Nemsokára Black Friday: más lesz

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2020. 10. 15. 11:40

Más lesz ez a Black Friday. A karácsonyfa mellett máshol is lesznek meglepetések. Nem várható olyan nagy ugrás, mint korábban: a járvány óvatosságra int. És a nyári hónapokban lejjebb is csúszott a webáruházas vásárlás. A Black Friday slágereiből, műszaki cikkből, játékból, könyvből pedig gödörben van még a piac – írja a blokkk.com.

Kép: blokkk.com

2020-ban a hagyományos számolgatások és naptár lapozgatása alapján november 27 pénteki napján lesz  a Black Friday. Korábban szép számmal akadt olyan webáruház, aki a verseny hevében korábban kezdte, így Black Friday napokból eddig nem volt hiány. Most szűkülhet a napok száma.

Például az EDigitál már évek óta egy héttel beelőzte a többieket, most kérdés, hogy az új tulajdonosa, az eMAG mit enged neki. A Media Markt többször is megnyomta a gombot az előző esztendő novemberében, háromszor is, ha jól számoltuk, nehogy valamelyik pénteken hiányozzon a névsorból.

A Black Friday világszerte nagyot dob a családok webáruházas költekezésén, hiszen a jókora leárazások nagy csáberőt jelentenek, szerte a világban és karácsony előtt is kell a

És maszkocskában ajándékot válogatni egészen más, főleg ha az orrunkra is ráhúzzuk. Az ajándékok nagyobb részét a hagyományos boltokban vesszük meg, így otthon ugyan nem kell maszkocskát viselni, de az emléke a fotel kényelmében és biztonságában is kerülgetheti a vásárlót. Még akkor is, ha éppen a biztonságos vásárlás miatt keresgél a weben. A járvány miatti óvatosság könnyen faraghat a webes vásárlás lendületéből is.

A Black Friday 2020-ban más lesz: az óvatosság és a pénztárca is diktál

A járvány a tavaszi hónapokban már dobott egyet a webáruházakon, de hát ez nem volt nehéz mutatvány, hiszen az iparcikkes boltok március közepétől már csak 15 óráig lehettek nyitva (a legtöbben pedig általában délután indulnak vásárolni), 28-tól pedig be kellett zárniuk, ezt követően a vidékiekbe május 4-től, a fővárosiakba és a Pest megyeiekbe 18-tól lehetett menni. Ebben a két hónapban aki tornacipőt, vagy könyvet akart venni, annak maradt a web. Tehát ez egy kényszerpálya volt a vásárlók számára, de a piac az piac, a webáruházak bevétele pedig pokoli nagyot ugrott. Az élelmiszereseké, drogériáké pedig a spájzolás és az óvatosság, a tömeg, sorállás kerülése miatt.

A webáruházak már nyilván elkészítették az akciós reklámjaikat, nem lehet azt az utolsó pillanatra hagyni. De hát azért az elmúlt nyári hónapok fejleményei is óvatosságra is intenek, ráadásul fut felfele a második hulláma a járványnak.

A döntő mozzanat vásárláskor a pénztárca, megnézni, mennyi pénz is lapul benne. Nos, a statisztika szerint 2020-ban is nőttek a bérek, annak, aki kapott, De hát a kifizetett bértömeg csak az infláció nyomában kullogott. A bérek, keresetek tömege (tehát nem a szintje, hanem az összege annak, amennyit összesen számfejtettek) az első hét hónapban csak kullogott az infláció nyomában, a növekedés 3% alatt volt (a legalább öt főt foglakoztatók körében). A statisztika jövedelemszámlái alapján pedig teljesebb körben 5% az első félévi bér-, keresettömeg növekmény. Még jó, hogy a hiteltörlesztési moratórium azért sokaknak mentőövet jelent a napi költekezésben is.

Így hát eleve többet kell számolgatniuk a háziasszonyoknak az ajándékvásárlási listán, mint korábban.

De másik oldalról a webáruházak számára az akció egy lemondás a bevétel egy részéről, bízva abban, hogy ennek a reklámnak a költségei a későbbi nagyobb forgalomban megtérülnek (illúziója ne legyen senkinek: az akciós árengedmény veszteségeit be kell hozni valahol máshol, nincs olyan vállalkozás, amelyik veszteségre hajtana).

Igaz az is, hogy a tavaszi járványos felfutás hozott egy nem várt forgalmat és pénzt a webáruházaknak (meg költségeket is), de utána a növekedés ütemét nézve visszaült a piac a korábbi szintre, sőt, a nyári hónapokban még alá is csúszott.

És a webáruházak költségei nem csekélyek. A logisztika hagyományosan drága mulatság, a kínált főleg iparcikkes termékkör beszerzését még a gyenge forint szépen drágítja.

2018-ban 35%, 2019-ben 39% volt a webáruházak növekedése éves szinten, a nyári hónapokban 30-40% között. Hát ehhez képest kisebb volt a lendület 2020 júliusában és augusztusában. És az egymást követő júniusi, júliusi, augusztusi hónapokban csekély mértékben, de értékben, pénzben folyamatosan csökkentek a webes vásárlások:

 webpiac 2019 2020 2020/2019
január 53 69 +30%
február 49 64 +31%
március 55 83 +49%
április 56 114 +104%
május 62 92 +49%
június 56 77 +37%
július 62 75 +20%
augusztus 58 73 +24%
KSH, érték: milliárd forint, 2020/2019: kiigazítatlan volumenindex

2019 novemberében 87,5 milliárd forint bolt a Black Friday hónapjában a webáruházas költekezés. Decembert ez meg is szorította, mindössze egy milliárddal húzott nagyobbat az év utolsó hónapja.

A járvány miatti óvatosság a családi költekezésben, az iparcikkes hagyományos vásárlások mélyrepülése mellett most valószínűleg erősebb hónap lesz a Black Friday akciókkal tűzdelt november a decemberinél. De a növekedés üteméből a korábbiakhoz képest előreláthatóan faragni fog a járvány.

Most is tegyük a helyére a webáruházakat: a pénzünk nagyobb részét így is a hagyományos boltokban költjük el

A webáruházi vásárlások részaránya márciusban, áprilisban és májusban nagyot ugrott, majd a nyári hónapokban, júniusban, júliusban és augusztusban a 10% alá csúszott vissza. Oda, ahonnan a pánikvásárlások előtt volt:

web bolt web/bolt
január 69 717 9,6%
február 64 742 8,6%
március 83 829 10%↑
április 114 698 16,3%↑
május 92 783 11,7%↓
június 77 830 9,3%↓
július 75 861 8,7%↓
augusztus 73 853 8,6%↓
I-VIII. hó 646 6.313 10,2%
KSH, KSH, érték: milliárd forint, web: webáruházak, bolt: kiskereskedelem web és üzemanyag nélkül, kerekített adatok

(blokkk.com)

Kapcsolódó cikkeink