Nem lassít a Coop
Nagyvárosoktól a kis településekig a Coop igyekszik minden vásárlói igényt kielégíteni. A 100%-ban magyar tulajdonban lévő lánc egyre korszerűbb logisztikával, a környezet- és energiatudatos megoldásokon alapuló technológiai fejlesztésekkel, bátran használva a digitális világot tartja a lépést a nagy nemzetközi versenytársaival. A tavalyi évről és az idei év kihívásairól Pekó Lászlóval, a CO-OP Hungary Zrt. igazgatóságának elnökével és Tóth Gézával, a társaság vezérigazgatójával beszélgettünk.
Hogy alakult a tavalyi év a Coop Gazdasági Csoport számára?
Pekó László: – Nem volt könnyű év, de összességében eredményesen zártuk, 10-12%-os piaci részesedésünket, és ezzel pozíciónkat is megőriztük. Forgalmunk közel 3%-kal növekedni is tudott csoportszinten, így a 2019-es összbevétel elérte a 643 milliárd forintot. A koncentráció, csakúgy, mint az egész kereskedelemben, nálunk is folytatódott. Az üzletlánci forgalom mintegy 37%-át 4 nagy franchise-tag adja. Az árbevételünket annak ellenére sikerült növelnünk, hogy közben minimálisan csökkent az üzleteink száma, így továbbra is vizsgáljuk a racionalizáció lehetőségeit. Ezzel együtt továbbra is elkötelezettek vagyunk a kistelepülések igényeinek kiszolgálása iránt, sokszor talán erőn felül is. Jelenleg mintegy 1500 településen vagyunk jelen több mint 2300 bolttal.
A kereskedelmi, vásárlói trendek hogyan jelentek meg a forgalomban?
Tóth Géza: – Növekedett a vásárlóerő, és ezt mi is érzékeljük. Vevőink nemcsak több, hanem prémium termékeket is igyekeznek vásárolni – még a saját márkák között is. Azonban ettől még a kiskereskedelemben a versenyhelyzet továbbra is éles, s ráadásul vannak olyan láncok, amelyek még nem érték el a teljes lefedettséget.
Promóciós aktivitásainkat sem csökkentettük. A több mint egymillió törzsvásárlónknak szóló, egyedi ajánlataink továbbra is fontos részét képezik ennek, ezért igyekszünk folyamatosan bővíteni a hűségprogramunk által kínált lehetőségeket. Boltjaink közül a közepes, 300-400 négyzetméter körüliek forgalma átlag felett nőtt, ami jelzi, hogy felértékelődik a lakóhely közeli üzletek szerepe, amelyek kellően széles választékkal, vonzó környezettel egyre jobb alternatívát nyújtanak a gyors, egyszerű bevásárlásokhoz. A folyamatra a jelenlegi járványhelyzet rövid távon biztos, de hosszabb távon is ráerősíthet.
Milyen irányai voltak 2019-ben a fejlesztéseknek?
Tóth Géza: – Tovább folytattuk üzleteink modernizálását, amivel letisztultabb, elegánsabb boltbelsőket alakítunk ki, szem előtt tartva a hatékonyságot és a környezetbarát szempontokat is. Ezt szolgálja például a LED-világítás vagy az üvegajtós hűtők alkalmazása. Az energiahatékonyságunk javítása érdekében már több mint 70 egységünkön napelemes megoldások találhatók. A célunk, hogy az idei év végére 100 boltunk működjön napkollektoros technológiával, amellyel energiafogyasztásunk több mint 2%-át megújuló energiaforrásokkal biztosíthatjuk.
A környezettudatosság jegyében több mint 2 éve elindítottuk – az élelmiszerláncok közül egyedüliként – a használt étolaj visszagyűjtését, ami szuper kategóriájú üzleteinkben már alapszolgáltatás. Megkezdtük az elektromosautó-töltők kialakítását, egyelőre még csak néhány boltnál, de ezt a programunkat is folytatjuk.
A logisztikánk területén szintén komoly előrelépések történtek. Az 500 üzletet ellátó Tisza-Coop Szolnokon valósított meg frissárufejlesztést, amellyel egy modern, 5500 négyzetméteres raktárat hozott létre. Szombathelyen a Hétforrás Zrt. bővítette raktárát. Igyekszünk tehát egyre színvonalasabb logisztikai hátteret biztosítani működésünknek.
Nem lehet szó nélkül elmenni a koronavírus okozta helyzet mellett. Miben változott a boltok működése az elmúlt két hónapban?
Pekó László: – A márciusban közel két hétig tartó felvásárlási hullám nagy kihívás volt nekünk is. Néhány beszállítónknál akadozott az áruellátás, de huzamosabb ideig tartó, nagy hiány nem volt. A legfontosabbnak azt tartjuk, hogy működési területünkön a legkisebb település sem maradt ellátatlan. A hirtelen megnövekedett kereslet okozta forgalmat a meglévő dolgozói kollektívánkkal, átcsoportosításokkal kezelni tudtuk. A túlórákat minden munkatársunk esetében elszámoltuk. Természetesen az első perctől biztosítottuk és biztosítjuk ma is a maszkokat, kesztyűket, kézfertőtlenítőket és higiéniás fertőtlenítőszereket, mert dolgozóink és vásárlóink biztonsága a legfontosabb. Munkatársaink folyamatosan fertőtlenítik az üzletet, a kosarakat, kocsikat, a pénztári szalagot, fogantyúkat. Sok helyen az üzletekben egyszerre tartózkodók számát is korlátoztuk. Emellett több üzletben plexiparavánokkal láttuk el a pénztárakat. A boltok megfelelnek a hatósági előírásoknak, a betartandó szabályokra felhívjuk vásárlóink figyelmét is. Dolgozóink hősként álltak és állnak helyt, amiért köszönettel tartozunk. És természetesen hálásak vagyunk vásárlóinknak, akik kellő empátiával és fegyelmezettséggel kezelik a kezdetek óta a kialakult helyzetet, valamint beszállítóinknak, akik minden tőlük telhetőt megtettek az áru biztosítására.
Az idei év eddig eltelt időszakát tekintve mennyire értékelték át a 2020-as terveiket, céljaikat?
Pekó László: – Optimista és ambiciózus, pár százalék növekedést kitűző tervünk volt az idei évre, amelynek teljesülése bizonytalanná vált. A felvásárlási hullám ugyan adott egy lökést a forgalomnak, március általánosságban 20–40%-os növekedést hozott, ám az április már a bázishoz közelített, sőt vannak olyan idegenforgalmi területeken működő üzletek, amelyek jóval azalatt teljesítettek. Egyelőre megjósolhatatlan, hogy alakul az év, sok múlik azon, hogy a kormányzatnak hogyan sikerül stabilizálni a gazdaságot, hogyan alakulnak a korlátozások és a vásárlóerő.
Tóth Géza: – Fejlesztési terveink közül egyelőre semmit sem vetettünk el. Az új, nagyobb beruházásokról a veszélyhelyzet után születhetnek döntések. A már folyamatban levő programok – boltfelújítás, energiahatékonyság – azonban jórészt folytatódnak, március, április, május, június hónapban is átadásra kerültek vagy kerülnek új és felújított boltok – például Székesfehérváron, Városföldön, Putnokon, Ózdon, Miskolcon, Tibolddarócon, Tárnokon, illetve most fejeződik be egy frissáru-logisztikai fejlesztés Miskolcon, amellyel az északkeleti régióban kezdtük meg saját raktárból a zöldség-gyümölcs-ellátást. Vannak olyan beruházások, amelyek – bár a szakemberhiány miatt bizonytalan ütemezéssel – folytatódnak, például Egerben, Szolnokon, Pest, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében tervben van teljes üzletfelújítás vagy új bolt építése. Szolgáltatásaink tekintetében zajlik a hűségprogramunkhoz kapcsolódó applikáció fejlesztése, szeretnénk egy aktívabb kártyahasználói kört kialakítani.
A kommunikációnkban továbbra is kihasználjuk a social media felületek nyújtotta lehetőségeket. A Facebook-követőink száma meghaladja az 560 ezret, és a kereskedelmi láncok között a mi felhasználóink a legaktívabbak. Az Instagramon pedig már a harmadik legnagyobb követő táborral rendelkezünk, és a YouTube-on is egyre többen kísérik figyelemmel tartalmainkat.
Változik a Coop tevékenysége a társadalmi felelősségvállalás terén?
Pekó László: – Országos programjaink közül tevékenységünkhöz szorosan kapcsolódik a hazai termékek ügye. Beszerzési politikánk nem változott, választékunkban továbbra is meghaladja a 80 százalékot a hazánkban készült áruk aránya. Közös marketingkampányokat folytatunk a Magyar Termék Nonprofit Kft.-vel is. Sőt, bízunk abban, hogy a Coop Rallyt, a hagyományoknak megfelelően meg tudjuk rendezni, amire jubileumi, 15. alkalommal kerülhet sor. Emellett folytatjuk együttműködésünket a Magyar Olimpiai Bizottsággal. Mivel az idén esedékes olimpiát elhalasztották a jövő évre, kommunikációnkat, aktivitásainkat mi is ehhez az új helyzethez igazítjuk.
Csoportszintű aktivitásaink harmadik pillére a Coop Segély Alapítvány, amelyen keresztül az idén már ötödik alkalommal 25 millió forint értékű, Coop saját márkás alapélelmiszereket tartalmazó adománnyal támogatjuk az állami gondozásban élő 8268 különleges ellátást igénylő gyermek étkeztetését. Adományunkat júniusban az ország összes megyéjébe eljuttatjuk és személyesen adjuk át. Úgy gondoljuk, hogy a jelenlegi veszélyhelyzetben még többet jelenthet a segítségnyújtás.
Ezenfelül tagvállalkozásaink külön-külön, lokálisan is támogatják a helyi közösségeket. A járványhelyzethez kapcsolódóan többen kórházakat, egészségügyi intézményeket, illetve nehéz helyzetbe került családokat élelmiszer- és pénzadománnyal, tisztítószerekkel is támogatnak. A nagy tételben vásárló önkormányzatokat van, ahol engedményes árral vagy a kiszállítással segítik. A legtöbb üzlet vállalta, hogy az önkéntesek, civil szervezetek által leadott rendeléseket összekészítik, és soron kívül adják át számukra. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Automatizált boltok jövője: Magyarországon is megjelenhetnek a személyzet nélküli üzletek
A Coop Szeged Zrt. hamarosan új szintre emeli bolthálózatának működését…
Tovább olvasom >A Biedronka szlovákiai piacra lépésére készül a Lidl
Továbbra is igényt tart a Lidl az árvezető szerepre Szlovákiában.…
Tovább olvasom >Ismét az állami gondoskodásban nevelkedő gyermekeket segíti a Coop
Idén csaknem 60 tonnányi Coop sajátmárkás alapélelmiszereket tartalmazó adományt nyújtott…
Tovább olvasom >További cikkeink
NIQ-leckék a modern trade világából
A volumenszámok egyre inkább kedvezőek, jövő évre mérsékelt növekedés várható.…
Tovább olvasom >Önelfogadásról, önfelszabadításról és a hétköznapok ajándékáról – Együtt okosodtunk! (Business Days 2024 2. rész)
A Business Days pénteki napja az egész heti megfeszített figyelem…
Tovább olvasom >