Nielsen: aktívabb reklámozás mellett emelkedett a kereskedelmi forgalom
Élelmiszer, háztartási vegyi és kozmetikai termékek hazai tévéhirdetéseire 20 százalékkal többet költöttek a vállalatok tavaly, mint egy évvel azelőtt, listaáron. Nőtt a nézettség is: A napi fogyasztási cikkek képernyős reklámjai 7 százalékkal nagyobb GRP-t értek el, mint tavalyelőtt. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen Közönségmérés Kft. A reklámok által elért nézők aránya, nálunk is elterjedt angol szakmai kifejezéssel Gross Rating Point (GRP) azt fejezi ki, hogy egy reklám szpot sugárzásai hány kontaktust értek el a vizsgált célcsoport tagjai körében.
Mivel egy-egy nézőt többször is elérhet a reklám, túllépheti a 100 százalékot a GRP mutatójának összege. Számolásánál összeadják a reklám minden egyes sugárzása során elért közönségét.
Élelmiszer, háztartási vegyi áru és kozmetikum termékek reklámjaira a teljes televíziós reklámpiac GRP-jének 33 százaléka jutott múlt évben, a tavalyelőtti 31 százalék után.
A magyarországi televíziós csatornákban sugárzott reklámok közül legtöbb GRP-t a napi fogyasztási cikkcsoportok közül tavaly a következők érték el: édesség, szeszes ital, tejtermék, alkoholmentes szomjoltó ital, illatszer, tisztítószer, hajápoló továbbá testápoló.
Kategóriákat tekintve élelmiszernél a GRP táblázat listavezetője a sör, majd a puding/tejalapú desszert, továbbá szeletes csokoládé, szénsavas üdítőital majd édes keksz/ostya következik.
Háztartási vegyi árunál és kozmetikumnál a termékcsoport összes GRP-jéből legtöbb fogkrémre jutott, amely megelőzi többek közt az arckrémet, sampont, parfümöt/kölnit valamint mosogatószert.
Ami a reklámköltést illeti: Napi fogyasztási cikkek tévéhirdetéseire 20 százalékkal többet költöttek a vállalatok tavaly, mint az előző évben. Így listaáron (kedvezmények nélkül) 303 milliárd forintot regisztrált 2015-re a Nielsen Közönségmérés Kft. A valós költés ennél lényegesen alacsonyabb lehet, mivel a televíziós társaságok különböző mértékű kedvezményeket adnak a hirdetőknek.
Élelmiszernél a listaáras költés tavaly 165 milliárd forint, ami 27százalékkal több, mint egy évvel korábban. Háztartási vegyi áru és kozmetikum tévéreklámjaira a szinten listaáras költés tavalyelőtthöz képest 12 százalékkal emelkedett, és 138 milliárd forintot ért el múlt évben.
Rákapcsoltak az élelmiszerkereskedelmi vállalatok is. Boltjaik tévéreklámjaira listaáron 88,6 milliárd forintot fordítottak tavaly; ami 33 százalékkal haladja meg az előző évit. GRP értékük pedig 15 százalékkal emelkedett.
„Egyre inkább érzékelhető, hogy élelmiszer-kiskereskedelmünk kilábalt a válságból. A vállalatok aktívabb reklámtevékenysége mellett tovább emelkedett a bolti forgalom. Élelmiszerből 4, háztartási vegyi áruból és kozmetikumból 6 százalékkal, a legutóbbi tizenkét hónapos periódusok adatai alapján” – tájékoztat Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője. –„Ezzel egy időben a Nielsen fogyasztói bizalmi indexe is negyedévről negyedévre nőtt az utóbbi felmérések eredményei szerint. Mivel az index összetevői közül több éves rekordokat döntött meg a fogyasztók személyes pénzügyi helyzetének kilátásaira és vásárlási kedvükre vonatkozó mutató, várhatóan idén is pozitívan alakul a keresletet”.
2015-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 46 percet töltött a tévékészülékek előtt; három perccel kevesebbet, mint egy évvel korábban. Az egy főre jutó napi reklámnézési idő 26 perc volt. Azalatt egy személy átlagosan 89 darab televíziós reklámot látott. (Nielsen)
Kapcsolódó cikkeink
A jövőnek kell dolgozni úgy, hogy ne vegyük el a fókuszt a jelenről
Kreatív szakemberből lett parfümőr, de Hídvégi Tom szerint mindkét szakma…
Tovább olvasom >Stratégiai partnerségre lép a The Body Shop nemzetközi kozmetikai cég és a TOURMIX magyar zöld logisztikai startup
Együttműködésbe kezdett a fenntarthatósági piac két kulcsfontosságú szereplője, az állat-…
Tovább olvasom >A kozmetikumok vezetik a veszélyes, nem élelmiszeripari termékek listáját
A veszélyes, nem élelmiszeripari termékek uniós gyorsriasztási rendszerében kozmetikai termékekre…
Tovább olvasom >További cikkeink
Újrahasználható termékdisplay használatával csökkenti a hulladékot Európa-szerte a dm
A dm drogérialánc több mint 2100 németországi üzletében, valamint más…
Tovább olvasom >Talajmegújító kísérleti mezőgazdasági programot indít a FrieslandCampina, a Lidl és a ReGeNL
A FrieslandCampina, a Lidl és a holland ReGeNL közösen indítanak…
Tovább olvasom >A Hortobágyi Csárdában lett hungarikum a csárda
Hungarikummá nyilvánították a csárdát és a badacsonyi kéknyelűt a Hungarikum…
Tovább olvasom >