Nem múló optimizmussal
Kovács Lászlótól, az ipartestület elnökétől, ahogy minden év elején, ezúttal is ez elmúlt időszak értékelését kértük, és a szakma idei várható kilátásairól kérdeztük.
A cikk a Trade magazin 2025/2-3. lapszámában olvasható.

Kovács László
elnök
MVI
Sok bizonytalanság előzte meg a 2024-es évet a vendéglátásban, ami aztán idén is alig mérséklődött. Az infláció a szakmát az átlagnál jobban érintette, és nem tudhattuk, hogyan változik az energia és az alapanyagok ára, mekkora áremelést fogad el a vendég, lesz-e elég munkaerő, marad-e haszon a szezon végén! De ha a be nem zárt üzleteket tekintve számvetést kell készítenünk, a rengeteg nehézség ellenére is úgy vélem, hogy tavaly végre pozitív irányba billent a mérleg.
A szakma végre elérte, talán kicsit meg is haladta 2019-es változatlan áras forgalmát – tettük mindezt 6000 üzlettel és 10 000 munkatárssal kevesebben. Idén az étlapárak lassabban nőttek a korábbi éveknél, volt, ahol szinten is maradtak. A vendégeit megőrizni próbáló tulajdonos nem járt rosszul, ha ezt az utat választotta: üzleti eredménye csökkent ugyan, de legalább jöttek a vendégek. Ha viszont emelt, azt gyakran nem fogadta el a törzsvendég: nem jött, kevesebbszer jött, kevesebbet költött, azaz a forgalom csökkent; még a Balatonnál egyébként jól működő helyek közül is sokan megszenvedték ezt a reakciót.
A vendég büntet – foglalhatjuk össze a folyamatot, és ennek köszönhetjük többek között azt is, hogy napi 3-5-tel csökkent a vendéglátóhelyek száma (ez 2024 végén valamivel kevesebb mint 44 000 volt).
A forgalomra erősen rányomja a bélyegét, hogy a magyar vendégek vásárlóereje csökken, egyrészt mert az infláció miatt elfogynak a tartalékaik, másrészt erősödő bizonytalanságérzetük miatt takarékoskodni kezdtek. Nem csoda hát, hogy a vidéki és fővárosi üzletek esélyei között továbbra is nagy a különbség – Budapesten a turisták által gyakran látogatott helyen jóval több a vendég.
Általában elmondható, hogy a hazai vendéglátás helyzete nagyban a magyar és a környező országok gazdaságának állapotától függ, és ez különösen érvényes a rendezvénygasztronómiára. A kisvállalkozások támogatása megfelel ugyan az ország érdekeinek, de nem segít az egyébként egyre jobban koncentrálódó rendezvényágazatnak, amelynek még az is sokat jelentene, ha a reprezentáció adózási szabályai változnának.
A szakma fejlődéséért tett központi erőfeszítések egyik legtöbbet ígérő eleme az NTAK: előremutató gondolat, ám jó időbe telik még, hogy optimálisan működjön, hiszen használatát mind bevezetői, mind kötelezettjei is csak most tanulják.
A rendszernek visszakereshető, hasznosítható, releváns adatokat kellene gyűjtenie, és azokat aztán megosztani minden adatszolgáltatóval. Az információ hatalom, és a piac kisebb szereplői is biztosan hatékonyan tudnák hasznosítani az összegyűjtött adatokat – elvben ez is a célja. Bár kötelező, mégis nagyon sokan vannak olyanok, akik még nem kapcsolódtak a rendszerhez, pedig, ha nekik is meglenne az ígért hasznuk a projektből, biztosan nem kellene adminisztratív módon kényszeríteni a szakmát a csatlakozásra.
Bízom benne, hogy idén végre megoldódnak a vendéglátósok palackvisszaváltással kapcsolatos problémái is. A rendszer anomáliáit a nagy szakmai szervezetek támogatásával szeptemberben vázoltuk a MOHU illetékeseinek, akik konkrét ígéretet tettek a helyzet rendezésére, ám azok megvalósítása késik. A legirracionálisabb akadály megszüntetésére pénz sem kéne, nem is értjük, hogy palackok és aludobozok átvételéhez miért van szükség átvilágítás szintű kérdéssorok megválaszolására, illetve hetekig tartó regisztrációs folyamatra egy olyan folyamatban. Miért kell egy vállalkozásnak, amelynek minden adata átlátható, ilyesmivel foglalkoznia.
Örök optimizmussal tekintek a szakmára, és a vendéglátást is talán sokszínűbbnek látom ma, mint amilyen a járvány előtt volt, de ezzel együtt nem hiszem, hogy a 2025-ös év könnyebb lesz, mint az előző volt.
A gazdasági helyzet stabilizálódása, az infláció csökkenése, a háború befejezése a szomszédban: fontosak lennének, de nem a szakmán múlnak. Az viszont igen, hogy alkalmazkodjunk a digitalizáció kihívásaihoz, és megküzdjünk a gasztronómiai kínálatukat mind határozottabban bővítő gyorséttermek, benzinkutak és élelmiszer-kiskereskedelmi láncok konkurenciájával. //
Kapcsolódó cikkeink
A kígyó éve – Gasztronómiai várakozások
Rejtett lehetőségeket, nagy átalakulásokat, bölcs alkalmazkodást ígér a kínai asztrológia…
Tovább olvasom >Mit tartogat 2025 a magyar lakosság számára?
Hogyan tekintenek a magyarok az új évre? Milyen várakozásokkal vannak…
Tovább olvasom >Az FMCG a legderűlátóbb, de a kereskedelem többsége is jó évet vár
A Randstad 2025 januárjában megjelenő munkaerőpiaci trendkutatása biztató, de helyenként…
Tovább olvasom >További cikkeink
Elboronáljuk – A nap videója
De nem is akárhogyan! Fantasztikus ötlet – emberi kreativitás, AI-segítség…
Tovább olvasom >Quadratisch, demokratisch, gut – A nap képe
Menj szavazni – üzeni egy demokratikus csokoládé. Hétfő reggel már…
Tovább olvasom >