Egyre több az újdonság az OTC-termékek piacán

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2017. 08. 30. 13:59

A teljes OTC-piacot figyelembe véve 2017 első fele erősen indult, az OTC-készítmények eladásai mennyiségben és értékben is túlnövik a vényköteles termékekét a patikai csatornában. A szektor szereplői szerint a fogyasztók számára továbbra is fontos szempont az ár, de már nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a termék minőségének és hatóanyag-tartalmának. Az idei évben számos újdonság jelent meg ezen a területen.

Béres Gyógyszergyár Zrt. szakemberei úgy látják, a vény nélküli gyógyszerek és étrend-kiegészítők piaca az elmúlt évek során jelentősen átalakult. Két trend figyelhető meg, melyek különösen az étrend-kiegészítőkre jellemzőek: egyrészt a termékek számának robbanásszerű növekedése (az elmúlt évtizedben a termékek száma megduplázódott, ma már több mint 5000 készítmény versenyez a fogyasztók figyelméért), másrészt a piacon megjelent a korábban nem jellemző árérzékenység, miután a belépő új árucikkek jelentős része kifejezetten az alacsonyabb árral és promóciókkal operál. Leginkább igaz ez az állítás a gyógyszertáron kívüli forgalmazási csatornákra.

– A fogyasztó egyre önállóbban hozza meg vásárlási döntéseit, ugyanakkor a választást továbbra is jelentős mértékben határozza meg a szakmai – orvosi vagy gyógyszerészi – ajánlás. Miután kifejezetten egészségvédő termékekről van szó, a termékek minősége és megbízhatósága kulcstényező a választásban – fejti ki Dezse Boglárka, a Béres Gyógyszergyár Zrt. marketingvezetője.

Erős a márkatudatosság

– Az OTC-piac növekedésének fontos motorja a GSK Consumer Healthcare, amely a top 3 vállalat közül egyedüliként tudott két számjegyű növekedést produkálni az előző év első hat hónapjához viszonyítva – hangsúlyozza Hidvégi Áron, a GSK Consumer Healthcare shopper marketing vezetője. Tapasztalatai szerint általánosságban a legnagyobb OTC-kategóriákban egyre kevésbé árérzékenyek a vásárlók, képesek megfizetni a prémium árat a jobb minőségűnek gondolt termékekért. Ezen szegmensekben a magyar vásárlók kifejezetten márkatudatosak, és a jól bevált termékekhez hosszú ideig ragaszkodnak. Aki nem konkrét elképzeléssel a fejében megy be a patikába, ott kiemelkedő jelentőségű a gyógyszerész javaslata és a POS-anyagok.

– Ez utóbbiak sajnos még mind a mai napig sok patikában egy átláthatatlan dzsungelt képeznek, amely inkább kontraproduktív, de egyre több gyógyszertár és gyártó ismeri fel, hogy a kevesebb néha több – állapítja meg Hidvégi Áron.


Hidvégi Áron
marketingvezető
GSK

A Rossmannban a vény nélkül kapható, súlykontrollt elősegítő szerek, vitaminok és étrend-kiegészítő szerek forgalma értékben az előző évhez képest két számjegyű növekedést mutat, amely az országos adatokkal összhang-
ban áll.

– Míg korábban ezt a kategóriát inkább a fogyókúrás termékek vitték előre, most ezek növekedése lelassult, bár még mindig jelentős részét képezik az étrend-kiegészítőknek – mondja Kadlok Nelli, a Rossmann Magyarország Kft. PR-menedzsere. Hozzáteszi: a fogyasztók árérzékenységét az akciós eladások is alátámasztják (akcióban többet vásárolnak vagy a kipróbálási hajlandóság magasabb), de van egy egyre növekvő réteg, amelynek nemcsak az ár számít, hanem inkább ár-érték arányt néz, és figyeli a hatóanyag-tartalmat is.


Kadlok Nelli
PR-menedzser
Rossmann Magyarország

Kanyó Rolandtól, a dm marketing- és PR-menedzserétől megtudjuk, hogy évről évre több vásárló választja a különböző étrend-kiegészítő készítmények beszerzését a dm-ből, ami egyértelműen a magas bizalom jele.

– Az árérzékenység mellett fontos a minőség és az ismert márkák szerepe. Az a vásárló, aki a dm-ben vásárol gyógyhatású készítményeket, teljes mértékben megbízik bennünk, hogy csakis olyan termékeket talál a polcainkon, melyek megfelelnek minden törvényi előírásnak, és átestek a szükséges ellenőrzési folyamatokon – tájékoztat Kanyó Roland.


Kanyó Roland
PR-menedzser
dm

A Target Sales Groupnál hasonló véleményen vannak, Krämer Mária, brand manager szerint a magyar vásárlókról általánosságban elmondható, hogy árérzékenyek, de mint más szegmensben is, az étrend-kiegészítők tekintetében is kijelenthetjük, hogy egyre inkább az ár-érték arányt veszik figyelembe döntéseik előtt.

– Nem mindegy, hogy az adott készítményben milyen a hatóanyag-koncentrátum, vagy mennyire komplex az aktív összetevők listája. A tetesept termékek óriási előnye, hogy mindegyik magas hatóanyag-koncentrációt tartalmaz, és az aktív összetevők olyan hatékony kombinációban találhatók a termékben, hogy azok garantálják a maximális hatást és a gyorsabb felszívódást – mondja Krämer Mária.

Szezonfüggő sztárkategóriák

A Target Sales Group szakemberei úgy látják, hogy főként az általános immunrendszert támogató vitaminok, a magnéziumkészítmények és a szív- és érrendszerre jótékonyan ható omega zsírsavak népszerűek.

– Ezekhez az igényekhez igazodik a tetesept brand étrend-kiegészítő termékpalettája is. Bár még csak fél éve találhatók meg a termékek a drogériák polcain, az eladott volumen hónapról hónapra növekedést mutat. Eddigi adataink alapján az Omega-3 1000 halolajkapszula a legnépszerűbb, de pár hónapos piaci jelenlétből még nem szeretnénk elhamarkodott következtetést levonni – jelzi Krämer Mária.


Krämer Mária
brand manager
Target Sales Group

– Az egészséges bőrre, hajra, körömre való termékek forgalma is jelentős, emellett pedig, bár kisebb kategória, de annál dinamikusabban nő az idegrendszer működését segítő természetes „nyugtatók”, valamint a potenciát javító termékek eladása. Az ízületi problémákra, valamint a szív- és érrendszerre ható készítmények évek óta jelentős kategóriát képeznek – egészíti ki Kadlok Nelli.

Kanyó Roland arra hívja fel a figyelmet, hogy a kategória jelentős mértékben szezonvezérelt. A téli hónapokban a vitaminok és különböző immunerősítő szerek forgalma kiemelkedően magas, míg a tavasz beköszöntével a fogyókúrás étrend-kiegészítőket keresik leginkább.

– A legnagyobb OTC-kategória még mindig az általános felnőtt fájdalomcsillapítás, amely a duplája az őt követő, megfázásra való termékek kategóriájának. A harmadik legnagyobb kategória az orrdugulás-csökkentő/orrspray kategória, amely két számjegyű növekedést produkált az első félévben – jegyzi meg Hidvégi Áron.

A Béres szakemberei azt tapasztalják, hogy a fogyasztók vásárlásaiknak döntő többségét továbbra is a gyógyszertárakban, patikákban bonyolítják. A patikán kívüli forgalmazási csatornák dinamikus növekedést mutatnak, de a – főleg az étrend-kiegészítő kategóriára jellemző – rengeteg újdonság közötti eligazodást mindenképpen segíti a szakértői tanácsadás.

– A minőség tekintetében az egyik legfontosabb igazodási pont és garancia a jól ismert, megbízható márkanév. A Béres a termékei minőségére különösen nagy hangsúlyt fektet, étrend-kiegészítő termékei előállításánál ugyanazokat a minőségi követelményeket alkalmazza, mint gyógyszertermékeire – mondja Dezse Boglárka.

– A fájdalomcsillapító-piacon erősödnek a nagyobb kiszerelések, és a növekedésben nagy szerepe van a drágább termékeknek. A megfázáspiacon még mindig működik a nagy kedvezménnyel adott nagy kiszerelésű árucikk – fűzi hozzá Hidvégi Áron.

Komplex termékeket keresnek

A Béres Gyógyszergyár Zrt. magyar gyártó lévén, termékei fejlesztésénél elsősorban a magyar fogyasztók igényeit, visszajelzéseit veszi alapul. Folyamatosan újítanak meglévő termékeik összetételén, és folyamatosan jönnek ki újdonságokkal is.

– A fogyasztó igényli és értékeli a komplex, több összetevőjű termékeket. Példaként említeném a közelmúltból Actival multivitamin termékünket, amely emelt magnézium összetételű változatát különösen aktív, feszült életmóddal rendelkezőknek és sportolóknak, Porcerő Forte termékünket D-vitaminnal pedig ízületi porcproblémákkal küzdők számára ajánljuk. A csak patikában kapható, népszerű gyógyszer C-vitaminjaink mellett, a patikán kívüli forgalmazási csatornák (pl. drogériák, szuper- és hipermarketek) számára bevezettük Béres C-vitamin étrend-kiegészítőnket, mely 1000 mg C-vitamin mellett csipkebogyó-kivonatot és 1000 NE D-vitamint is tartalmaz.Szemerő márkánkat pedig DHA komplexszel (omega-3 zsírsavak, cink, lutein, zeaxantin) erősítettük meg azok számára, akik a normál látásuk megőrzését szeretnék támogatni egy minőségi készítménnyel. Zászlóshajó Béres Csepp termékünk legnépszerűbb gyógyszertári kiszerelésévé a tavalyi év újdonsága, a Béres Csepp Extra C-vitaminnal kombinált csomagja vált, míg a gyógyszertáron kívüli csatornákban a Béres Csepp Plusz termékünkhöz juthat hozzá a fogyasztó – tájékoztat Dezse Boglárka.


Dezse Boglárka
marketingvezető
Béres Gyógyszergyár

Az edukációt, a gyógyszer és étrend-kiegészítő termékek körültekintő, alkalmazásnak megfelelő használatát nemcsak termékeiken és azok kommunikációjában közvetítik, hanem saját médiafelületeiken is, például a gyógyszertárakban hozzáférhető Béres Egészség magazinban.

– De jelen vagyunk már az online térben is, ahol elsősorban a Béres Egészségklub Facebook-oldalon tartjuk fogyasztóinkkal a kapcsolatot – egészíti ki a marketingvezető.

Hatékony segítség természetes összetevőkkel

A Target Sales Group meglátása szerint nagyon sokan keresnek gyógyírt a túlzott gyomorsavtermelés által kiváltott kellemetlen tünetekre.

– A tetesept Gyomorégés Akut rágótabletta, mely július hónapban került a dm polcaira, megoldást kínál erre a problémára. Érezhetően gyorsan hat, szinte azonnal megszabadít a gyomorsav által kiváltott kellemetlenségektől.Már egyetlen tabletta is hatékonyan leköti a gyomorsavat. A termék további kiemelkedő sajátossága, hogy várandósság időszakában is bátran alkalmazható, amikor sokaknál jelentkezik az említett tünet, és problémát jelent a kezelése – mesél újdonságukról Krämer Mária. Arra is kitér, hogy a megfázásos időszak kezdetére pedig elérhetővé válnak az új, megfázás tüneteinek enyhítésére szolgáló tetesept orvostechnikai eszközök (többféle orrspay, orrkenőcs, szopogatótabletta), melyek természetes hatóanyagokkal, gyengéden, de mégis hatékonyan alkalmazhatók a megfázás tünetei ellen.

– Mivel az illetékes hatóság nagyon kevés információt engedélyez a dobozon feltüntetni, így igyekszünk az üzletben szórólapon felhívni a fogyasztók figyelmét a termékek előnyeire, arra, hogy hogyan hatnak, és miért válasszák a tetesept termékeket – jelzi a brand manager.

Termékeiket különböző online és print marketingeszközzel igyekeznek népszerűsíteni.

Folyamatos tesztelések, fejlesztések

A GSK Consumer Healthcare-nél úgy látják, a vállalat az év második felében is az OTC-piac motorja lesz, több új termék bevezetésén is dolgoznak különböző kategóriákban.

– Az edukáció OTC-termékek esetében elsősorban a gyógyszerészek irányába szóló kommunikációt jelenti. A gyógyszerek esetében kiemelt fontosságú a vásárlók számára a megbízhatóság; így azt a hitelességet, amelyet a gyógyszerész pozitív véleménye jelent, nem lehet másfajta edukációs kommunikációval reprodukálni – jegyzi meg a shopper marketing vezető.

A GSK Consumer Healthcare egy átfogó kutatást készített az elmúlt fél évben, és ennek tanulságait elkezdték beépíteni az új vizibilitási stratégiájukba.

– Ez nyilván jelent majd újszerű elemeket, eszközöket, és egy teljesen újfajta megközelítést, a kevesebb néha több koncepciót. Hiszünk abban, hogy a vásárlóknak, a gyógyszertáraknak és végső soron a gyártóknak is jobb, ha tesztelünk és tanulunk az eladásösztönző eszközök világában is, nem pedig legyártjuk az évek óta jól bejáratott darabszámot az évek óta alig frissülő eszköztárunkból, majd valahogy bezsúfoljuk őket a gyógyszertárakba – hangsúlyozza Hidvégi Áron.

Hozzáértő eladók segítik az eligazodást

A dm saját márkás Das gesunde plus termékpalettája folyamatosan bővül (legújabb termékük a Dgp magnéziumolaj spray), melyet a vásárlók előszeretettel választanak, elsősorban az ár-érték aránya miatt.

A dm számára kiemelten fontos az edukáció, mind a vásárlók, mind a kollégáik részére. Tavalyi évben indították útjára a gyógytanácsadó-képzésüket, mellyel szeretnék minél több értékesítésben dolgozó kolléganőjük szakismeretét erősíteni.

– Ezáltal a vásárlóknak is sokkal magabiztosabban tudnak segítséget nyújtani az érintett polcok előtt állva. Továbbá a polcok különböző polccsíkok segítségével hatástanilag lettek szétválasztva. Így a vásárlók könnyen el tudnak igazodni, ha pl. immunerősítőt vagy csont-izom-ízületre keresnek készítményeket – fejti ki Kanyó Roland. Hozzáfűzi: nagyon kedveltek a sziget, illetve bliszter kihelyezések. Továbbá hatalmas potenciált jelentenek a különböző másodlagos és mini display-kihelyezések.

– A nagy gyártók erős ATL- és BTL-kampányai természetesen érzékelhetők a dm eladásain is, de ezekhez mindenképpen szükséges még a dm-es marketingeszközökön keresztül is kommunikálni. Véleményünk szerint így lesz teljes a siker – állapítja meg a marketing- és PR-menedzser.

Edukáció információs szórólapokkal

A Rossmann-nál arra hívják fel a figyelmet, hogy idei újdonságnak számít a várandós vitaminok megjelenése a patikán kívüli forgalomban (Elevit), illetve a vitaminkészítmények közül is egyre nagyobb ható­anyagú, pl. C- és D-vitamintartalmú készítmények jelennek meg a magyar piacon.

– Már van 4000 NE-t tartalmazó D-vitamin is, de szintén népszerűek a C+D-vitamin kombinációt tartalmazó vitaminok. Nem régóta figyelhető meg a D-vitamin beépülését segítő K-vitamin megjelenése is a D-vitamin mellett – emeli ki Kadlok Nelli.

A Rossmann Magyarország Kft. információs szórólapokat alkalmaz a termékek mellett, valamint polccsíkokat a termék könnyebb megtalálása érdekében. A Rossmann saját magazinjában, a Kentaur magazinban számos edukációs cikkel segíti a vásárlók minél szélesebb körű informálódását.

– Nagyon fontosnak tartjuk az edukációt, amely esetünkben információs szórólap-kihelyezés formájában oldható meg. A TV-reklámok hatása abszolút érezhető, amelyben a magyar gyártók is élen járnak – hangsúlyozza a Rossmann Magyarország Kft. PR-menedzsere.

Budai Klára

Kapcsolódó cikkeink