Magazin: Németországban is átalakulóban a kereskedelmi piac
Melyek a legerősebb láncok Németországban? Mit tervez vajon az Amazon a második legnagyobb piacán? Mi várható, ha a Metro eladja a Realt?… Az LZ Retailytics, az európai FMCG kereskedelmi adatokat vizsgálja a Trade magazin számára is – ahogy ügyfeleinek a világ minden részén – idehaza exkluzívan, hétről hétre a legfontosabb piaci adatokat, elemzéseket nyújtja. Interjúnkban Denise Kluggal, a cég projektigazgatójával beszélgettünk, a legfrissebb németországi kereskedelmi toplista kapcsán.
– Miről árulkodik a 2019-es német kereskedelmi toplista?
Az Edeka és Rewe szövetkezetek továbbra is nagyon erősek, és folyamatosan növekszik az értékesítésük. Habár a diszkontláncok piaci részesedése már több mint 30 százalék, és ez a csatorna a legerősebb a német kereskedelmi piacon, azért a több csatornában is jelen lévő szereplők a piacvezetők. Ennek a sikernek a motorja elsősorban a független boltosok, akik helyi szinten sikeresen alakítják az áruválasztékukat és üzleteiket.
– Jelen pillanatban melyek a legérdekesebb témák a németországi kereskedelemben?
A Metro tulajdonában lévő Real üzletek eladása, az a nagyon valószínűnek látszó forgatókönyv, hogy az Amazon előbb vagy utóbb fizikai boltokat nyit majd, valamint a Rewe Csoport terve a nagykereskedő Lekkerland megszerzésére. Ezek a fejlemények jelentősen fel fogják rázni a német kiskereskedelmi rangsort a jövőben, és tökéletesen illusztrálják az általános konszolidáció trendjét a német piacon. Egyre kevesebb kereskedelmi vállalat kezében összpontosul az FMCG-üzletek üzemeltetése.
– Mi lesz a hatása ezeknek az eseményeknek európai szinten?
A Real üzletek esetleges eladása után a Metro esetében várható a további pozícióvesztés európai szinten, és ha a versenyhivatal zöld utat ad a Rewenek a Lekkerland megszerzésére, annak szintén hatása lesz az európai rangsorra. A prognózisunk azt vetíti előre, 2024-re a Rewe Csoport lesz minimum a 3-ik legnagyobb kereskedelmi lánc a Schwarz Csoport (Lidl, Kaufland) és az Aldi után, amennyiben realizálódik az üzlet. Még akkor is ez lenne a helyzet, ha a Rewe Csoport a külföldi Lekkerland piacokat továbbadná a versenytárs Coop (CH)-nak, mivel állítólag az érdeklődést mutat irántuk.
Ugyanakkor az Amazon sem marad majd tétlen. Ha az e-commerce óriás fizikai üzleteket nyit majd Németországban, ami egyébként az USA után a vállalat második legnagyobb piaca, az is hatással lesz a nemzetközi toplistákra és stratégiákra a fizikai boltok piacán.
– Mivel foglalkozik az LZ Retailytics?
Európai kereskedelmi adatokkal és elemzésekkel foglalkozunk, az FMCG-kereskedelemmel a középpontban. Stratégiai elemzéseinkkel és Excel, valamint PowerPoint formátumú, letölthető adatainkkal, előrejelzéseinkkel és beszámolóinkkal segítünk partnereinknek megtalálni a rejtett növekedési lehetőségeket. Ügyfeleink előfizetnek egy rendszeresen frissített adatbázisra, amely több mint 200 európai kereskedelmi lánc adatait tartalmazza. Ezenfelül a Retailytics személyre szabott projekteket is kínál.
– Honnan származnak a számadatok?
Van egy nemzetközi vezető elemzői csapatunk, amely kiszámítja, megbecsüli és előrejelzi több mint 500 000 adatpontunkat. Mindegyikük szakértője egy adott területnek. Különösen a diszkontok, online FMCG-boltok és a kelet-közép-európai piacok esetében fontos, hogy határozott véleményünk legyen, és ismerjük az összes fontos trendet, piaci szereplőt és fejleményt. Az elemzői csapat figyelembe veszi az egyes kereskedelmi láncok stratégiáját, valamint hivatalos jelentéseiket és a sajtóban megjelent cikkeket – az összes rendelkezésre álló forrásból aztán létrehozunk egy csúcsminőségű adathalmazt, amelyet bárhol és bármikor használhatnak az előfizetőink. Az LZ Retailytics adatai átfogóak – nálunk nincsenek lyukak. Elemzőink analógiákat használnak az esetleges hiányok kitöltésére.
– Az ügyfelek hogyan használják az LZ Retailyticset?
Az ügyfeleink között megtalálhatók gyártók, kereskedők, kereskedelmi technológia értékesítők és szolgáltatók is, például tanácsadással foglalkozó vállalatok. Elsősorban benchmarkingra használnak minket, esetleges terjeszkedési célpontjaik kielemzésére, illetve partnereik vagy ügyfeleik elemzésére. Adatbázisunk arra is használható, hogy egyfajta kereskedelmi kézikönyv legyen, amelyben megtalálhatók a legfrissebb információk az FMCG-kereskedők stratégiáiról és szervezeti felépítéséről. (x)
Az LZ Retailytics által használt módszertan
Azért, hogy megbízható módon számítsuk ki az egyes kereskedők és értékesítési részlegük piaci részesedését, az LZ Retailytics következetesen a bruttó külső értékesítést veszi alapul – függetlenül attól, hogy központilag irányított vállalatról van szó, amelynek saját bolthálózata van, illetve szövetkezetről, franchise rendszerről vagy vegyes, állami és magántulajdonban lévő üzleti vállalkozásról beszélünk. Ez a módszer garantálja, hogy értékesítés nem kerül kétszer is beszámításra. A bruttó külső értékesítés standardizálásának köszönhetően az LZ Retailytics megbízhatóan összehasonlítható számadatokkal képes szolgálni az értékesítés-növekedés meghatározásához.
Az értékesítés mindig az árucikkek bruttó eladásait jelenti (élelmiszer és non-food), amelybe nem számít bele az üzemanyagok, a turizmus, a pénzügyi és egyéb szolgáltatások értékesítéséből származó forgalom. Szintén nem tartozik ide az éttermek forgalma, amennyiben az nem kiskereskedelmi egységekben realizálódik.
A nagykereskedelmi értékesítést figyelembe vettük, de csak abban az esetben, ha az LZ Retailytics „univerzumán” kívül eső partnerekkel zajlott: ide tartoznak benzinkutak üzemeltetői, kényelmi üzletek, vendéglátóhelyek illetve kézműves termékeket árusítók, hacsak nem olyan kereskedőkről van szó, amelyek az LZ Retailytics univerzum részét képezik.
Amennyiben a vállalat üzleti éve a naptári év első felében zárul (január 1. és június 30. között), akkor az eredmények az előző naptári évnél kerülnek feltüntetésre.
Ami a piaci részesedést illeti, az mindig az adott vállalat vagy értékesítési részlege(i) hozzájárulása az ország LZ Retailytics univerzumához. Ebbe az univerzumba beletartozik az összes olyan kereskedelmi vállalat, amely főleg FMCG-termékek értékesítésével foglalkozik, és magas fokú szervezettséggel bír – lehet központilag irányított vállalat, szövetkezet vagy franchise rendszer is.
Az LZ Retailytics univerzumba nem tartoznak bele az olyan áruforgalmi egységek, mint a benzinkutak boltjai, a kioszkok, a kényelmi üzletek, éttermek, és heti piacok, kivéve ha a kereskedelmi szerveződések részét képezik. //
Kapcsolódó cikkeink
Az EU és a Mercosur-országok politikai megállapodásra jutottak a tervezett szabadkereskedelmi megállapodásról
Az Európai Bizottság és a Mercosur-országok képviselői lezárták a szabadkereskedelmi…
Tovább olvasom >Pesszimista kereskedelmi szektor, a bővülés szándékával
Milyen hatások befolyásolják jelenleg a magyar kiskereskedelmi vállalatok működését? Hogyan…
Tovább olvasom >Fogyni kezdtek a prémium FMCG-termékek a dohányboltokban
A hazai láncok és a dohányboltok értékbeli forgalmának egymáshoz viszonyított…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >