Német fejlesztéssel készül a kakaómentes csokoládé
Egy müncheni startup, a QOA azon dolgozik, hogy más növényi összetevőkkel helyettesítse az egyre fogyóban lévő kakaót a csokoládéban. A fejlesztéssel megoldódna a kakaóbab-termesztés klímaromboló hatása, valamint a gyermekrabszolgaság problémája.
A csokoládéiparnak komoly problémái vannak. Húsz évvel azután, hogy ígéretet tettek a gyermekmunka „legrosszabb formáinak” fokozatos megszüntetésére a kakaóültetvényeken, a csokoládémárkák még mindig nem jártak sikerrel. Elefántcsontparton, ahol a világ kakaójának harmadát termesztik, az esőerdőket felszántják kakaóültetvények céljára; az elmúlt 50 évben az ország erdőinek több mint 80%-át elveszítette, főként a kakaótermelés miatt.
Egyes becslések szerint a csokoládé szénlábnyoma nem sokkal marad el a hústól és a tejtermékektől, ami rosszabb az éghajlat szempontjából, mint a legtöbb élelmiszer. Az éghajlatváltozás a kakaó termesztését is megnehezíti.
Esetleg más növényekből is lehetne csokit készíteni?
A QOA, egy németországi startup, amely jelenleg az Y Combinator technológiai startup-gyorsító része, kakaómentes csokoládét készít más összetevők „precíziós fermentációjával”. A cég reményei szerint kicsivel több, mint egy évtized alatt teljes mértékben kiválthatja a tömegtermékekben használt kakaót.
Sara Marquart élelmezéstudományi tudós, a QOA társalapítója, aki korábban egy kávémentes kávét készítő startupnál dolgozott, ez év elején kezdett dolgozni a projekten testvérével, egy vállalkozóval:
„A bátyám konyhájában kezdtünk csokit készíteni” – mondja. – Hét Thermomixet vettünk, és felraktuk a bátyám asztalára. „Elemezzük a nyers kakaó, az erjesztett kakaó, a pörkölt kakaót, hogy megértsük, mi teszi a kakaót egyedülálló kis babbá, amelynek annyira jellegzetes íze van?”
Ezután ugyanezt az elemzést végezték el az élelmiszer-termelés melléktermékeiről, például a napraforgómag olaj előállításához való préselése után visszamaradt maradékokról. Ezekből az összetevőkből egy marék fermentálásával képesek voltak „kivonni az íz építőköveit”.
„Aztán újra összedolgozzuk egy nagy sörfőzőtartályban. Bizonyos értelemben sörfőzésként is felfoghatod.” Erjedés után a végtermék a hagyományos kakaóhoz hasonlóan pörkölhető és szárítható.
Időbe telt, amíg az íze megfelelő lett. Egy korai változat íztesztjei során a minta csokoládé alacsony pontszámot kapott, átlagosan 10-ből 4,9. Ahogy a csapat átdolgozta a képletet, és új mintákat küldött ki ugyanannak a véletlenszerű tesztelői csoportnak, az értékelés megduplázódott. A csapat ezután a Fraunhofer nevű kutatószervezet csokoládékóstolói szakértőihez fordult, akik azt mondták, hogy nem tudnak különbséget tenni a startup csokoládéváltozata és a hagyományos csokoládé között.
Most elkezdtek beszélni a nagyobb csokoládémárkákkal. „A legjobb visszajelzést egy olyan személytől kaptuk, aki nagyon szkeptikus volt” – mondja. – Aztán megkóstolta, és másnap reggel írt nekünk egy e-mailt: „Hé, srácok, hogyan tudunk együttműködni?”
A startup saját márka bevezetését is tervezi, hogy minél inkább felhívják a figyelmet az olyan kérdésekre, mint a kakaótermelésben a gyermekrabszolgaság. Gyakran előfordulhat, hogy Maliban élő gyerekeket jól fizetett munkára toboroznak, majd a határon át Elefántcsontpartra szállítják őket, ahol évekig fizetés nélkül kénytelenek dolgozni, és elszigetelik őket a többiektől.
A QOA elsődleges célja a kakaó helyettesítése a tömeges cukorkákban és más csokoládétermékekben. A nagyobb márkák kísérleti tesztjei valószínűleg jövőre kezdődnek.
A melléktermékek összetevőként való felhasználásával a QOA csökkentheti a csokoládé szénlábnyomát. De a nagy volumenben gyártott kakaópótló olcsóbb is lehet, mint az igazi. A cél nem a fenntartható módon előállított, védett eredetű csokoládé helyettesítése.
„Szeretjük a csokoládét, szeretjük a kakaót, és szeretjük azt a terméket, amelyet fenntartható és tisztességes módon állítanak elő a kistermelők” – mondja Marquart. „Az egyetlen probléma a nem fenntartható megközelítés a csokoládé globális fogyasztására való készítése. Csak olyan megoldást akarunk kínálni a tömegpiaci csokoládé számára, amellyel kihagyhatjuk a CO2-lábnyomot és a gyermekrabszolgaságot.”
Adele Peters / fascompany.com
Kapcsolódó cikkeink
K&H innovációs index: mélyponton a magyar vállalati innováció
A K&H innovációs index 2024 második félévi eredményei a hazai…
Tovább olvasom >Dubai ihlette luxus: a Lindt limitált csokoládéja elképesztő árakon a másodpiacon
A Lindt csokoládé márka neve szinte minden édesszájú számára ismerősen…
Tovább olvasom >Ma kezdődik a World Science Forum Budapesten
Ma kezdődik Budapesten a World Science Forum (WSF – Tudomány…
Tovább olvasom >További innovációs termékek
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >