
október |
2 500 nm felett | 38 | 36 |
401-2 500 nm | 17 | 19 |
201-400 nm | 3 | 3 |
51-200 nm | 8 | 8 |
50 nm és kisebb | 3 | 3 |
Vegyiáru szaküzlet | 27 | 27 |
Patika | 4 | 4 |
Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató globális vállalat.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
KSH: januárban a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 4,7, az előző havit 2,2 százalékkal haladta meg
2025. januárban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers és a…
Tovább olvasom >A Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség fellép az élelmiszerinfláció ellen
Az élelmiszereket előállító és beszállító vállalatok együttműködése nélkül a kiskereskedelmi…
Tovább olvasom >NGM: repülőrajtot vett januárban a kiskereskedelemi forgalom
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) naptárhatástól megtisztított adatai szerint januárban…
Tovább olvasom >