Nielsen: Csökkent a fogyasztói bizalmi index 2014 utolsó negyedévében

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 01. 26. 12:45

Magyarországon a Nielsen fogyasztói bizalmi indexe az elmúlt évet 54 ponttal zárta; ez a negyedik negyedévi mutató 2 ponttal kisebb a harmadik negyedévinél. A tavalyelőtt elindult lassú, de biztos növekedést most először csökkenés követte. Igaz, a legutóbbi index még mindig nagyobb, mint a megelőző három év negyedik negyedéveiben.

fold

Nálunk az index három összetevője közül erősödött a vásárlási kedv a harmadik negyedévhez képest. Viszont a válaszadók valamivel kedvezőtlenebbül ítélik meg mind a munkahelyi kilátásokat a következő tizenkét hónapban, mind pedig személyes pénzügyi helyzetüket.


A vásárlási kedv arra vonatkozik, hogy a megkérdezett a jelenlegi időszakot, figyelembe véve az árakat és saját pénzügyi lehetőségeit, megfelelőnek tartja-e arra, hogy megvegye, amit szeretne vagy amire szüksége van. Ennél a szempontnál a többé-kevésbé pozitív véleményt képviselő válaszadók harmadik negyedévi 16 százalékos aránya 20 százalékra emelkedett.

Viszont a munkahelyi kilátásokat a következő tizenkét hónapban a megkérdezettek 11 százaléka látja kisebb-nagyobb mértékben kedvezően; ez mínusz 1 százalékpont a harmadik negyedévhez viszonyítva.

Hagyományosan legmagasabb a mutató a személyes pénzügyi helyzet megítélésében, az előttünk álló tizenkét hónapot tekintve. A többé-kevésbé kedvező kilátásokat említő válaszadók harmadik negyedévi 23 százaléka 22-re csökkent.

Hazánkhoz hasonlóan mind a világszerte vizsgált hatvan országának átlagában, mind Európában 2 ponttal lett kisebb a negyedik negyedévi index a harmadikéhoz viszonyítva, Igaz, magasabb értékekkel, mert a globális átlag 96-ra változott, az európai pedig 76-ra. Mindkét mutató a 100 pont alatti pesszimista zónába tartozik.

„Európában a pesszimizmus felhői visszatértek az eurózónába a negyedik negyedévben, mivel a felmérésben szereplő harmincegy piac közül húszban lett kisebb a fogyasztói bizalom, egyik negyedévről a másikra” – állapítja meg a Nielsen tanulmánya. Az index legnagyobb mértékben, 6 ponttal Írországban nőtt, 84-ről 90 pontra, egyik negyedévről a másikra. Olaszország 45 és Franciaország 57 pontos indexe egyaránt 2-2 pontos csökkenés eredménye.

Németországban, földrészünk legnagyobb gazdaságában az index 1 ponttal emelkedett – 98-ra. Ezt Ingo Schier, a Nielsen németországi igazgatója így kommentálja: „Ha visszatekintünk az elmúlt tizenkét hónapra, akkor a német munkaerő piac stabilitása jelentősen befolyásolta az országban a fogyasztók bizalmát. Több tényező kombinált hatására lett nagyobb országunkban a bizalom. Folyamatosan csökken a munkanélküliség, és mellette a kamatok is, de nőnek a jövedelmek, ami együtt javította a fogyasztók hangulatát és hajlandóságát arra, hogy költsék a pénzüket. Hosszú távon erősen érzékelik Ukrajnában és Szíriában a geopolitikai válságot, ami azonban egyelőre nem befolyásolja a német fogyasztói bizalmat”.

Oroszországban a harmadik negyedévhez képest 8 ponttal lett kisebb, 79 pontos az index. Ennél alacsonyabb számot legutóbb 2011. első negyedévében mértek. A Nielsen Kelet-európai igazgatója, Kyriakos Kyriakou szerint Oroszországban a gazdasági és politikai feszültségek csak korlátozottan hatottak az év utolsó két hónapja előtt: „Aztán a helyzet drámaian megváltozott, amikor a nemzeti valuta nagymértékben vesztett értékéből és az infláció új magaslatokat ért el. Az orosz fogyasztók vásárlóereje és szabadon elkölthető pénze tovább csökken, és azzal számolunk, hogy a helyzet rosszabbodni fog 2015 első felében, amikor a fogyasztási javak ára emelkedik, reagálva a rubel értékvesztésére. Egyre erősödik a vásárlások motivációjában a pénz szerepe, és a fogyasztók olcsóbb márkákra váltanak, továbbá a létfenntartáshoz nem feltétlenül szükséges árukból kevesebbet vesznek”.

Világszerte a fogyasztói bizalom indexénél 100 pontot vagy afeletti optimista számot a hatvan ország közül tizenhatban találunk. Ázsia dominál az élmezőnyben. Vezet továbbra is India 129-es index-szel, majd Indonézia következik 120-szal és Thaiföldé a harmadik dobogós hely 111 ponttal.

Az Ázsián kívüli országok közül első az USA 106 ponttal, majd Dánia következik 103, Kanada 102, Peru és Új-Zéland 101-101-es index-szel.

Néhány európai országban a fogyasztói bizalmi index alakulása:

Ország

2014.

III. negyedév

2014.

IV. negyedév

Globális átlag

98

96

Európai átlag

78

76

Magyarország

56

54

Ausztria

89

85

Szlovákia

72

70

Románia

73

77

Horvátország

49

49

Szlovénia

58

56

Csehország

80

80

Lengyelország

73

72

Németország

97

98

Olaszország

47

45

Egyesült Királyság

93

94

Forrás: Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat

(Nielsen)

Kapcsolódó cikkeink