Nem hagynak pácban

Szerző: Szalai László Dátum: 2025. 04. 28. 22:32

Kicsit sutba dobja a tradíciókat a magyar, ha grillezésről van szó: míg egy ünnepi asztalra ritkábban kerül egzotikus ételízesítő, a grillhúsok elkészítése a szakács kreativitásáról is szól. Ezt elősegítendő, a szószok, pácok gyártói és forgalmazói évről évre dinamikusan fejlesztik a termékpalettájukat: új ízeket vezetnek be, amihez kényelmi és egészségtudatos szempontok is párosulnak.

A cikk a Trade magazin 2025/5. lapszámában olvasható.

Az elnyúló, szeptemberig tartó meleg és a csillapuló infláció a grillhúsok legjobb barátainak, a szószoknak és fűszereknek is jól jött.

Szűcs-Bundik Tímea
dressing brand manager
Unilever Hungary

– Az élelmiszer-inflációval közel egyenlő mértékben nőttek a háztartások FMCG-kiadásai, ami hozzájárult a szószok piacának növekedéséhez – mondja Szűcs-Bundik Tímea, az Unilever Hungary Kft. dressing brand managere. – A kategória a megemelkedett átlagár miatt továbbra is inkább értékben tudott bővülni, az értékesítési csatornák tekintetében pedig általánosan pozitív változást tapasztaltunk. A diszkontok részesedése növekszik, azonban kiemelendő, hogy a tavalyi szezonban a grillszószok piacán nem nőtt a saját márkás termékek aránya a márkázottakhoz képest.

Szűcs-Bundik Tímea elemzésében kitér arra is, hogy tavaly nőtt a fogyasztói kosárméret, ezzel egyidejűleg a vásárlási gyakoriság csökkenése volt tapasztalható. Emiatt a különféle kiszerelési formák, kiváltképp a családi csomagolások még inkább fontos szerepet kapnak a portfólióban.

Alap és extra

Az Unilevernél a 2024-es tavaszi-nyári grillszezon a terveknek megfelelően sikeresen zárult mind a Globus, mind a Hellmann’s márkák tekintetében.

– A Globus márkánkon belül idén is az alapízekre helyezzük a hangsúlyt, míg a rendkívül széles, 14-féle grillszószból álló Hellmann’s termékpaletta további variánssal bővül: egy extra chillis, majonézes szósszal. Emellett pedig a fogyasztói igényekhez igazodva, a legsikeresebb termékünk, a Hellmann’s Cheddar szósz, nagy kiszerelésben is elérhető lesz a szezon idejére – számol be az újdonságokról az Unilever dressing brand managere.

A Globusnál a 2025-ös év az ambassador együttműködés jegyében telik, amely során Hajós András mint a márka nagykövete mutatja meg, hogy a grillezés a Globus szószokkal bárkinek sikerülhet. A Hellmann’s és a Globus márkát egyaránt 360 fokos kampány, aktív médiatámogatás és trade aktivitások segítik majd. Ez magában foglalja a televíziós és online hirdetéseket, közösségi médiakampányokat, nagy volumenű grillnyereményjátékot, illetve új izgalmakat, amelyeknek Hajós András áll a középpontjában.

Kreatív grillezők

Bazsó Rita
marketingigazgató
Univer Product

Bazsó Rita, az Univer-Product Zrt. marketingigazgatója úgy látja, hogy az alap és ízesített majonéz, mustár, ketchup termékek körében továbbra is a flakonok a legnépszerűbbek, ugyanakkor a talpas tasakos kiszerelések kedveltsége is folyamatosan nő, hiszen ezen csomagolásból a szósz az utolsó cseppig könnyedén kinyomható.

– A grillpartik tág teret adnak a kreativitásnak, a fogyasztók szeretnek kísérletezni – állapítja meg Bazsó Rita, aki példát is mond: – Rájöttek, hogy egyik nemrégiben bevezetett termékünk, az Erős Pistás fokhagymakrém kiválóan alkalmas pácolásra, és új, pikáns ízt ad a húsoknak és grillzöldségeknek. Idén is erős keresletre számítunk, és folytatjuk a grilltermékeink népszerűsítését.

A nyári grillezés szinte elválaszthatatlan a salátakészítéstől. Ebben az időszakban az Univer kínálatában szereplő hatféle üveges salátaöntet forgalma is kiemelkedő. Nyáron ezeknek a termékeknek a disztribúcióját szélesítik.

Az idei szabadtéri szezonra széles termékpalettával és izgalmas újdonságokkal készülnek.

– A szezon során Erős Pistás co-brand termékek megjelenésére lehet számítani, amelyek tökéletes kiegészítői a szabadtéri sütögetéseknek, és garantáltan #megPistázzák a kerti partik hangulatát – ígéri a marketingigazgató. – Idén is összehangolt, többcsatornás stratégiával erősítjük tovább termékeink ismertségét és forgalmát. ATL-vonalon a televíziós és rádiós megjelenések továbbra is fontos szerepet töltenek be, míg BTL-területen a bolti kommunikáció és promóciók ösztönzik az eladásokat. Online térben és social média platformokon célzott kampányokkal növeljük az elérést, hiszen a digitális jelenlét egyre nagyobb szerepet kap a vásárlási döntések befolyásolásában.

Bár a diszkontok részesedése emelkedik, a tavalyi szezonban a grillszószok piacán nem nőtt a sajátmárkás termékek aránya a márkázottakhoz képest

Válogatott finomságok

A piaci népszerűsítés kezdeti szakaszában jár a KOCH’S az általa gyártott szószok és a cégcsoport egyéb neves, nemzetközileg elismert prémium márkái (Develey, BBQUE) tekintetében.

Ujházi Attila
ügyvezető igazgató
Koch’s Torma Hungária

– Szószaink ízvilága rendkívül széles spektrumon mozog, és minden évben számos innovációval bővül – jelzi Ujházi Attila, a Koch’s Torma Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. – Örömmel tapasztaljuk, hogy a magyar fogyasztók egyre nyitottabbak az újdonságok felfedezésére, ami új lehetőségeket teremt termékportfóliónk további színesítésére.

A szezonra számos új termékkel készülnek, amelyek a fogyasztói igényekre és a piaci trendekre reflektálnak, árulta el lapunknak az ügyvezető igazgató. Ezek egy része – a nagy sikert arató exkluzív KOCH’S majonéz- és mustárválogatások – már megtalálhatóak az áruházi kínálatokban, a többi újdonság az év folyamán érkezik.

– Termékfejlesztéseink célja, hogy a klasszikus ízek mellett különleges és egyedi ízvilágokat is elérhetővé tegyünk vásárlóink számára, kiemelt figyelmet fordítva mindeközben a prémium minőségre – fogalmazza meg Ujházi Attila.

Marketingstratégiájuk középpontjában elsődlegesen az online jelenlét erősítése áll. A social media felületeiken végbemenő változások részeként a grillszezonban új platformmal bővülnek, minőségi és egyben szórakoztató tartalmakkal.

A hagyományos ízek mellett nő az érdeklődés az erőteljesebb, karakteresebb ízek iránt

Jöhet valami pikáns?

Siróné Váradi Júlia
üzletfejlesztési igazgató
Tormaricum

Siróné Váradi Júlia, a Tormaricum Kft. üzletfejlesztési igazgatója pozitív piaci fejleményként értékeli, hogy a magyar fogyasztók egyre jobban kedvelik a pikánsabb, különlegesebb ízvilágú asztali szószokat, pácokat és fűszerkeverékeket.

– A hagyományos ízek mellett nő az érdeklődés az erőteljesebb, karakteresebb ízek iránt; teret nyernek például a wasabis vagy chilis tormák, különböző markáns fűszerezésű burgerszószok, fűszeres dipek – sorolja Siróné Váradi Júlia. – A benzinkutakon eladott hotdog- és a grillkolbásztrend valószínűleg az aranykorát éli; és ezeken az értékesítési pontokon is folyamatosan bővül a választható szószok kínálata.

Egy másik fontos trend, hogy a digitális platformok térnyerése miatt a fogyasztók egyre inkább online vásárolnak élelmiszeripari termékeket is. És mivel sok a kísérletezni vágyó fogyasztó, az online térben a kézműves gyártók prémium, különleges termékei is versenybe tudnak szállni.

Mindenhez passzol

A Tormaricum Kft. ebben a szezonban grillezéshez készült szószokkal, húspácokkal és fűszerekkel tervezi bővíteni a választékát.

– Az első ilyen termékünk egy borsos-majonézes tormaszósz flakonos kiszerelésben, amely kiválóan passzol hot doghoz, hamburgerekhez, grillezett húsokhoz, de mártogatósként is remekül megállja a helyét – ismerteti a Tormaricum Kft. üzletfejlesztési igazgatója. – Reméljük, hogy a flakonos kiszerelés elnyeri a vásárlók tetszését. A könnyen kezelhető és praktikus csomagolás megkönnyíti a használatot és a tárolást, ami tovább növelheti a termék népszerűségét.

Eladásösztönzést tekintve a cég jelenleg olyan kóstoltatási promóciós lehetőségek feltérképezésén dolgozik, ahol az elérési arány viszonylag magas.

– Azt gondolom, hogy a klasszikus ATL-eszközök költsége aránytalanul drága a ma már egyre felkapottabbá váló TikTok és Instagram Reels platformokon megosztott rövid, kreatív videókhoz viszonyítva – fogalmazza meg véleményét Siróné Váradi Júlia. – Az elérési szám tekintetében a BTL-eszközök kevéssé eredményesek, de az egyénre gyakorolt hatása a kóstoltatásnak például egy grillversenyen vagy gasztrofesztiválon sokkal erőteljesebb, mint egy videónak, vagy egy gasztromagazinban megjelenő hirdetésnek.

A hús nem feltétel

Csicselyné Biró Henriett-Thymos Hungária

Csicselyné Biró Henrietta
kereskedelmi igazgató
Thymos Hungária

Ma már nem csak a húsimádok között, hanem az egészséges életmódra törekvők vagy a vegánok körében is hódít a grillezés, hívja fel a figyelmet Csicselyné Biró Henrietta, a Thymos Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója.

– Ezt a tényt támasztja alá az elmúlt év eladási statisztikája is, melyben a folyékony pácok iránti kereslet növekedése szépen kirajzolódik – teszi hozzá. – Pácaink nemcsak különböző húsok fűszerezésére alkalmasak, hanem zöldségek, sajtfélékhez is remek ízesítők. Emellett a grillezés egyre kevésbé kötődik a szabadtérhez: egyre nagyobb részük zajlik évszaktól függetlenül a konyhákban grillserpenyőkkel, vaslapokon vagy elektromos grilleken. Mivel egyre nő az egészségtudatos vevők száma és sajnos, a tartósítószerekre, valamint az ízfokozókra allergiások száma is, így folyamatossá vált az igény az ilyen összetevőktől mentes termékekre. Mindenkinek könnyebbség, ha nem kell külön-külön összeválogatni a fűszereket, csak megforgatni a kész pácokban a grillezni kívánt húsokat, zöldségeket, sajtokat.

A tartósítószer és nátrium-glutamát, ízfokozómentes, olajalapú Thymos fűszerpácok kétféle kiszerelésben, több ízben kaphatók. Kedveltek a cég monofűszerei és fűszerkeveréke is, visszazárható tasakos, gazdaságos, családi kiszerelésekben. De a nagy kiszerelések iránti kereslet érezhető volt tavaly a 3-féle 150 g folyékony fűszerpácuk esetében is.

A Thymos prémium pácok mellett sokan használják a Marco Polo termékcsalád 4 féle ízesítésű (grill, csirke, paradicsomos-fokhagymás, sörös-mézes) 90 g-os folyékony fűszerpácait. Ezek csomagolása is állótasakos, és visszazárható kupakkal vannak ellátva.

– Alkalmazkodunk a vásárlói igényekhez, így az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő, sokszínű „Nemzetközi konyha” irányába terveztünk termékfejlesztéseket – tekint előre Csicselyné Biró Henrietta. – Az eddig alkalmazott marketingstratégiánkat folytatjuk, így továbbra is hangsúlyt fektetünk a partnereink social media felületein alkalmazott hirdetéseire, promócióira, virtuális ankétjaikra, valamint a hagyományosan kiadott akciós újságokra és bolti másodlagos megjelenésekre.

A magyar fogyasztók egyre nyitottabbak az újdonságok felfedezésére, ami új távlatokat teremt az ízportfóliók bővítése előtt

A prémium nem gyengül

Monori Anett
brand manager
Maresi Foodbroker

A Maresi Foodbroker Kft. abban a szerencsés helyzetben van, hogy szószok, illetve grillezéshez használt termékek tekintetében olyan nagy nemzetközi márkák disztribútora, mint a Maille dijoni mustár, a Kikkoman szójaszósz, a Felix ketchup, a Tabasco csípős chilipaprika szósz vagy a Bertolli olívaolaj, amelyeknek viszonylag kevés (hasonlóan magas minőségű) alternatívája van a saját márkás termékek között, szögezi le Monori Anett, a Maresi Foodbroker Kft. brand managere, aki a piacról elmondja:

– A vásárlók reálbére évek óta csökkenésben van, az infláció, a gyenge forint hatására pedig az árak emelkednek. Ezért folyamatosan keresik az akciókat, mi is igyekszünk minél több promócióval készülni. A szószok esetében szerencsére nem éreztük meg az elmúlt két évben a vásárlóerő gyengülését, egyes márkák esetében 25%-os volumennövekedést értünk el az előző évhez képest. Bízunk benne, hogy idén is tovább tudunk növekedni. Márkáinknál egyre inkább a trade aktivitások kerülnek előtérbe, lehetőségeinkhez képest minél több leaflet, árpromóció, vásárláshoz kötött helyszíni ajándék típusú aktivitásokat szervezünk a megszokott klasszikus marketingkampányok mellett.

Megtudjuk tőle, hogy az idei évben több új termékkel bővül mindkét „grillfókuszú” márkájuk portfóliója: új Felix BBQ szószokat és Kikkoman szószokat vezetnek be.

– A Kikkoman esetében minden évben van 360-as kampányunk, amelyet országos nyereményjátékkal kötünk össze. Idén is tervezünk egy nagy aktivitást, kicsit más formában, mint korábban – mondja sejtelmesen Monori Anett. – A Felix esetében pedig egy tailor made kampánnyal készülünk egy kedves partnerünkkel.

Az ízek a fával kezdődnek

A BBQ ízeit legjobban az eredeti amerikai fűszereken, szószokon és nem utolsósorban a faszenes, illetve fatüzelésű sütési technikák által lehet megtapasztalni, vallják a Picigurmannál.

– Természetesen termékpalettánk nem kizárólag az amerikai stílusú fűszerekre korlátozódik, a közel- és távol-keleti ízek, valamint a balkáni és a tex-mex konyha ízei megtalálhatóak a polcainkon – mondja Szűcs Róbert Lúciusz, a PiciGurman Kft. ügyvezetője. – Ebben a műfajban a füst szintén egy fontos ízt meghatározó tényező, így ennek megfelelően a különböző füstölőfa csonkok, aprítékok is széles választékban megtalálhatóak nálunk. Az idei évben ezen a területen is bővítünk, különböző mediterrán fafajtákkal. Így akár a fatüzeléses pizzakemencénkben olívafával is készíthetjük a pizzánkat.

A cég nagy hangsúlyt fektet az edukatív és szórakoztató tartalmak gyártására. Két YouTube-csatornájukra nagyobb lélegzetvételű videókat is készítenek.

– A különböző ételek elkészítése közben nem csak a grilleket és a sütési technikákat mutatjuk be, de a fűszerek, szószok használatáról is szó esik, valamint gyakran teszteljük az új ízeket is – ismerteti Szűcs Róbert Lúciusz. – Igyekszünk mindenkit arra inspirálni, hogy minél nyitottabban, minél több stílussal ismerkedjen meg fűszerkeverékeink segítségével. Az idei évben is bízunk a műfaj fejlődésében, és reméljük, hogy a tartalmainkkal egyre szélesebb réteget tudunk elérni, megszólítani. //

Kapcsolódó cikkeink