Negatív tendenciát mutat a magyar tej- és tejtermék-külkereskedelem
Az elmúlt évben jelentős változásokat mutatott a magyar tej- és tejtermék-külkereskedelem, melynek eredményeként a szektor egyenlege negatívba fordult. A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács adatai szerint 2023-ban az import tovább emelkedett, míg az export jelentősen csökkent az előző évhez képest.
A folyadéktej-fogyasztás hazai átalakulásának egyik oka a hatósági ársapka bevezetése volt, ami a 1,5 százalékos zsírtartalmú UHT-tej belföldi értékesítésének jelentős visszaesését eredményezte. Ugyanakkor a 2,8 százalékos UHT-tej iránti kereslet növekedett, miután rájuk is kiterjesztették a hatósági árakat.
Az importban a legjelentősebb változások közé tartozott a nyers- és fogyasztói tej behozatalának növekedése, valamint a szlovák tejimport jelentős emelkedése. A magasabb feldolgozottságú tejtermékek importjában is változások történtek, míg a savanyított tejtermékek és a sajt exportja csökkent, addig a nyers és fogyasztói tej exportja nőtt.
A tejtermelés terén pozitív változásokat mutatott a tehénállomány növekedése, bár ez még törékeny eredménynek tűnik. Azonban a tejtermelők számának csökkenése továbbra is komoly problémát jelent, és fejlesztésekkel kell lépést tartaniuk az egy tehénre jutó tejhozamok növekedésével.
A tej- és tejtermék-külkereskedelmi egyenleg negatív fordulata és a tejtermelési trendek komoly kihívások elé állítják a magyar tejipart, és az előrejelzések szerint a helyzet továbbra is kihívásokkal teli marad a következő időszakban.
Kapcsolódó cikkeink
Tejtermelés és feldolgozás: az Európai Uniótól a magyar trappistáig
Az Európai Unió tejtermelése 2023-ban elérte a 160,8 millió tonnát,…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Tejtermékrészlegeket ellenőrzött a Nébih
Kereskedelmi egységek tejtermékrészlegeit ellenőrizték a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >