Napraforgóolaj váltotta le az olívaolajat sok konyhában az egekbe szökő árak miatt
Spanyolország, a világ legnagyobb olívaolaj-termelő országa, egy történelmi változásnak lehet tanúja: a spanyol háztartásokban a napraforgóolaj átvette az olívaolaj helyét a konyhákban. Az áremelkedések következtében a fogyasztók egyre inkább olcsóbb alternatívákhoz nyúlnak, aminek következtében 2024 első felében a spanyol lakosság már 179 millió liter napraforgóolajat vásárolt, szemben a 107 millió liter olívaolajjal. Ez jelentős változás ahhoz képest, hogy 2023-ban az olívaolaj még a spanyol étolajfogyasztás 62%-át tette ki – mutat rá az Agrárszektor.
Primitivo Fernandez, az Anierac, az ország legnagyobb olívaolaj-palackozó szövetségének szóvivője szerint egyértelműen csökken az olívaolaj-fogyasztás, és egyre több háztartás vásárol napraforgóolajat az olívaolaj mellett. Az Anierac adatai szerint az olívaolaj-értékesítés volumene 18%-kal esett vissza 2023 első félévéhez képest, míg a napraforgóolajé 25%-kal nőtt.
Az olívaolaj árának drasztikus emelkedéséhez a tavaszi hőhullámok és a hosszan tartó aszály is hozzájárult, amelyek az elmúlt két évben csökkentették a betakarítást, és a termék árát rekordszintre emelték. Tavaly a napraforgóolaj literenkénti ára 1,86 euró körül mozgott, míg az olívaolaj ára 6 euró fölé emelkedett, egyes esetekben akár 14,5 eurót is elérve.
A spanyol kormány az olívaolaj hozzáadottérték-adójának csökkentésével igyekezett mérsékelni az árakat, és Spanyolország legnagyobb szupermarketlánca, a Mercadona, az olívaolaj árát 25%-kal csökkentette idén, hogy visszacsábítsa a vásárlókat. A lopások elszaporodása miatt az év elején a boltoknak már különféle módszerekkel kellett védeniük olívaolaj-készleteiket, mivel a tolvajok egyre inkább feketepiaci értékesítés céljából dézsmálták az árut.
A spanyol konyhákban tehát jelentős változás zajlik, és úgy tűnik, az olívaolaj luxuscikké válik, amelyet egyre inkább a közép- és felső-középosztálybeli háztartások engedhetnek meg maguknak.
Kapcsolódó cikkeink
Átfogó átalakításokkal próbálja újraéleszteni a Starbucksot Brian Niccol vezérigazgató
A Starbucks új vezérigazgatója, Brian Niccol, átfogó reformokat tervez bevezetni…
Tovább olvasom >Megnőhet jövőre az olívaolaj-kínálat Európában
Jelentősen megnőhet az olívaolaj-kínálat Európában a következő évben, miután a…
Tovább olvasom >Végre csökken az olívaolaj ára
Az olívaolaj árának jelentős csökkenése várható az év végére, köszönhetően…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >