Nielsen: aktívabb reklámozás mellett emelkedett a kereskedelmi forgalom

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 01. 29. 11:55

Élelmiszer, háztartási vegyi és kozmetikai termékek hazai tévéhirdetéseire 20 százalékkal többet költöttek a vállalatok tavaly, mint egy évvel azelőtt, listaáron. Nőtt a nézettség is: A napi fogyasztási cikkek képernyős reklámjai 7 százalékkal nagyobb GRP-t értek el, mint tavalyelőtt. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen Közönségmérés Kft. A reklámok által elért nézők aránya, nálunk is elterjedt angol szakmai kifejezéssel Gross Rating Point (GRP) azt fejezi ki, hogy egy reklám szpot sugárzásai hány kontaktust értek el a vizsgált célcsoport tagjai körében.

nielsen

Mivel egy-egy nézőt többször is elérhet a reklám, túllépheti a 100 százalékot a GRP mutatójának összege. Számolásánál összeadják a reklám minden egyes sugárzása során elért közönségét.

Élelmiszer, háztartási vegyi áru és kozmetikum termékek reklámjaira a teljes televíziós reklámpiac GRP-jének 33 százaléka jutott múlt évben, a tavalyelőtti 31 százalék után.

A magyarországi televíziós csatornákban sugárzott reklámok közül legtöbb GRP-t a napi fogyasztási cikkcsoportok közül tavaly a következők érték el: édesség, szeszes ital, tejtermék, alkoholmentes szomjoltó ital, illatszer, tisztítószer, hajápoló továbbá testápoló.

Kategóriákat tekintve élelmiszernél a GRP táblázat listavezetője a sör, majd a puding/tejalapú desszert, továbbá szeletes csokoládé, szénsavas üdítőital majd édes keksz/ostya következik.

Háztartási vegyi árunál és kozmetikumnál a termékcsoport összes GRP-jéből legtöbb fogkrémre jutott, amely megelőzi többek közt az arckrémet, sampont, parfümöt/kölnit valamint mosogatószert.

Ami a reklámköltést illeti: Napi fogyasztási cikkek tévéhirdetéseire 20 százalékkal többet költöttek a vállalatok tavaly, mint az előző évben. Így listaáron (kedvezmények nélkül) 303 milliárd forintot regisztrált 2015-re a Nielsen Közönségmérés Kft. A valós költés ennél lényegesen alacsonyabb lehet, mivel a televíziós társaságok különböző mértékű kedvezményeket adnak a hirdetőknek.

Élelmiszernél a listaáras költés tavaly 165 milliárd forint, ami 27százalékkal több, mint egy évvel korábban. Háztartási vegyi áru és kozmetikum tévéreklámjaira a szinten listaáras költés tavalyelőtthöz képest 12 százalékkal emelkedett, és 138 milliárd forintot ért el múlt évben.

Rákapcsoltak az élelmiszerkereskedelmi vállalatok is. Boltjaik tévéreklámjaira listaáron 88,6 milliárd forintot fordítottak tavaly; ami 33 százalékkal haladja meg az előző évit. GRP értékük pedig 15 százalékkal emelkedett.

„Egyre inkább érzékelhető, hogy élelmiszer-kiskereskedelmünk kilábalt a válságból. A vállalatok aktívabb reklámtevékenysége mellett tovább emelkedett a bolti forgalom. Élelmiszerből 4, háztartási vegyi áruból és kozmetikumból 6 százalékkal, a legutóbbi tizenkét hónapos periódusok adatai alapján” – tájékoztat Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője. –„Ezzel egy időben a Nielsen fogyasztói bizalmi indexe is negyedévről negyedévre nőtt az utóbbi felmérések eredményei szerint. Mivel az index összetevői közül több éves rekordokat döntött meg a fogyasztók személyes pénzügyi helyzetének kilátásaira és vásárlási kedvükre vonatkozó mutató, várhatóan idén is pozitívan alakul a keresletet”.

2015-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 46 percet töltött a tévékészülékek előtt; három perccel kevesebbet, mint egy évvel korábban. Az egy főre jutó napi reklámnézési idő 26 perc volt. Azalatt egy személy átlagosan 89 darab televíziós reklámot látott.  (Nielsen)

Kapcsolódó cikkeink