Németország
Németország, mint tradicionálisan a legnagyobb agrártermék-vásárlónk, 2006-ban is bővülő piacot jelentett a magyar agrárgazdaság számára.Etilalkohol: 100-szoros növekedés
Jóllehet az 5,5 százalékos piacbővülés átlag alatti, de az 536 millió eurós exportárbevétel önmagában véve is agrárexportunk mintegy 15 százaléka. Ilyen nagyságrend mellett ez az 5,5 százalék csaknem 30 millió eurós növekményt képvisel.
A kivitel kulcstermékei a 13 százalékos arányú, 69 millió euró árbevételt hozó baromfihús. További fontos agrártermékek a zöldség, a búza, a repcemag, a kukorica, a napraforgómag, a kolbász és téliszalámi, a gyümölcslé, valamint a bor.
A nagyságrend mellett nem lényegtelen szempont az sem, hogy növekvő vagy csökkenő tendenciát követ az adott termék exportja, illetve milyen dinamika jellemzi.
A jelentős növekményt felmutató termékek között kell megemlíteni a 30 százalék körül bővülő sertéshús, szárított paprika, valamint a fagyasztott gyümölcs kivitelét. 44 százalékkal megugrott a búza, 62 százalékkal a tartósított zöldségfélék és 76 százalékkal a napraforgómag exportja egyik évről a másikra.
Kiugróan gyors bővülés jellemezte néhány termékünk 2006. évi német piaci expanzióját. Így 12-szeres exportbővülés zajlott le a tej és tejszín, 23-szoros a cigaretta exportja esetében, sőt ezeknél is meredekebb megugrás jellemezte az etilalkoholt, ahol a 2005-ös 47 ezer eurós export 2006-ban közel 5 millió euróra nőtt.
Közvetített fejlődés
A Németországból származó import közel 600 millió eurós nagyságrendje a 2006-os teljes agrártermékimport 22,5 százalékát adta. A bővülés mértéke itt is átlag alatti, 8,7 százalék.
A német import 10 százalékát tette ki a 33 ezer tonnás sertéshús-behozatal, ami 15 százalékkal kevesebb az előző évinél. Jelentős (3-8 százalék közötti) részarány jutott még a sajtnak, a csokoládé- és kakaótartalmú termékeknek, a cukrászsüteményeknek, a kávé- és teakivonatoknak, a szeszes italoknak, állati takarmányoknak, a szivar-, cigaretta- és egyéb dohányféléknek.
Közöttük találunk nem tipikusan német árucikkeket is. A Németországból érkező agrárimportnak közel 30 százaléka harmadik világi, főleg a fejlődő országokból német közvetítéssel érkező termék volt.
A német piacról származó élelmiszerimport egyes szegmensei igen látványos fejlődést mutattak az elmúlt naptári évben. Hatszorosára nőtt a feldolgozott dohány behozatala, megduplázódott, és így mintegy 15 millió eurós értéket ért el a német közvetítésű banánimport, másfélszeresére nőtt a húskonzerv-behozatal. Ugyancsak figyelemreméltóan emelkedett a sajt, az alma és körte, a szeszes ital, a csokoládé- és kakaótartalmú termékek, a kávé- és teakivonatok, a cukrászsütemények, valamint a kolbász és szalámi importja.
Kevés kivétellel ezek a termékek vagy nem a német mezőgazdaság, illetve élelmiszeripar termékei, vagy re-export, illetve további feldolgozás céljából kerülnek Magyarországra.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >