Ne csak ébren tartson, egészségesen is!
Bár az elmúlt évben a fogyasztási alkalmak ritkulása és a megváltozott vásárlási szokások az energiaitalok piacának sem kedveztek, a kategória rajongói hűségesek szeretett márkáikhoz, ez idő alatt sem hagyták azokat cserben. Megnövekedett igény mutatkozik a plusz funkciókra, úgymint vitamintartalom, természetes összetevők, így a gyártók innovációi ezen területekre is fókuszálnak.
Szerző: Budai Klára
Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketing-üzemeltetési vezetője arról számol be, hogy 2020-ban az energiaital kiskereskedelmi piac mind értékben (+2,9%), mind pedig volumenben (+3,3%) növekedni tudott, annak ellenére, hogy a teljes, fogyasztásra kész alkoholmentes italok piaca értékben nem nőtt az előző évi értékesítéshez képest.
– A Monster a maga 9,8%-os értékbeni növekedésével nagyban hozzájárult a kategória eredményeihez, így sikerült piacrészt is növelnünk – jelzi Palkó András.
– A világjárvány nagy hatással volt az alkoholmentes italok eladásaira, így az energiaitalokra is. Némileg lassult az értékbeni növekedés az előző évi szárnyaló +9,4%-hoz képest, ami meghaladta a teljes előző évi kategórianövekedést. Feltételezhető, hogy a lassulásban szerepet játszott a nagybevásárlások, illetve az otthon töltött idő növekedése, valamint a vásárlások gyakoriságának csökkenése – fűzi hozzá Barna Zsuzsanna, a Monster Energy magyarországi business managere.
A Hell Energy Magyarország Kft. energiaitala, a HELL két számjegyű növekedésével szintén javította piacrészesedését a tavalyi évben.
– Az elmúlt hónapok a kreatív és innovatív munkákról szóltak, hiszen megjelentünk egy teljesen új termékcsaláddal az energiaital szekcióban, és nemrég mutattuk be az új Energy Coffee Double Espresso és Coconut jegeskávéinkat. A Coconut termékünket mostantól laktózérzékenyek is bátran fogyaszthatják. Mindezek mellett az energiaitalok és jegeskávék piacán tovább erősítettük a piacvezető pozíciónkat, és azon dolgozunk, hogy ez folytatódjon a következő hónapokban is – avat be Galántai György, kereskedelmi igazgató.
A Rise Energy számára is két számjegyű növekedést hozott a 2020-as év 2019-hez képest, így a RISE termékek továbbra is a piaci szintet meghaladó mértékben teljesítenek.
– Nemcsak volumenben, de numerikus disztribúcióban is nagyot léptünk előre és elvárásként azt tűztük ki magunk elé, hogy ezeket a pozitív folyamatokat az idei évben is folytassuk – tudjuk meg Benkó Balázstól, a Rise Energy Magyarország Kft. kereskedelmi igazgatójától.
Fórián Szabó Róbert, az Adrenalin vezérigazgatója megerősíti, hogy a koronavírus-járvány hatását az energiaitalok piaca is megérezte, tapasztalatuk szerint a legnagyobb visszaesés a fogyasztási szokások hirtelen megváltozása miatt történt.
– Drasztikusan csökkent azon alkalmak száma, amikor az emberek energiaitalt fogyasztanak. A funkcionális italok fogyasztása szorosan kapcsolódik bizonyos foglalkozásokhoz, tevékenységekhez, amelyeket az elmúlt évben nem, vagy csak korlátozottan tudtak végezni az emberek, legyen szó aktív sportolásról, éjszakai munkavégzésről vagy szórakozásról.
Ezen okoknál fogva a saját eladásainkban 15%-os visszaesést realizáltunk – tájékoztat Fórián Szabó Róbert.
Egyre fontosabb a plusz funkció
– Az utóbbi időben a trendek folyamatosan változnak Magyarországon is. Manapság az, hogy egy terméknek jó az íze, minimális elvárás a fogyasztók részéről, valami extrát is kell tartalmaznia. A RISE Energy az egyedi, különleges és nagyon népszerű ízvariációival – például a Dragonfruit /sárkánygyümölcs/ – sikeresen eleget tesz az elvárásoknak. Az egészségtudatosabb termékek mellett megjelentek a funkcionális energiaitalok is a piacon, melyek részesedése évről évre növekvő tendenciát mutat – ismerteti Benkó Balázs.
Meglátása szerint továbbra is a 0,25 l slim doboz a leginkább elfogadott kiszerelés, az eladási csatornákat vizsgálva pedig arról tájékoztat, hogy a töretlen multi fejlődés mellett a hazai és a független csatorna növekménye is átlagon felüli volt a RISE Energy számára.
Fórián Szabó Róberttől megtudjuk, hogy a fogyasztók továbbra is nyitottak az újdonságokra ízek és csomagolás tekintetében egyaránt, azonban tapasztalatuk szerint a rendszeres fogyasztók hosszú távon mindig visszatérnek az eredeti tutti-frutti ízvilághoz. Funkcionalitás tekintetében igénylik a magasabb vitamintartalmú változatokat vagy azokat, amelyek valamilyen természetes összetevővel rendelkeznek.
– A fogyasztók egy meghatározó része olyan termékeket keres, amelyek nem tartalmaznak cukrot vagy koffeint. Úgy gondolom, a járvány végén újra növekvő pályára fog állni a piac – vetíti előre Fórián Szabó Róbert, aki szerint a horeca szektor kiesését csak részben tudta helyettesíteni az online értékesítés. Ennek okát abban látja, egy ilyen relatív alacsony egységárú termék esetében a webáruház és a házhozszállítás nem jelent gazdaságos alternatívát, hiszen mennyiségben és értékben is többet kell rendelni belőle, mint amire egy átlag fogyasztónak a mindennapi szükségletei kielégítéséhez szüksége van.
– Árfekvésben továbbra is a közepes, illetve alacsonyabb árú termékek dominálnak, és a fogyasztók szívesebben választanak egy ismert brand terméket, mint egy kereskedelmi márkát – osztja meg véleményét az Adrenalin márkát forgalmazó Royalsekt Zrt. vezérigazgatója.
– A diszkonterek egyre inkább jelen vannak a fogyasztóink életében, de nem panaszkodunk, mert minden csatornában növekedett a piaci részesedésünk – veszi át a szót Galántai György. Hozzáteszi: az emberek környezettudatosabban gondolkodnak, mint korábban, ami a csomagolások terén is megmutatkozik. Ebben a kérdésben a HELL cégcsoport példát mutatott a nemzetközi vállalatoknak, termékeink több mint 95 százaléka 100 százalékban, végtelenszer újrahasznosítható aludobozban kerül forgalomba.
Ezen törekvésüket az elmúlt évek beruházásai is bizonyítják: 2017-ben átadták az alumíniumitaldoboz-gyárukat, és két új aludobozos töltősort is üzembe állítottak. A következő 5 évben pedig 1% alá szorítják a PET-palackok arányát a portfóliójukban.
– A csomagolások terén szeretnénk olyan alternatívát biztosítani fogyasztóink számára, amely egy környezettudatos választás, hiszen nem járul hozzá a már jelenleg is borzasztó mértékű műanyagszennyezés további növekedéséhez. Az alumínium az újrahasznosítás során nem veszít minőségéből, így végtelenszer újrahasznosítható, akár 60 nap alatt újra italdoboz lehet belőle! – hangsúlyozza a Hell Energy Magyarország Kft. kereskedelmi igazgatója.
Palkó András azt tartja fontosnak kiemelni, hogy az energiaital-fogyasztás fő szempontja változatlanul a felfrissülés és az energizálás. A döntéskor a vásárlók elsősorban márkát választanak, azután döntenek afelől, hogy a termék tartalmazzon-e cukrot vagy sem. A cukormentes termékek aránya mindössze 9,6%, és értékben csökkenő trendet mutat (–1,7%), míg a cukortartalmú energiaitalok +3,4%-os növekedést mutattak 2020-ban.
– A kiskereskedelemben 31,3%-kal változatlanul a független csatorna szerepe a legjelentősebb, de a diszkonter csatorna szerepe is folyamatosan nő, jelenleg a teljes kiskereskedelmi forgalom 16%-át teszi ki. Átlagárak tekintetében nem történt jelentős változás 2019-hez képest – számol be a Coca-Cola HBC Magyarország marketing-üzemeltetési vezetője.
Barna Zsuzsanna, a Monster Energy magyarországi business managere arra hívja fel a figyelmet, hogy Magyarországon még mindig van fejlődési lehetőség a kiskereskedelmi kiszereléseket illetően, külföldön például nagyon jól működő kiszerelés a multipack.
– A nemzetközi trendeket megfigyelve látható az energiaital kategória kereszteződése más kategóriákkal, így előtérbe kerülnek a funkcionális italok, mint például a teljesítménynövelő energiaitalok, amelyekben a hozzáadott alapanyagok további fogyasztási alkalmakra adnak lehetőséget a kategóriában – jegyzi meg.
Szomjazzák az újdonságokat
– A Maspex Olympos Kft. TIGER energiaitalai 4 változatban érhetőek el a boltok polcain. A közkedvelt tutti-frutti ízű Classic és cukormentes Zero termékeken felül két, Magyarországon egyedülálló funkcionális ital is kapható a márka kínálatában.
– A Longer Power a koffeinen felül izomaltulózt is tartalmaz, amely egy szénhidrátfajta. Ismérve, hogy lassabban szívódik fel a szervezetünkben, így hosszabb ideig biztosít energiát. Azokra is gondol a TIGER, akik a partik utáni napokat szintén 100%-osan szeretnék élvezni. A Before Party nopalt (fügekaktuszt) is tartalmaz, mely az alkoholfogyasztás előtt fogyasztva segíthet a másnaposság megelőzésében – mondja Halász Gábor, a Maspex Olympos Kft. brand managere.
– Mint piacvezető márka, számunkra mindig elsődleges szempont a megújulás, és fogyasztóink számára is alapvető elvárás, hogy mindig valami extrát kapjanak szeretett brandjüktől. Az elmúlt időszakban sem volt ez másképp, hiszen nemrég jelentkeztünk egy teljesen új termékcsaláddal, a HELL Gamer Editionnel, amellyel a videójátékok és az online szórakozás kedvelőire is gondoltunk. Játékokat idéző név és design, 3 frissítő íz, két aminosav, B-vitaminok és 32 mg/100 ml koffeintartalom biztosítja mostantól, hogy minden adott legyen egy jó játékhoz – fejti ki Galántai György.
Mind ízek, mind design tekintetében izgalmas újdonságokkal készül a cég a nyári hónapokra is a Summer Cool termékek formájában.
– A designfrissítésre főleg érdemes lesz odafigyelni, hiszen hasonlóan nagy dobásra számíthatnak a márka szerelmesei, mint a 2020-as Ice Cool esetében – ígéri a kereskedelmi igazgató.
A Coca-Cola HBC Magyarországnál azt tapasztalják, hogy a fogyasztók rendkívül nyitottak az újdonságokra, emiatt az előző évekhez hasonlóan most is szem előtt tartják, hogy minél izgalmasabb újdonságokkal jelenjenek meg a piacon. Március elején vezették be a Monster Pacific Punchot, amely egy egzotikus ízvilág keveredése a Monster Energy mixükkel.
– Idén még két új ízvariáns érkezik a Monster családba: a Monster Mule és Monster Ultra Fiesta Mango. Az alkoholmentes Monster Mule, a csípős és édes gyömbértől, valamint a zamatos citromtól lesz igazán egyedi, de emellett természetesen ebben a variánsban is megtalálható a Monster Energy mixünk. Burn tekintetében sem hagyjuk ki az innovációkat, hiszen idén egy mandarinos-citrusos ízvilágú variáns érkezik, a Burn Dark Energy – sorolja újdonságaikat Barna Zsuzsanna.
A RISE Energy Magyarország Kft. portfóliója további bővítését tűzte ki célul a következő időszakra, többek között a cukormentes és a funkcionális termékek piacára terveznek belépni. – Vállalatunk célja, hogy fokozza jelenlétét és elérhetőségét minden értelemben. Egyrészt nagy hangsúlyt helyezünk a márkaépítésre és a megcélzott pozíció kiépítésére, másrészt bővítjük a termékek elérhetőségét és körét is. 2021-ben a járványhelyzet változatlanul jelentős befolyásoló hatással bír, kreatív és rugalmas megoldásokat kíván a piac szereplőitől – emeli ki Benkó Balázs, kereskedelmi igazgató.
Az Adrenalin esetében folyamatban van egy designfrissítés, amely valamennyi termékük csomagolását érinti. Emellett hamarosan a boltok polcaira kerül egy új ízkombináció is, a kókusz-áfonya.
– A vitaminitalt fogyasztók és a fiatalabb korosztály irányába nyitunk az Adrenalin Kid termékünkkel, amely nem tartalmaz koffeint, sem tartósítószert, alacsonyabb cukor- és szénsavtartalommal, ugyanakkor magas vitamintartalommal rendelkezik – avat be Fórián Szabó Róbert, vezérigazgató. //
Kapcsolódó cikkeink
Menteshelyek ez év kedvenc helyei
Idén harmadik alkalommal került meghirdetésre a Menteshelyek kedvenc helyei verseny. Egyre…
Tovább olvasom >Díjeső a 15. POP versenyen
Ötödik alkalommal nyerte el a Coca-Cola HBC nevezése az „Év…
Tovább olvasom >Reggelikultúra
A közelmúltban bejelentett együttműködés keretében a budapesti Budapart Piknikségben tartott…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >