Napi 2,25 milliárd csésze kávé

Szerző: Németh László Dátum: 2017. 09. 06. 10:30

Az őrölt kávénak vannak kihívói, de nálunk még mindig ez a legnépszerűbb

Az Euromonitor Report on Coffee legfrissebb felmérése szerint a világ teljes melegitalpiaca 137 milliárd dollár. Ennek több mint fele (79 Mrd dollár) a kávéból származik. Ha a mennyiségi adatokat vizsgáljuk, világviszonylatban teából többet iszunk (321 milliárd liter), mint kávéból (172 milliárd liter), de bevétel tekintetében az utóbbi hoz többet a forgalmazóknak. Olaszország első számú kávéja, a Lavazza mára a világ egyik legjelentősebb melegital-
forgalmazó vállalatává vált.

Lavazza:
120 év családi történelem

Az 1895-ben Torinóban alapított olasz kávépörkölő cég négy generáció óta a Lavazza család tulajdona. A kávépörkölés szegmensében jelenleg a világ hatodik legnagyobb szereplőjének számító társaság több mint 90 országban van jelen, 3000 embernek ad munkát, termelése mintegy 60%-át pedig exportálja. A cég 2016-ban 1,9 milliárd eurós forgalmat ért el, 29%-kal növelve a forgalmát az előző évhez képest.

A Lavazza elsőként készített a piacon kávékeveréket, azaz kombinálta egymással a különböző földrajzi térségekből származó kávéfajtákat. A mai napig ez a Lavazza legtöbb termékének a megkülönböztető jegye. A vállalat 25 év tapasztalattal rendelkezik a kapszulás kávéfőzőrendszerek és termékek gyártása, illetve értékesítése terén is, és minden piaci szegmensben jelen van: az otthoni, a vendéglátóipari és az irodai kávékészítés terén egyaránt. A cég számára kiemelkedően fontos az innováció, a VITA űrexpedíció legénységét például Lavazza kávé várta a Nemzetközi Űrállomáson.

A Lavazza aktív résztvevője a sport világának is, támogatja a Grand Slam tenisztornákat, emellett elkötelezett támogatója a művészetnek és a kultúrának. Olyan rangos múzeumokkal működik együtt, mint a New York-i Guggenheim Múzeum vagy a velencei Musei Civici Veneziani. A Lavazza a tökéletesség és kutatás iránti folyamatos elkötelezettsége teljes harmóniában van a csúcsgasztronómiával. Együttműködik világszerte ismert séfekkel, emellett több fontos gasztronómiai rendezvény hivatalos partnere.

Magyarországon inkább otthon kávézunk

Magyarországon a kávé beszerzésének forrása évek óta változatlan: a többség a hipermarketekben vásárol, ezután következnek a diszkont áruházak, majd a kisebb üzletek. A vásárlók több mint a fele már a bevásárlólista elkészítésekor tudja (56%) milyen kávét fog vásárolni, 26% azonban a bevásárláskor dönt a márkáról. Az ár a legfontosabb szempont a választásban, és csak ezután jön a kávé íze, illetve a minősége. A Lavazza számára a legfontosabb értékesítési csatorna (forrás: Hungary overview, Nielsen, 2017) a hipermarket, az értékesítés 64%-a innen származott – ismertette Matskási Zoltán, a Lavazza kávék kizárólagos hazai forgalmazója, a Coca-Cola HBC Magyarország operatív marketing vezetője.

A kávépiacon az elmúlt egy-két évben Magyarországon is az alacsony növekedési környezet volt a jellemző. A gyártó és a kiskereskedő a volumen megtartásával foglalkozott, ami folyamatos akciókat eredményezett. Csökkent a médiaköltés, visszafogták a márkaépítésre fordított összegeket és nem utolsósorban az innováció támogatását. Ez mind helyet biztosított az új versenytársaknak, valamint a kiskereskedelmi saját márkák előretörésének.

A legfrissebb adatok (Nielsen, 2017) szerint a kávéeladás közel 50%-a még mindig az őrölt kávéból származik, bár a pörkölt kávé és a kapszulás kávé eladási volumene folyamatosan növekszik, az őrölt kávéé pedig csökken. A kapszulás kávé hazánkban 10 éve érhető el.

A vásárlók egyre inkább kedvelik a saját márkás termékeket, amely a teljes piacra vetítve 28%-os részesedést jelent. Ennek elsődleges oka a kedvezőbb ár. A magyar kávéfogyasztók többsége (85%) leginkább az eszpresszót kedveli.

Természetesen a kávéfogyasztási szokások is folyamatosan változnak. Az X- és az Y-generációk új ízeket, új keverékeket és alternatív italgyártási módokat keresnek. Várhatóan a kávé, tea és növényi alapú italok természetes, nem édesített és funkcionális főzött italai lesznek a befutók – tette hozzá Matskási Zoltán. (x)

Matskási Zoltán
operatív marketing vezető
Coca-Cola HBC Magyarország

Kapcsolódó cikkeink