Nielsen: Csökkent a fogyasztói bizalmi index 2014 utolsó negyedévében
Magyarországon a Nielsen fogyasztói bizalmi indexe az elmúlt évet 54 ponttal zárta; ez a negyedik negyedévi mutató 2 ponttal kisebb a harmadik negyedévinél. A tavalyelőtt elindult lassú, de biztos növekedést most először csökkenés követte. Igaz, a legutóbbi index még mindig nagyobb, mint a megelőző három év negyedik negyedéveiben.
Nálunk az index három összetevője közül erősödött a vásárlási kedv a harmadik negyedévhez képest. Viszont a válaszadók valamivel kedvezőtlenebbül ítélik meg mind a munkahelyi kilátásokat a következő tizenkét hónapban, mind pedig személyes pénzügyi helyzetüket.
A vásárlási kedv arra vonatkozik, hogy a megkérdezett a jelenlegi időszakot, figyelembe véve az árakat és saját pénzügyi lehetőségeit, megfelelőnek tartja-e arra, hogy megvegye, amit szeretne vagy amire szüksége van. Ennél a szempontnál a többé-kevésbé pozitív véleményt képviselő válaszadók harmadik negyedévi 16 százalékos aránya 20 százalékra emelkedett.
Viszont a munkahelyi kilátásokat a következő tizenkét hónapban a megkérdezettek 11 százaléka látja kisebb-nagyobb mértékben kedvezően; ez mínusz 1 százalékpont a harmadik negyedévhez viszonyítva.
Hagyományosan legmagasabb a mutató a személyes pénzügyi helyzet megítélésében, az előttünk álló tizenkét hónapot tekintve. A többé-kevésbé kedvező kilátásokat említő válaszadók harmadik negyedévi 23 százaléka 22-re csökkent.
Hazánkhoz hasonlóan mind a világszerte vizsgált hatvan országának átlagában, mind Európában 2 ponttal lett kisebb a negyedik negyedévi index a harmadikéhoz viszonyítva, Igaz, magasabb értékekkel, mert a globális átlag 96-ra változott, az európai pedig 76-ra. Mindkét mutató a 100 pont alatti pesszimista zónába tartozik.
„Európában a pesszimizmus felhői visszatértek az eurózónába a negyedik negyedévben, mivel a felmérésben szereplő harmincegy piac közül húszban lett kisebb a fogyasztói bizalom, egyik negyedévről a másikra” – állapítja meg a Nielsen tanulmánya. Az index legnagyobb mértékben, 6 ponttal Írországban nőtt, 84-ről 90 pontra, egyik negyedévről a másikra. Olaszország 45 és Franciaország 57 pontos indexe egyaránt 2-2 pontos csökkenés eredménye.
Németországban, földrészünk legnagyobb gazdaságában az index 1 ponttal emelkedett – 98-ra. Ezt Ingo Schier, a Nielsen németországi igazgatója így kommentálja: „Ha visszatekintünk az elmúlt tizenkét hónapra, akkor a német munkaerő piac stabilitása jelentősen befolyásolta az országban a fogyasztók bizalmát. Több tényező kombinált hatására lett nagyobb országunkban a bizalom. Folyamatosan csökken a munkanélküliség, és mellette a kamatok is, de nőnek a jövedelmek, ami együtt javította a fogyasztók hangulatát és hajlandóságát arra, hogy költsék a pénzüket. Hosszú távon erősen érzékelik Ukrajnában és Szíriában a geopolitikai válságot, ami azonban egyelőre nem befolyásolja a német fogyasztói bizalmat”.
Oroszországban a harmadik negyedévhez képest 8 ponttal lett kisebb, 79 pontos az index. Ennél alacsonyabb számot legutóbb 2011. első negyedévében mértek. A Nielsen Kelet-európai igazgatója, Kyriakos Kyriakou szerint Oroszországban a gazdasági és politikai feszültségek csak korlátozottan hatottak az év utolsó két hónapja előtt: „Aztán a helyzet drámaian megváltozott, amikor a nemzeti valuta nagymértékben vesztett értékéből és az infláció új magaslatokat ért el. Az orosz fogyasztók vásárlóereje és szabadon elkölthető pénze tovább csökken, és azzal számolunk, hogy a helyzet rosszabbodni fog 2015 első felében, amikor a fogyasztási javak ára emelkedik, reagálva a rubel értékvesztésére. Egyre erősödik a vásárlások motivációjában a pénz szerepe, és a fogyasztók olcsóbb márkákra váltanak, továbbá a létfenntartáshoz nem feltétlenül szükséges árukból kevesebbet vesznek”.
Világszerte a fogyasztói bizalom indexénél 100 pontot vagy afeletti optimista számot a hatvan ország közül tizenhatban találunk. Ázsia dominál az élmezőnyben. Vezet továbbra is India 129-es index-szel, majd Indonézia következik 120-szal és Thaiföldé a harmadik dobogós hely 111 ponttal.
Az Ázsián kívüli országok közül első az USA 106 ponttal, majd Dánia következik 103, Kanada 102, Peru és Új-Zéland 101-101-es index-szel.
Néhány európai országban a fogyasztói bizalmi index alakulása:
Ország |
2014. III. negyedév |
2014. IV. negyedév |
Globális átlag |
98 |
96 |
Európai átlag |
78 |
76 |
Magyarország |
56 |
54 |
Ausztria |
89 |
85 |
Szlovákia |
72 |
70 |
Románia |
73 |
77 |
Horvátország |
49 |
49 |
Szlovénia |
58 |
56 |
Csehország |
80 |
80 |
Lengyelország |
73 |
72 |
Németország |
97 |
98 |
Olaszország |
47 |
45 |
Egyesült Királyság |
93 |
94 |
Forrás: Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat
(Nielsen)
Kapcsolódó cikkeink
MNB: lassú fordulat előtt a kereskedelmi ingatlanok piaca
A GDP várakozásoktól elmaradó növekedése még nem tudta érdemben támogatni…
Tovább olvasom >Júliusban alig változott a GKI konjunktúraindexe
A GKI Gazdaságkutató által – az EU támogatásával – végzett…
Tovább olvasom >A német kivitel 1,6 százalékkal, a behozatal 6,2 százalékkal esett az idei első fél évben
Csökkent Németország kivitele és behozatala az idei első hat hónapban…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >